• Mia Höglund Melin och Peter Melin i Bort från Stockport
Göteborgs Fria

Teater med stort T

Brittiske dramatikern Simon Stephens såg litet nervös ut i studions foajé. Men det hade han inga skäl till för vad regissören Olof Lindqvist har åstadkommit är inget mindre än stark och lysande teater. Översättaren Klas Östergren bör också ta åt sig mycket av äran för en både rik och på kornet fångad överföring av Stephens pjäs Port, på svenska Bort från Stockport.

Stephens livfulla skildring av födelsestaden, hålan Stockport, skälver av lika djupt känd som vackert distanserad hatkärlek. I utsökta dubbleringar av rollerna kring huvudpersonen Rachel Keats lyckas uppsättningens förtätade dramatik dra ihop uppväxten med hennes intimt förknippade öde.
Pjäsen skildrar Rachels livsresa från första aktens barndoms och ungdomstid med en instabil pappa, mamman som en dag bara försvinner ur deras liv och uppväxten i Stockport med skola, gängbildning och lillebrodern Billys begynnande kriminella karriär. I andra akten har hon börjat arbeta och flyttar till York, en stad i närheten, med en sjukligt svartsjuk misshandlande man.
Föreställningen präglas genomgående av rollgestaltningar med hög densitet och lång halveringstid. Aldrig tidigare har jag sett Mia Höglund-Melin förvalta en roll med sådan övertygande säkerhet som här. För att inte tala om Ralph Carlssons helt sublima rolltolkning av Rachels lillebror Billy. Pär Luttropps tolkning av Danny Miller är också en strålande prestation.
Luttropp utvecklar rollen från första aktens veke tuffing i gängets utkant. Dannys återkommande tics låter Luttropp honom vant maskera med att behagfullt rätta till håret. I andra aktens mognade familjefar finns ticsen inte kvar. Marie Delleskogs finskurna dubblering av mormodern och Rachels försvunna mor adderar åtskilligt om den kyliga mammans liv. Peter Melin gör också ett par väldigt roliga porträtt, främst gängledaren Chris. Olof Lindqvists stilsäkra regi lyfter fram ett ensemblespel av så hög klass att rummet vibrerar av närvaro.
Regin påminner i formen en aning både om hans Lång dags färd mot natt härom året och Samlarna på Teater Bhopa, realism och stilisering samverkar och lämnar ett utrymme där emellan öppet för åskådaren att skapa sig inblick i dramats kärna. Ta till exempel den första spelscenen som utspelas i en bil där Rachel, Billy och mamman sitter och vill bli insläppta i lägenheten där pappan låst sig inne.
Fyra stolar får föreställa bil vilket tar en liten stund att fatta. Tillräckligt lång tid för att scenens långtidsverkande uppbrottsstämning skall fästa. Scenografen Charlotta Nylund alstrar en så intensiv blueskänsla i första aktens skoluniformer att barndomens minnen i smärtsamma stråk etsas in i Rachels fortsatta livsöde. Lasse Pierrous finstilta dubblering, mellan fadern, en misshandlande alkoholist, och Rachels svartsjuke kille, Kevin, bidrar ytterligare att fördjupa bilden av Rachels liv. I sista scenens allra sista falnande ljus återspeglas hennes beslut att för alltid lämna Stockport och resa utomlands, i brodern Billys lättsamma leende, i en mödosamt dold sorg. Den sänder ett skalv genom salongen.

Fakta: 

Bort från Stockport
Scen: Göteborgs Stadsteater
Översättning: Klas Östergren
Regi: Olof Lindqvist
I rollerna: Mia Höglund-Melin, Ralph Carlsson, Marie Delleskog, Lasse Pierrou, Per Luttrop, Peter Melin

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Varm och rolig familjeföreställning

Orusts Teaterförening har gjort sig omtalad för ett stort antal mycket välspelade amatörteaterföreställningar, inte minst Strindbergs Hemsöborna och Ibsens Peer Gynt. Den senare framfördes också, som nu Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter, på Allmags trolska spelplats. Därför är det roligt att förkunna att Teaterföreningen återigen har lyckats; föreställningen är så genomarbetad och stämningsmättad, att det är en ren fröjd. Rollbesättningen är i stort sett perfekt; några av rollerna ageras också så nära det professionellas gräns att tiden tycks stå stilla. Ronjas frihetsbehov spelas kraftfullt fram av Rebecca Kaneld, med lika obändigt humör som man kan förvänta sig.

Göteborgs Fria

Regidebut som brister i spelrytm

Den italienska 1700-talsdramatikern Carlo Goldonis Värdshusvärdinnan passar väl in på Gunnebo, efter en, oftast mycket välspelad, rad av satiriska Molièrestycken. Goldoni, mer känd för pjäser som Två herrars tjänare och Gruffet i Chiozza, skrev ofta både lustfyllt och samhällskritiskt och Värdshusvärdinnan är inget undantag. Just denna värdinna, vällustigt spelad av Caisa-Stina Forsberg, driver värdshuset med god ekonomi och dess trånande adliga gäster till vansinne.

Expressiv show i kortformat

Bortsett från en ganska obegriplig pjästitel, med viss säkerhet skapad enkom för att ytterligare fördjupa Teater Pugilists sedvanligt provocerande bryderi, bjuder Martin Theorins pjäs, Snackmupp i TV, på hårt skruvad enmansshow i kortformat. Under endast en halvtimme, lyckas hans manus och regi komprimera ett helt spann mellan transvestitens dubbelhet och kärlekens smärta. Men en längre tids fördjupning hade nog inte skadat; ämnet skulle utan vidare tåla det.

Göteborgs Fria

Kärleksfull hyllning till Kent

Så vackert och kärnfullt humoristiskt tolkar Maria Hörnelius texterna i Kabaré Kent på Aftonstjärnan, att Kent Andersson närapå återuppstår i hennes gestaltning. Framför allt Maria Hörnelius, men också Bernt Andersson och Kjell Jansson, har under många år både arbetat med, och befunnit sig nära Göteborgs store poet och dramatiker. Det är heller inte utan viss kärleksfull lätthet de hittar det specifika och elegant drivande tonfall och den särpräglade satiriska hetta som alltid legat främst i Kent Anderssons uttryck.

Göteborgs Fria

Ett annat slags närvaro

Ibland sker något magiskt på scenen och allt blir helt genomlyst av närvaro. Det hände mig senast alldeles häromdagen på Folkteaterns Lilla scen. Pjäsen Nordost, av Torsten Buchsteiner, är ett formligt under av inlevelsefullt byggd dramaturgi. I Birte Niederhaus sällsamt täta regi, och med tre aktörer i vackert samspel, framstår berättelsen som i ett förklarat ljus.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu