• Kave Foladi, Eric Ericson, Sofia Pekkari i Tiokronorsflickan
Göteborgs Fria

Träffar verkligheten mitt i prick

Med Jonna Nordenskiölds märkvärdigt träffsäkra barnpjäs Tiokronorsflickan tar Angereds Teater ytterligare ett stort steg framåt mot en ansvarsfull kvalitetsnivå som tidigare endast Backa Teater förmått hävda.

Nyss hade Turister & Parasiter premiär i Angered och med Tiokronorsflickan skriver teatern med stor konstnärlig auktoritet in sig på Göteborgs teaterkarta. Lars Melins fingertoppskänsliga regi sätter, i scenografen Karin Dahlströms svartblänkande spelrum, helt rätt ton för pjäsens drömlika realism.
Det handlar om flickan Helena som med allt mer bristande tålamod väntar på att hennes sovande pappa skall vakna så att han skall bära henne på axlarna och visa henne världen, som han lovat. När hon försöker väcka honom ger han henne, för att få fortsätta sova ytterligare tio minuter, ständigt nya tior. När kompisen Klas kommer in i rummet är tröjfickorna tunga av rasslande mynt medan pappans håller på att ta slut. Pappan blir för ett ögonblick lycklig över att ha fått en pojke men somnar strax ändå. I Helena växer en plan; hon skall köpa honom vaken.
I relationen mellan Helena och Klas sker, i Jonna Nordenskiölds pjäs, något vida större än blott utsattheten i deras gemensamma öde att vara övergivna av föräldrar.
För att vara så kort, endast ca 35 minuter, hinner föreställningen avsätta så många tydliga spår att man häpnar. Pjäsen genomsyras av ett tidlöst arketypiskt avtryck; på en och samma gång uttrycker textens rumslighet själva grundbulten i ett strukturellt patriarkalt förtryck. Det är viktigt nog, eftersom föreställningen också riktar sig till barn som kanske vant sig vid att betrakta sin omvärld så som den alltid tidigare beskrivits.
Sofia Pekkari som Helena, söker med upprepade vanemässiga leenden bekräftelse av Eric Ericsons Klas; de tycks genast dela en egen värld med få ord och charmigt utspel och han tycker att hon är sötare när hon inte ler. Lars Melins regi balanserar deras spel så att båda får gott om utrymme i scenbildens förtätade svärta, i närmast målerisk ljussättning av Anna Wemmert. Karin Dahlströms scenografi bygger helt genialt en ny intim barnteaterscen mitt i teaterns stora salong.
Men när inte heller Helenas plan med pappan fungerar återstår bara en enda sak att göra. Hennes beslut att gå hem till mamman står spikrakt mot den kvarlämnade och nu utblottade pappans urskuldande litania om att han ju bara tagit sig en liten lur. Kave Foladi gör honom som ett stort och jovialiskt barn som inte har den blekaste aning om hur han skall bete sig mot sin dotter. Klas går hem till sig och lämnar Helenas pappa med orden: nu är det din tur att vänta och vänta. Kan det sägas mycket bättre? Angereds Teater lyckas återigen träffa verkligheten mitt i prick.

Fakta: 

Tiokronorsflickan
av Jonna Nordenskiöld
Regi: Lars Melin
I rollerna: Eric Ericson, Kave Foladi, Sofia Pekkari
För åk 1-5

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Varm och rolig familjeföreställning

Orusts Teaterförening har gjort sig omtalad för ett stort antal mycket välspelade amatörteaterföreställningar, inte minst Strindbergs Hemsöborna och Ibsens Peer Gynt. Den senare framfördes också, som nu Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter, på Allmags trolska spelplats. Därför är det roligt att förkunna att Teaterföreningen återigen har lyckats; föreställningen är så genomarbetad och stämningsmättad, att det är en ren fröjd. Rollbesättningen är i stort sett perfekt; några av rollerna ageras också så nära det professionellas gräns att tiden tycks stå stilla. Ronjas frihetsbehov spelas kraftfullt fram av Rebecca Kaneld, med lika obändigt humör som man kan förvänta sig.

Göteborgs Fria

Regidebut som brister i spelrytm

Den italienska 1700-talsdramatikern Carlo Goldonis Värdshusvärdinnan passar väl in på Gunnebo, efter en, oftast mycket välspelad, rad av satiriska Molièrestycken. Goldoni, mer känd för pjäser som Två herrars tjänare och Gruffet i Chiozza, skrev ofta både lustfyllt och samhällskritiskt och Värdshusvärdinnan är inget undantag. Just denna värdinna, vällustigt spelad av Caisa-Stina Forsberg, driver värdshuset med god ekonomi och dess trånande adliga gäster till vansinne.

Expressiv show i kortformat

Bortsett från en ganska obegriplig pjästitel, med viss säkerhet skapad enkom för att ytterligare fördjupa Teater Pugilists sedvanligt provocerande bryderi, bjuder Martin Theorins pjäs, Snackmupp i TV, på hårt skruvad enmansshow i kortformat. Under endast en halvtimme, lyckas hans manus och regi komprimera ett helt spann mellan transvestitens dubbelhet och kärlekens smärta. Men en längre tids fördjupning hade nog inte skadat; ämnet skulle utan vidare tåla det.

Göteborgs Fria

Kärleksfull hyllning till Kent

Så vackert och kärnfullt humoristiskt tolkar Maria Hörnelius texterna i Kabaré Kent på Aftonstjärnan, att Kent Andersson närapå återuppstår i hennes gestaltning. Framför allt Maria Hörnelius, men också Bernt Andersson och Kjell Jansson, har under många år både arbetat med, och befunnit sig nära Göteborgs store poet och dramatiker. Det är heller inte utan viss kärleksfull lätthet de hittar det specifika och elegant drivande tonfall och den särpräglade satiriska hetta som alltid legat främst i Kent Anderssons uttryck.

Göteborgs Fria

Ett annat slags närvaro

Ibland sker något magiskt på scenen och allt blir helt genomlyst av närvaro. Det hände mig senast alldeles häromdagen på Folkteaterns Lilla scen. Pjäsen Nordost, av Torsten Buchsteiner, är ett formligt under av inlevelsefullt byggd dramaturgi. I Birte Niederhaus sällsamt täta regi, och med tre aktörer i vackert samspel, framstår berättelsen som i ett förklarat ljus.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu