• Den nya nattrafiken innebär ett 30 procent större nät för göteborgarna att åka på.
Göteborgs Fria

Nattrafiken utökas i Göteborg

I morgon börjar det nya nattrafiksystemet i Göteborg. Trafiken på natten kommer nu att likna dagstrafiken fast med färre linjer och mindre täta turer. Och spårvagnsförarna slipper sköta biljettkontrollen, något som varit på deras önskelista länge. Istället ska fler kontrollanter vara ute på nätterna.

För spårvagnsförarna innebär förändringen främst att de inte längre är skyldiga att se till att alla resenärer betalar, det blir istället upp till resenärerna själva. Och även nattetid kommer alla dörrar att vara öppna för på- och avstigning.

- Det blir en klar förbättring för förarna och vi hoppas att de kommer att få en lugnare arbetsmiljö, säger Christer Duell, huvudskyddsombud för trafikpersonal på Kommunal väst.

Det är inte ovanligt att förare hamnar i konflikt med resenärer som inte vill betala. Hittills i år har förarna anmält över hundra fall av betalningsvägran. Det händer också att någon drar i nödbromsen för att dörrarna ska öppnas vilket också tvingar föraren att lämna sin plats.

- Detta är ett steg i rätt riktning. Förarna slipper säkert ifrån mer busgrejer med det nya systemet. Men kassan kommer de inte ifrån helt, säger Birgitta Johansson på spårvagnssektionen på fackförbundet SAC.

Västtrafik räknar med att minst var tionde spårvagnsresenär inte kommer att betala när alla dörrar öppnas. Därför ökas antalet biljettkontroller i nattrafiken. Två lag med fyra kontrollanter i varje har skapats som kommer att arbeta både i uniform och civilklädda.

- Att bara tio procent kommer att fuskåka är ett högt ställt mål, i våra riskkalkyler har vi räknat med upp till 20 procent, säger Lennart Löfberg, vice vd på Västtrafik.

Att arbeta natt betyder också att möta berusade och ibland aggressiva resenärer. Enligt Frans Hilton, chef för biljettkontrollen på Göteborgs spårvägar, är det erfarna kontrollanter som kommer att arbeta natt.

- De är väl införstådda med vad jobbet innebär och de har en hälsosam förståelse för situationen. Ingen har tvångskommenderats att jobba natt utan alla har sökt på frivillig basis, menar han.

För att finansiera den större natttrafiken har trafiknämnden och Västtrafiks styrelse beslutat att alla med rött månadskort ska betala två kuponger extra per resa eller köpa ett speciellt tilläggskort för natttrafiken.

- Det bedömdes som mest rättvist att låta de som reser på natten betala extra och vi har inte fått så mycket reaktioner från allmänheten, säger Anna Hiller, informationsansvarig på Västtrafik Göteborgsområdet.

Den nya nattrafiken innebär fler linjer och turer jämfört med i dag och glappet mellan Brunnsparken och centralstationen försvinner. Nattvagnarna har kvar halvmånesymbolen men bredvid kommer numren från dagturerna att synas. Hittills har reaktionerna till Västtrafik varit positiva men Lennart Löfberg betonar att det gäller att avvakta och se.

- De riktiga reaktionerna kommer först när vi kört igång, säger han.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Regionen bättre på att hushålla

Nya siffror visar att vårdcentraler och sjukhus i Västra Götaland blir bättre på att skriva ut billiga läkemedel.
- Det har skett en positiv utveckling även om det finns mer att göra, säger Christina Edward, ansvarig för projektet God hushållning.
Men många privatläkare fortsätter med dyrare mediciner.

Göteborgs Fria

Björklund: Läs historia, Åkesson!

Liberalernas ledare Jan Björklund sjöng de liberala värdenas lovsång i sitt Almedalstal och angrep SD- ledaren.

–Jimmie Åkesson, gå hem och läs historia!

Hjärnan pigg längre hos dagens 70-åringar

Dagens personer i 70-årsåldern är piggare i hjärnan än tidigare generationer. Men när den kognitiva förmågan väl börjar försämras, går nedgången snabbare än tidigare. Det antas hänga ihop med hur vi använder hjärnans reservkapacitet. 

© 2024 Fria.Nu