Studier varvas med praktik i ny sfi-modell
Till hösten ska alla SFI-elever i Göteborg varva sin svenskautbildning med arbetspraktik. Erfarenheterna hittills har enligt både lärare och elever medfört snabbare språkinlärning, större personliga kontaktnät - och ibland arbete.
- Det är positivt med praktik, man träffar folk och får prata med dem, man lär sig nya ord, och man blir inte så trött på skolan, säger Dara Tahsen, som läser svenska för invandrare, sfi, med praktik.
Att varva praktik och sfi är ett projekt som har pågått sedan augusti och kommer att avslutas i juni. Till hösten är det sedan meningen att all allmän sfi-undervisning kommer att varvas med praktik.
- Man får bättre självförtroende, säger eleven Seynob Abdollah.
Dara Tahsen har praktik på ett kafé och Seynob Abdollah arbetar med barn och fritid. De är nöjda både med praktikplatser och lärarnas stöd. Efter två terminer med praktik har Seynob Abdollah fått en visstidsanställning, men hon ska studera mer innan hon börjar arbeta fast.
I pilotprojekten har 640 elever som läser allmän sfi fått pröva att varva den språkliga utbildningen med praktik. Det innebär att man arbetar på något företag 15 timmar i veckan utöver de 15 timmar i språkundervisning som man har.
Läraren Gunilla Pettersson, som i ABF:s lokaler i Gårda just avslutat en lektion med elever som läser sfi och praktik, ser många fördelar med systemet. Hon menar att det för många kan kännas konstigt att som vuxen behöva sitta i en skolbänk och lära sig.
- Det är nog många som inte tänker på att man är i underläge i undervisningen eftersom man blir undervisad av någon, men på jobb kan man visa vad man kan, säger hon.
Göteborgs vuxenutbildning har själva ingen sfi-utbildning, allt ligger ute på entreprenad hos utbildningssamordnare. En sådan är ABF, som har sfi-utbildning både i Gårda och i Angered. Hos dem läser runt 1 150 personer sfi, och av dem är 250 med i praktikprojekten. 19 har blivit erbjudna jobb och ett tjugotal personer har fått preliminära jobblöften tack vare praktiken.
- Praktiken utgår från deltagarens erfarenheter och intressen och det är viktigt att det är något som deltagaren vill, så att man inte bara trycker ut någon i arbete, säger Marie Lundin, utbildningsledare på ABF.
Men det finns vissa problem. Deltagarna har själva valt att vara med och har därför varit motiverade, men när det kommer att gälla andra är det inte säkert att alla är lika entusiastiska, menar Marie Lundin.
Gunilla Pettersson tror att det inte kommer att bli så lätt att hitta bra praktikplatser när det blir så många fler som ska ha praktik. Hon menar också att det finns en risk att praktikanter utnyttjas så det gäller för lärarna att uppmärksamma det.
På grund av invandrares osäkra ställning på arbetsmarknaden rekommenderas alla att fortsätta att förbättra språket även om de får jobb nu.
Yadgar Jalal läser sfi utan praktik och hon och några av hennes klasskompisar tycker att just arbetspraktik saknas i deras utbildning. De 15 timmarna i veckan räcker inte, enligt dem. De gillar inte heller att man måste klara prov för att få godkänt och kunna gå vidare eller lämna utbildningen. Proven är väldigt svåra, och speciellt grammatiken har de problem med. Om man inte klarar sig så måste man stanna ett tag till.
- Sfi skulle vara bättre om det tog kortare tid, så att man kommer ut på arbetsmarknaden fortare. Det är viktiga år här i Sverige som bara försvinner, säger Yadgar Jalal.
Grammatiken tycker också Dara Tahsen är ett problem. Han vill hellre komma ut och arbeta tidigt.
- Alla vill ha ett liv och att jobba är en stor del av livet. Om man inte har ett jobb sitter man bara hemma och blir deprimerad.