• få åka buss och tåg gratis? Det tycker vänsterpartiet.
Fria.Nu

Är gratis tåg bra för klimatet?

Ska man få åka buss och tåg gratis? Det tycker vänsterpartiet. De föreslår att Örebro län och Skåne län ska prova att ha gratis kollektivtrafik en tid. Sedan ska man titta på om det gick bra.

Vi måste släppa ut mindre koldioxid i luften för att problemen med klimatet inte ska öka. Därför är det viktigt att människor kör bil mindre. Men hur ska man minska bilismen? Några tror att bilismen minskar om det blir billigare att åka buss och tåg. Vänsterpartiet vill prova att göra det helt gratis. De har skrivit en motion till riksdagen om att Örebro och Skåne län ska få pengar från staten för att prova gratis kollektivtrafik i fyra år. Peter Pedersen från vänsterpartiet säger:– Vi vill se om människor börjar resa på ett annat sätt. Vi vill se om fler kan bo kvar på mindre orter. Vi vill också se om det är bra för miljön.Kan staten betala gratis kollektivtrafik? Ja, säger vänsterpartiet.– I dag betalar man 42 procent av kollektivtrafiken genom att sälja biljetter. Staten behöver bara betala de pengarna, säger Peter Pedersen.

En del tycker att vänsterpartiets förslag är lysande. Andra tycker att det är dåligt. De tror inte att fler kommer att åka buss och tåg. Det blir bara billigare för dem som redan åker kollektivt. Peter Pedersen tror att det är fel.– När det var gratis att gå på museum gick mycket fler på museum. Nu är det inte gratis längre. Museerna har fått 85 procent färre besökare. I dag reser 10-20 procent kollektivt. Om det ökar till 40 procent är det mycket bra för samhället, säger han.Folk som inte har mycket pengar måste ha råd att resa med kollektivtrafiken, säger Peter Pedersen.– Om vi ska nå klimatmålen, måste allt fler ha råd att resa miljövänligt och säkert.

Bengt Holmberg är professor i trafikplanering vid Lunds tekniska högskola. Han tror inte att man släpper ut mindre koldioxid med gratis tågresor och bussresor.– Man har provar gratis kollektivtrafik i Danmark. Mycket fler reser kollektivt om det är gratis. Men bara en tredjedel är personer som tidigare åkte bil. Därför ökar trafiken.Bengt Holmberg tycker att man ska använda pengarna på ett annat sätt. Han tycker att man ska göra kollektivtrafiken bättre istället. Då vill fler resa kollektivt, tror han.– Priset är inte så viktigt för bilisterna. Det är viktigare för dem att det är lätt och bekvämt att resa. Svensk kollektivtrafik är ganska bra, men den kan bli bättre.Frankrike och Tyskland satsar på spårvagnar. Det är bra, tycker Bengt Holmberg.Lätt svenska: Malin Bergendal

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

”Det är och har alltid varit arbetsgivarens marknad”

Arbetsförmedlingschef Håkan Lindgren menar att Uppsala snart kommer att lämna utförsbacken på arbetsmarknaden. Men kommunalrådet Ilona Szatmari Waldau (V) befarar att det bara är en tillfällig trend att arbetslösheten minskat något.

Uppsala Fria

Insatser på försök för kvinnor som utförsäkras

Ett projekt initierat av Samordningsförbundet i Uppsala län ska om möjligt få långtidssjukskrivna kvinnor att återgå i arbete innan de utförsäkras. Olika stödinsatser provas ut på de 250 kvinnor som kommer att ingå i projektet.

Uppsala Fria

Arbetssökande på ojämlika villkor

Det finns olika sätt att tolka siffror. Det blir tydligt när Arbetsförmedlingen menar att det är glädjande att varannan arbetsköpare kan tänka sig att anställa en person med funktionsnedsättning. "Om man hade frågat hur många som kan tänka sig att anställa utan lönebidrag hade man troligen inte fått samma svar", säger Karen Fridriksdottir ordförande för Synskadades riksförbund i Uppsala-Knivsta.

Uppsala Fria

LO-protest mot passiv jobbpolitik

Bristen på en aktiv jobbpolitik är stor. Det menar LO som i torsdags manifesterade runt landet för alla som drabbats av den ekonomiska krisen i kombination med högerregeringens politik. I Uppsala lystes Forumtorget upp av 700 ljus. Det som en solidaritetssymbol för de 4 252 personer som är arbetslösa i kommunen.

Uppsala Fria

Kollektiv kolonilott för folket och klimatet

Landskapsarkitektstudenten Marina Queiroz och civilingenjören Ylva Andersson vill bidra till lösningen på klimatproblemen genom att uppmana medborgarna att äta och odla ekologiska grönsaker. Under projektnamnet Folkets matpark satsar de på en stor ideell och kollektiv odlingsareal i Gottsunda.

Uppsala Fria

© 2024 Fria.Nu