Göteborgs Fria

Kinesisk konst mot fördomar

Konsten spelar en viktig roll för hbtq-personer i dagens Kina. På Världskulturmuseet visas utställningen Secret Love där kinesiska konsnärer visar verk utifrån temat tabubelagd kärlek.

Utställningen Secret Love hade världspremiär på Östasiatiska museet i Stockholm i höstas och kommer nu till Göteborg. Drygt 150 verk av ett tjugotal konstnärer behandlar ämnen som förbjuden kärlek, fördolda kroppar och enbarnspolitik.

– Det har varit mycket omfattande research inför utställningen. Det är ett jobb som ingen gjort tidigare, man kan säga att vi skriver ett nytt kapitel i Kinas konsthistoria, säger Si Han, intendent på Världskulturmuseerna och curator för utställningen.

Ett frö till utställningen såddes när Si Han såg ett verk av Li Guangxin, vilket påminde honom om att det finns fler bilder som behövde visas. Bilder skapade av konstnärer som lever och verkar i tystnad. Han började leta, men det tog tid.

– För att bli accepterade undviker konstnärerna sökbara ord som ”homosexuell” när de talar om sin konst – endast namn och bild presenteras, säger Si Han och förklarar hur han därför har fått gå på tips från andra konstnärer eller associerade organisationer. Det tog honom tre år att få kontakt med de fövriga deltagande konstnärerna i utställningen.

Att Secret Love är producerad utanför Kinas gränser är en nödvändighet, menar Si Han, och får medhåll från Zheng Bo, en av de deltagande konstnärerna som är med för att presentera utställningen i Göteborg.

– En gång visades en utställning med hbtq-tema i ett slutet sällskap på den kinesiska landsbygden. Det var första gången som liknande initiativ togs, och då blev två av de åtta verken beslagtagna av polisen, säger Zheng Bo.

Han deltog då med Karibu Islands, ett interaktivt textbaserat verk, som nu visas på Världskulturmuseet.

– Att arbeta textbaserat gör förstås att jag undgår den visuella censuren, säger Zheng Bo, som tror att de kinesiska bildkonstnärerna i mycket större utsträckning riskerar stoppas i sin verksamhet.

Det kinesiska samhället genomgår snabba förändringar. För hbtq-personer har förändringarna inneburit att homosexualitet har avkriminaliserats, 1997, och klassas sedan 2001 inte längre som en psykisk sjukdom. Men givetvis kvarstår många tabun kring dessa frågor.

I Fan Popos videoverk New Beijing, New Marriage ses två samkönande par som låter sig bröllopsfotograferas på Himmelska fridens torg i Peking. Den individuella glädjeyttringen kontrasteras med kommentarer från betraktare av bröllopet. Bland annat yttrar en person sin oro att homosexualitet på sikt kommer att utplåna Kinas befolkning.

Endast sex kvinnliga konstnärer deltar i utställningen.

– Det är förstås lättare för män än för kvinnor att bryta normer, sägerSi Han, som menar att det nästan är en nödvändighet för kvinnliga konstnärer som vill uttrycka sig konstnärligt i ett mansdominerat samhälle, att hålla sig till det konventionella.

Det rådet trotsar den internationellt uppmärksammade performancekonstnären Li Xinmo. Hon är en av få konstnärer som öppet säger att hon är feminist och queer-konstnär. Hennes performanceverk Memory behandlar temat familj, barn och abort.

– Jag håller en sax i famnen, som vore den ett spädbarn, går fram och tillbaka, pratar med den med låg röst. Jag sätter mig försiktigt ned, klipper upp det vita tyget i mina kläder, river loss ett stycke tyg och formar det till en docka av ett barn. Med en pensel målar jag ögon, näsa, mun, skapar ett liv, och ett till, och ett till. Medan jag skapar berättar jag minnen om kärlek i tidig ungdom och om abort.

För många av de deltagande konstnärerna i Secret Love är det djupt personliga erfarenheter som behandlas i verken som visas, vilket även gäller Li Xinmo.

– Det jag gör är en föreställning, men det är också en ceremoni för försoning och ånger.

Secret Love pågår till den 8 december.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Vem får pris, och för vad?

Frida Sandström skriver om Göteborgs filmfestivals försök att möjliggöra för papperslösa att delta utan krav på pengar eller personnummer.

Göteborgs Fria

Leffler reser sig från litteraturens skräphög

Anne Charlotte Leffler blev dumpad på historiens skräphög av en oförstående samtid och avundsjuka manliga kollegor och kritiker. Nu återupptäcks hon av allt fler. Anna Remmets berättar om en av 1880-talets mest framstående författare och dramatiker.

Fria Tidningen

Bara 2 av 10 på scen är kvinnor

När festivalsommarens bandbokningar klarnar så speglas återigen en mansdominerad musikbransch. Emma Karinsdotter har jobbat länge i branschen och vittnar om attityder som måste förändras.

– Ett tag upplevde jag att jag hade musikbranschens nattskift, jag blev bjuden på fester men bortglömd från möten, säger hon.

Skånes Fria

© 2024 Fria.Nu