Göteborgs Fria

Annonser på nyhetsplats i Alingsås

På Alingsås tidning är gränsen mellan redaktionell text och annonser ofta suddig. Kanske är en förändring på gång, men när GFT gick igenom de senaste månadernas tidningar var andelen hemtrevliga artiklar om företag på orten fortfarande häpnadsväckande hög.

På andra våningen i det gamla trähuset i centrala Alingsås sitter 'familjen'. Bengt Michelsen är sedan 40 år vd, ansvarig utgivare och chefredaktör för Alingsås tidning, AT. Även hans fru och två av barnen arbetar i huset. På bottenplan är det trängre. Där finns reception och växel, prenumerations- och ekonomiavdelning, annonsavdelning och hela redaktionen. Totalt cirka 25-30 personer. Och det är inte bara rent fysiskt som annonsavdelningen och redaktionen sitter i knät på varandra. Redan år 2002 tog tv-programmet Mediemagasinet AT som exempel på tidningar som låter annonsörerna påverka det redaktionella innehållet. Det var orättvis och dålig journalistik, tycker Bengt Michelsen.

–Det har förekommit sådana synpunkter men det förhåller sig inte på det sättet, det kan jag tala om. Vi arbetar lokalt och det är klart att vi har information av vad som sker, men det där var ett påhopp styrt av några enskilda journalister som inte ska tas särskilt allvarligt, säger han.

Flera redaktionsmedlemmar har dock vittnat om att det ligger något i kritiken. För omkring ett år sedan studerade Maja-Stina Fransson och Lisa Renander Alingsås Tidning i en C-uppsats i journalistik vid Högskolan i Kalmar. Uppsatsen avslöjar en hel del om annonsörernas påverkan på det redaktionella materialet.

"Annonserna styr verksamheten här. Hur roligt tror du det är att skriva om ett ett-årsjubileum till exempel? Jag känner till kaféer som har svartanställda och som inte betalar ut semesterlöner, men det får jag inte skriva någonting om, för då annonserar de inte. Det vi får skriva om är lucia, hembygdsföreningar och grötfrukost – hur kul är det?" säger en journalist i uppsatsen.

Journalisterna känner sig också kränkta av att annonsavdelningen "lovar bort" uppskattande artiklar till annonsörerna. "Det är pengarna som räknas hela tiden och det gör mig vrålförbannad" säger en annan journalist.

Bengt Michelsen kommenterar problemet så här i uppsatsen: "Önskar jag något vore det att man även från journalistiskt håll har en positiv inställning till annonsörerna – som står för två tredjedelar av intäkterna."

I dag är de journalister som GFT har talat med ovilliga att kritisera företaget. Inte för att de är rädda, utan för att de är förhoppningsfulla. Redaktionen har i höst för första gången fått en nyhetschef som inte samtidigt fungerar som redaktionschef och de hoppas mycket på henne.

– Det händer mycket så just nu vill man inte klaga. Det känns som om det finns potential, säger till exempel fotografen Patrik Skoglöw. Han bekräftar att skribenterna inte har känt sig fria att skriva om vad som helst. Om det gällde en viktig annonsör så kunde ledningen säga att man skulle ta det försiktigt och skriva något positivt. Men han hoppas att även det ska bli bättre nu.

Den som tittar igenom ett exemplar av Alingsås Tidning hittar dock ganska snabbt en hemtrivselartikel om något lokalt företag. Den sortens artiklar är en bärande del av det redaktionella materialet, och påfallande ofta stöter man på en annons från företaget i samma tidning.

Den 1 november annonserade till exempel en bensinstation med texten: "Välkommen till vår nya biltvätt". Ett par sidor senare fanns en artikel med rubriken: "Varför satsar ni nästan miljonen på ny biltvätt?" där ägaren fick breda ut sig över en halv sida i en intervju.

En av tidningens största annonsörer är Ica Maxi i Alingsås. Den 30 oktober rapporterades från butikens ettårsdag då det bjöds på 1000-tals tårtbitar. Några dagar tidigare bjöd butiken in till kalaset i en annons.

LO i Alingsås har inget att anmärka på när det gäller AT:s bevakning av fackliga konflikter – det har inte förekommit några sådana på länge. Däremot har ordförande Ralf Olofsson funderat på tidningens semmeltest:

–När du säger det så var det Ica Maxi som vann när de utsåg de bästa semlorna. Och jag tycker väl egentligen inte att de var bättre där än någon annanstans, säger han.

Men nu blåser alltså förändringens vindar på Alingsås Tidning. Trycket ska bli bättre, nyhetsvärderingen och bilderna likaså. "Det är en helt ny tidning" säger Maja-Stina Fransson. Kanske leder det också till att "familjen" som de kallas av de anställda, kommer ner och låser dörren mellan redaktionen och annonsavdelningen?

 

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

"Ledarsidor stöder regeringen med 800 miljoner"

Värdet av den PR som regeringspartierna får på ledarsidor i borgerlig media kan uppskattas till minst 800 miljoner kronor om året, menar Sven Elander som har publicerat en uträkning på sin blogg.

Fria Tidningen

När blev det förbjudet att tänka efter?

”Oskyldig tills motsatsen bevisats”, brukar det heta både inom juridiken och pressetiken. Men när den anklagade är en världskändis gäller tydligen inte det.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu