Allt tuffare för Faktum-försäljare
För Bernhard Perzanowski innebar jobbet som Faktum-försäljare en ekonomisk frihet. Men det blir allt svårare att få sålt tidningarna – folk orkar inte längre stanna upp.
De började på Faktum ungefär samtidigt, chefredaktören Sarah Britz och säljaren Bernhard Perzanowski. Det var för två år sedan och för Bernhard Perzanowski innebar det nya jobbet en frihet.
– Faktum har gjort mig ekonomiskt självständig, det senaste året har jag bara fått pengar från socialtjänsten för mat och boende – resten har jag klarat själv.
Han brukar sälja tidningen vid Systembolaget vid Karl Johansgatan, och vid olika evenemang, som vid tisdagens fattigdomsseminarium. Det är bra att seminariet ordnas, tycker han.
– Det finns ett stort behov, det görs många felprioriteringar i samhället.
Själv behöver han framförallt en bostad. Nu bor han på Frälsningsarméns boende vid Lilla bommen.
– Men där samlas alla på ett ställe, många som har gett upp, och så kommer tunga droger in i bilden, det är sorgligt att se. Det hade varit mer samhällsekonomiskt lönsamt om socialtjänsten ordnade en lägenhet än att betala runt 28 000 kronor för ett härbärge.
Sarah Britz instämmer och berättar att hon som chefredaktör för Faktum känner ingen resultaten i Stadsmissionens rapport väl. Hon möter många av dem som faller mellan stolarna och personer som inte har förtroende för myndigheter. Även allmänhetens syn på de som lever i fattigdom känner hon igen.
– Folk vill att fattigdom ska se ut på ett visst sätt. Att ha en telefon är en livlina, det finns inga telefonkiosker. Men vissa ser det som ett tecken på att man inte är ”tillräcklig” fattig, tänker inte på att det är enda sättet att ringa ett härbärge.
Det har generellt blivit svårare att få sålt tidningarna. Halva Faktums inkomst har varit från tidningsförsäljningen men nu måste man hitta andra lösningar, förutom stödet från näringslivet.
– Många handlar på nätet istället för i butiker, och rör sig inte ute på stan på samma sätt som tidigare, andra orkar inte med alla hjälporganisationer och Faktum och försäljare, som de tycker blir en enda röra. Vi märker också av en ökad antiziganism och försäljarna säger att det är svårt att få ögonkontakt – folk tittar i sina telefoner och skyndar förbi, säger Sarah Britz.