Recension


Teater
Offline
Av: Kristina Brändén Whitaker, Elizabeth Neale, James Hogg
Regi: Kristina Brändén Whitaker
I rollerna: Elizabeth Neale, James Hogg

  • För första gången presenterar GEST en pjäs riktad till skolungdomar. I rollerna ses James Hogg och Elizabeth Neale.
Göteborgs Fria

Offline är omöjlig att värja sig emot

Offline är en föreställning i tiden, skriver Kristin Ödlund.

Scenen är en plats för brottsutredning. 15-åriga Alistair är försvunnen och polisen gör allt som står i deras makt för att söka reda på honom med hjälp av familj, klasskamrater och inte minst den digitala världen. Föräldrarna är i upplösningstillstånd av förtvivlan och skolan blir nerringd av omväxlande press och oroade föräldrar. Parallellt hittas tecken på sociala medier, som kanske kan leda fram till var Alistair befinner sig och vad som hänt med honom. Handlingen utspelar sig delvis inne i en skola där polisen kommer för att be om hjälp från den saknade Alistairs skolkamrater.

Offline är en föreställning i tiden som gissningsvis kommer gå hem hos sin målgrupp då den tilltalar ungdomar utan att måla dem på näsan eller förlöjliga för att föra fram sin poäng. Trovärdighetsmässigt är det ett oerhört klokt val att inte ha rollkaraktärer där tonåringar ska spelas av vuxna utan istället ge tonåringar en inblick i vad vuxna människor kan hamna i för verklighet när tonårsvärlden och vuxenvärlden krockar. Tonåringen är huvudkaraktären vilka de vuxna förhåller sig till, men i fysisk gestalt är den inte representerad.

Det är tydligt att GEST har för avsikt att med Offline vara både aktuella och moderna. Elektronisk musik fungerar som en effektiv scenavskiljare, projektioner används flitigt och okrystat och som främsta verktyg i jakten på den försvunna pojken används en app som för tankarna går till såväl instamgramupploppen som till tv-serien Gossip Girl. Vid sidan av det populärkulturella anslaget inhyser Offline en brinnande tematik då den behandlar flyktingfrågan och den rasism som omger den. Ensemblen lyckas här med bedriften att bemöta den hatiska sidans argument genom att helt enkelt vända på dem och göra rasismen till problemet istället för tvärtom, det lämnas enkelt inte ens några alternativ.

Offline är en kompakt och tät föreställning i både text och skådespel. Publiken blir direkt fångad av Elizabeth Neale och James Hogg som pendlar mellan de olika rollkaraktärerna och perspektiven. Dialogen är rapp, intensiv och tar sin publik på allvar. Tilltalet är så koncetrerat direkt mot åhörarna att det är svårt att föreställa sig något annat än total hängivelse ute i landets skolor senare i vinter, även om den publiken är känd för att vara kräsen.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Många poänger i Pojkarna

Recension

Rik föreställning där alla har möjlighet till identifikation, skriver Kristin Ödlund om Pojkarna.

Göteborgs Fria

Dystopi med törst i fokus

Recension

Riksteaterns Ur vattnets minne – Veden muistista är en ångestladdad men vacker dystopi om vatten som bristvara.

Landets Fria

© 2024 Fria.Nu