• Gruppen vill inte göra plakatteater, utan försöker att få med olika infallsvinklar så att publiken själv får ta ställning.
Göteborgs Fria

Gruppen synar kapitalismen

Teaterensemblen Gruppen har i sina tidigare föreställningar synat samhälleliga och kulturella företeelser i sömmarna. Nu har turen kommit till kapitalismen.

Föreställningen Gruppen köper sig fri! har ämnet, kapitalism, vilket inte var helt lätt att koka ner till ett hanterbart material.

– Det var det vi upptäckte när vi researchade, att det tar ju aldrig slut, konstaterar Bianca Kronlöf. Det hakar i filosofi, politik och miljö, ja allt. Så vi har varit tvungna att plocka russinen ur kakan. Jag tror vi har landat i att vi gör en filosofisk föreställning.

Det filosofiska perspektivet kan röra hur vi ser på varandra och på tiden, medan bland annat miljöförstöring och social rörlighet får utgöra mer påtagliga exempel.

– Men framför allt handlar det om hur kapitalismen och det kapitalistiska systemet formar hela tillvaron och varje aspekt av livet, som Elin Söderquist uttrycker det. Bianca Kronlöf instämmer och menar att föreställningen är ganska mycket som en iscensatt föreläsning.

– Vi läser ju på både om folk som är för och folk som är emot. Vi gillar också icke-dramatiska texter som är ganska tunga, och som vi sedan blandar upp med det populärkulturella.Inte så att det krävs förkunskaper från publiken, poängterar Nina Haber. Men det är ett ”stort, tungt, svårt, lätt, allt möjligt-material”:

– Vi tänker att alla kommer inte att få med sig allt, utan vissa saker reagerar en del på mer än andra. Man tar med sig olika saker efteråt. Kom ni fram till vad som är själva kärnan i kapitalismen?

– En utmaning har verkligen varit att inte göra en så väntad föreställning om kapitalismen, utan att verkligen försöka ta kapitalismen på allvar och se dess negativa och positiva aspekter, och på något sätt i alla fall ha målet att vara så objektiva som möjligt, säger Nina Haber.

– Och också att säga nånting som faktiskt berör. I Sverige i alla fall är det ju vedertaget att tro på den globala uppvärmningen till exempel, och vi vet att klyftorna i samhället ökar. Men jag reagerar inte när jag får den informationen, för jag har fått den så många gånger. Hur ska vi säga någonting som faktiskt är nytt, tillägger Elin Söderquist.En feministisk och normkritisk scenisk gestaltning av kapitalismen skulle lätt kunna avfärdas som plakatteater, menar skådespelarna. Därför har de varit noggranna med att ta in olika synsätt och ta dessa på allvar. – Många gånger kan man ha bestämt sig för innan vad man tycker om en person som har en åsikt om nånting, säger Bianda Kronlöf. Det finns en massa smarta människor som har tyckt allt möjligt men som också är förespråkare för kapitalismen. Ingår det i människans natur att vilja ha mer? Och att inte få göra det man vill hela tiden, är det fångenskap? Så vi har gjort oss själva smartare genom att läsa på olika ståndpunkter, och så får publiken själv ta ställning.Gruppen arbetar alltid enligt sin devis ”snabbt, smart och roligt”. Utöver denna formel finns det feministiska och normkritiska angreppssättet som den röda tråden genom föreställningarna, liksom den innehållsmässiga blandningen av högt och lågt. De farhågor som kan infinna sig rör ofta just risken att hamna i det förväntade.

– Mycket teater är bra, men mycket teater är ju väldigt jobbig, säger Bianca Kronlöf. Det får inte bli en klyschig föreställning. När vi gjorde Herrarna, (2013) tänkte vi på hur vi skulle göra det här utan att driva med män så att de känner sig påhoppade, men inte heller att det blir ’åh, nu tar jag i dig med mina små silkeshandskar’. Utan hitta den här knivseggen som vi balanserar på i varje föreställning.

– Jag tänker att vi ofta oroar oss för att ge publiken svaren, säger Elin Söderquist. Eftersom vi inte är ett parti, vi är en grupp. Det måste finnas utrymme för publiken att själv ta ställning. Sedan hoppas vi ju att den ska ta ställning på vissa sätt. Den största skillnaden gentemot tidigare uppsättningar tycker Gruppen är samarbetet med en teckenspråksgestaltare och de jobbar ständigt med att förbättra tillgängligheten, så att till exempel större grupper av rullstolsburna kan komma samtidigt.

– Vi försöker bli smartare för varje föreställning vi gör, säger Nina Haber. I vår förra uppsättning var alla föreställningar syntolkade, som de också är här, men då hade vi ingen teckenspråksgestaltning utan manuset projicerades på svenska och engelska. Nu går vi ett steg längre.

Fakta: 

Gruppen köper sig fri!

Premiär: 28 septemberVar: FolkteaternIdé: Aida ParidadManus, Idé och regi: Gruppen (Nina Haber, Bianca Kronlöf och Elin Söderquist)

Teckenspråksgestaltare: Mina Lilja Zwedberg

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu