”Kvinnor har skrivits ur musikhistorien” | Göteborgs Fria
  • Kajsa Magnarson, Lo Kristenson, Marta Forsberg och Madeleine Jonsson Gille startade Konstmusiksystrar för två år sedan. Syftet är att rucka på de rådande strukturerna inom konstmusikscenen.
Göteborgs Fria

”Kvinnor har skrivits ur musikhistorien”

Till helgen blir det ljudkonst för tjejer och transpersoner på Frilagret. GFT träffar Madeleine Jonsson Gille och Kajsa Magnarsson från Konstmusiksystrar, som står bakom projektet.

Det är alltför få unga kvinnliga kompositörer och ljudkonstnärer på dagens konstmusikscen. Detta anser Madeleine Jonsson Gille och Kajsa Magnarsson från Konstmusiksystrar, ett nätverk för unga kompositörer och ljudkonstnärer som definierar sig som kvinnor eller transpersoner.

– Vår medlemslista brukar vi skicka ut till arrangörer och musikföreningar för att visa att de kvinnliga kompositörerna finns och att de går att boka. Detta har gett effekt då många redan har hört av sig och vill inleda samarbeten, säger Madeleine Jonsson Gille.

Trots en försiktig positiv trend är det fortfarande lång väg till en jämställdhet inom våra musikinstitutioner. Enligt en undersökning av Kvinnliga anhopning av svenska tonsättare visar att andelen kvinnliga tonsättare är liten och att repertoaren på de svenska musikinstitutionerna är dominerade av verk av manliga kompositörer.

– Många säger att det inte finns några kvinnor som skriver musik, men så är det inte, det finns massor även om de inte anses som lika betydande. Kvinnorna har skrivits ut ur musikhistorien, säger Kajsa Magnarsson.

Nästa helg arrangerar Konstmusiksystrar en helgkurs på Frilagret där kursdeltagarna under två dagar får vända och vrida på begreppen musik och ljud.

– Som det är nu är det ett problem att så få kvinnor söker sig till högre musikutbildningar. Vi riktar oss till yngre och oetablerade för att stimulera deras intresse vilket kanske leder till att de vill studera vidare.

Att intresset för de tolv kursplatserna var stort visade sig snart.

– Vi hann inte ens sätta upp vår affisch innan kursen var fullbokad. I ansökningarna har många skrivit att de just letat efter en sådan här kurs, vilket är en bekräftelse på att vi är rätt ute med vårt arbete, säger Kajsa Magnarsson.

Vad kommer att hända under de två kursdagarna?

– Tillsammans med Marta Forsberg kommer jag att hålla i en del som handlar om ljudkonst och elektronisk musik, säger Kajsa Magnarsson.

– Och jag och Lo Kristenson kommer att ha en del som handlar om instrumentalmusik och vi kommer att ha en ensemble på plats som kommer att delta i arbetet. Men det viktigaste med kursen är att föra samman de här kursdeltagarna som alla har samma intresse för musik, säger Madeleine Jonsson Gille.

Annons

Rekommenderade artiklar

”I min värld är allt lera"

Konstnären Karin Karinson har mutat in ett eget område inom svensk keramisk skulptur. GFT träffar henne för att prata om loppisfynd som finner sin väg in i hennes verk.

© 2017 Göteborgs Fria