• ”Som göteborgare älskar jag filmfestivalen”, säger Johanna Bernhardson som deltar i kortfilmstävlingen Startsladden på Göteborg Filmfestival.
Göteborgs Fria

Taxiresa ledde fram till Draken

En spontant filmad taxiresa i Tbilisi blev till en film. Nu deltar dokumentärfilmaren Johanna Bernhardson i kortfilmstävlingen Startsladden på Göteborg filmfestival som drar igång på fredag.

Det var något av en tillfällighet att filmen Taxi Tbilisi blev till. Johanna Bernhardson hade varit i Tbilisi tillsammans med kollegan Karin Ekberg där de genomfört en workshop för kvinnliga filmare.

– När jag steg in i taxin till flygplatsen började jag filma med min mobil. Jag har för vana att filma ut genom fönstret när jag åker bil eller buss, det brukar vara material som är användbart. När chauffören började prata kände jag att det var intressant och beslöt mig för att fortsätta filma.

Den åtta minuter långa taxiresan utmynnar i ett samtal som rör socialism, kapitalism, nostalgi över Sovjettiden och immigranter.

– Jag kände direkt att det här kunde bli till en film. Det var något i vårt samtal som var väldigt spännande. När jag kom hem klippte jag ihop den på kort tid och skickade in den till festivalen, och nu är den med i tävlan.

Diskussionen med den anonyme chauffören gav Johanna Bernhardson en ny syn på Georgien.

– Han kom snart in på Sovjetunionens fall och att han tyckte att livet var bättre före denna händelse. Det finns en äldre generation i Georgien som önskar sig tillbaka till den tiden, medan den yngre generationen ser fördelarna med det kapitalistiska systemet.

Var det något i ert samtal som upprörde dig?

– Jag blev naturligtvis störd av hans fientlighet till invandrare och även över hans påstående om att alla georgier som flyttade till väst hamnar i kriminalitet.

En tes som Johanna Bernhardson ville pröva med den här filmen var vad som egentligen händer när med det som bara sägs och dokumenteras och sedan visas.

– Jag har en strävan bort från föreställningen om att film är en berättelse med en tydlig dramaturgi som följer en etablerad utvecklingskurva. Rörlig bild kan vara så mycket mer än det man vanligtvis tänker på när man pratar om film, i det här fallet en filmad taxiresa som filmas med en mobil, och som sedan hamnar på Draken.

Johanna Bernhardson har tidigare visat sina filmer på Göteborg Filmfestival. Dock är det första gången som hon deltar i tävling, och första gången som någon av hennes filmer visas på Draken.

– Som göteborgare älskar jag filmfestivalen. Det är kul att möta folk från filmbranschen men sedan är det även kul att festivalen har ett publikt fokus och att den märks i hela staden.

För tillfället har Johanna Bernhardson tre projekt på gång. Kortfilmen Gå i barndom är en experimentell dokumentär där regissören skildrar sin mormors upplevelse av att vara i alla sina åldrar samtidigt. Dessutom arbetar hon på en essäfilm om Simone De Beauvoir. Det största projektet är långfilmen Timeline som påbörjades för flera år sedan.

– Det är en personlig film om moderskap som spänner över tio år. Den handlar om mig som mamma och hur jag ser på mina barn som växer upp. Jag har ibland fått frågan när jag ska göra ”riktig film” och inte bara göra filmer om det som finns i min närhet, men för mig stämmer det att det privata är politiskt. Blicken på sig själv och sin egen position i samhället och i världen kan vara väldigt universellt.

Målet att på allvar ge sig in i filmbranschen kom efter att Johanna Bernhardson gjorde praktik som scenografiarbetare på Roy Anderssons film Sånger från andra våningen.

– Jag utbildade mig sedan till filmscenograf men kände att den ”vanliga” delen av filmvärlden aldrig blev lika intressant och kreativt som i Roys film, där scenografin har en lika viktig roll som skådespelarna. När jag började filma själv blev jag däremot fast direkt.

Kortfilmstävlingen Startsladden innehåller åtta filmer. Vinnaren får en halv miljon kronor. Vem som blir den vinnande regissören avgörs den 31 januari.

– Om jag vann skulle jag få möjlighet att jobba mer sammanhängande med mina olika projekt. Som det är nu kan jag inte lägga så mycket tid jag vill på mitt eget filmskapande, säger Johanna Bernhardson.

Fakta: 

Johanna Bernhardson

Född: 1974 i Göteborg.

Utbildning: Utbildad på HDK och Akademin Valand. Hon började arbeta med film 1996 då hon gjorde scenografin till Sånger från andra våningen.

Tidigare: Mina vänner, Gråter och stör de andra, Deras erfarenhet är en del av min verklighet, Final frame.

Aktuell: Med filmen Taxi Tbilisi i kortfilmstävlingen Startsladden.

Mer på festivalen. Deltar i seminariepunkten Att filma det mest privata, 1 feb, kl 16, Pustervik

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

Fria Tidningen

Feministisk sf-klassiker blir musik

Hur låter en bok? Kompositören Erik Dahl ger svaret då han stiger in i Ursula Le Guins litterära universum för att tolka klassikern Mörkrets vänstra hand.

Fria Tidningen

Solidaritetsorkester med hopp om framtiden

Christopher Ali Solidarity Quartet är svåra att sätta fingret på. Muslimsk mystik, ökenblues och svenskt vemod är några av inslagen på debutalbumet To Those Who Walked Before Us.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu