Fint duosamarbete över tid och rum | Göteborgs Fria

Recension


Musik
Winged Body Artist: Peeter Uuskyla with Bengt Nordström Bolag: Omlott

  • Peeter Uuskyla och Bengt "Frippe" Nordström spelade tillsammans i Miljövårdsverket. På skivan Winged Body förenas de igen.
Göteborgs Fria

Fint duosamarbete över tid och rum

Bengt ”Frippe” Nordström är en av förgrundsgestalterna inom den svenska frijazzscenen. Insatserna på plastsaxofonen Grafton, samma modell som Coleman, hördes lite varstans på Stockholms jazzhak från det tidiga 60-talet fram till hans död år 2000. Många såg Nordström som en innovatör och inspiratör medan andra såg en amatör och sabotör.

Förmodligen var han före sin tid, när bebopen var som mest populär var det få som förstod Bengt Nordströms spontana och improviserade uttryck. Få var det nog som skulle ha modet att ge ut Albert Aylers debutskiva Something Different!!!!!! (jo, den ska ha sex utropstecken i titeln). Bengt Nordström tvekade aldrig och gav ut detta mästerverk 1963 på egna bolaget Bird Notes. På samma bolag gavs även den egen musik ut i ytterst små upplagor. Till de mer obskyra inspelningarna hör Frippes ”play-a-long”-singlar. Han satte upp mikrofoner framför sin stereo och spelade sina favoritartister, när de släppte in rytmsektionen gick Frippe loss.

Ett eget band, Miljövårdsverket, bildade han först 1975. Där ingick Björn Alke (bas), Lars Svantesson (violin) och Peeter Uuskyla (trummor).

Uuskyla har i flera sammanhang uttryckt Frippes betydelse för honom som musiker. På skivan Winged Body fortsätter de gamla vännerna att spela med varandra trots att det är femton år sedan Frippe gick bort. Bengt Nordström, Frippe Calling, som upptar en hel sida av Winged Body, bygger på outgivet solomaterial från Frippe och som Uuskyla nu spelar till. Det är fint att outsidern Frippe, som spelade till sina hjältar vid hemmastereon, får rollen som den självlysande solisten. Frippes vackra, aviga och ständigt utmanande spelsätt ackompanjeras följsamt av Uuskyla. För mig är det albumets självklara höjdpunkt.

Det övriga materialet på Winged Body är charmigt men ojämnt och når aldrig samma intensitet som i skivans huvudspår. Peeter Uuskyla samarbetar här med sin son Simon Cecil, sång, och dottern Nema, violin. Konceptet går att härleda till Frippes tankar om vikten av att skapa musik med de förutsättningar man har; använd din röst, din kropp och de instrument som finns att tillgå. Målet är att skapa musik som berör, gör motstånd, och som väcker lust.

ANNONS

Rekommenderade artiklar

© 2021 Göteborgs Fria