Recension


Musik
På natten, ovan molnen Artist: Dödens dal Bolag: Flora & Fauna

  • Henrik von Euler och Rickard Jäverling i Dödens dal besöker Göteborg för två spelningar i veckan: fredag på Folk och skivbutiken Music Lovers på lördag.
Göteborgs Fria

Dödens dal skapar mörker som värmer

På natten, ovan molnen är tredje och avslutande delen i en albumtrilogi som inleddes med Gå ensam förbi horisonten (2013) och följdes av Korsa jord, luft, is från förra året. Tematiskt säger sig duon, bestående av Rickard Jäverlind och Henrik von Euler, vilja utforska mänsklig sorg.

Duons elektroniska instrumentalmusik är liksom tidigare svärtad men aldrig tungsint. Mörker jagas bort med ljus, som i sömngångardiscon i Det som följer, där stroboskopljus lyser upp mörkret på dansgolvet och synliggör skuggestalterna som rör sig där.

Musiken på På natten, ovan molnen är poetisk, vacker och atmosfärisk. De filmiska inslagen är tydliga, och jag kommer lite otippat att tänka på den majestätiska postrocken som Mogwai skapat till den hyllade tv-serien Les Revenants (Gengångare).

Hos Dödens dal ger mörkret inte vika utan finns hela tiden närvarande i spår som Bländverk, Skärfälten och Nattvaka. Det är inte ett mörker som känns skrämmande och kallt, utan mer som en naturlig del av våra liv.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Drabbande kärleksbudskap från Blameful Isles

Recension

Blameful Isles is dope! Det skrev Talib Kweli på sitt Facebookkonto efter att ha upptäckt det svenska bandet Blameful Isles. Så rätt han har i detta. Lysande på de tre föregående albumen och än bättre på nya dubbelalbumet Pleroma, skriver Tobias Magnusson.

Fria Tidningen

De tar ett andetag tillsammans

Recension

Bakom Luft står saxofonisten Mats Gustafsson och säckpipeblåsaren Erwan Keravec. Inhale är deras debutskiva.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu