Göteborgs Fria

Att leva på hoppet

När jag stiger ut från Mattias Cantzlers utställning 2,45 på Galleri 54 kommer jag att tänka på filosofen George Henrik von Wrights civilisationskritik som han formulerade i Myten om framsteget. Där skriver von Wright om hur vi lever i tron på att utvecklingen ständigt går framåt, men sanningen som ligger närmre är att vi sitter på en kälke i en brant nedförsbacke, och att vi omöjligt kan undvika att krascha. För att mildra färden ner rekommenderar von Wright att vi undviker de värsta guppen.

Konstnären Mattias Cantzler utforskar även han hur moderniteten bygger på idén om ständig utveckling. Som gestaltning av progression fungerar skulpturen 2,45 ypperligt. En järnbalk placerad på två socklar når 245 centimeter över golvet, samma höjd som kubanen Javier Sotomayor flög över en sommardag 1993.

Jag försöker förgäves att nå upp till undersidan av balken, och häpnar över att en människa har tagit sig över denna höjd, utan att använda en stege.

Balken har Cantzler låtit tillverka genom att smälta ner en Volvo-bil av modellen 245 kombi, årgång 1993. Alltså samma år som Sotomayor slog sitt världsrekord i höjdhopp. Volvo betyder som bekant ”Jag rullar” på latin. En tanke om ständig framåtrörelse. Men nog har det gått grus i maskineriet. För Cantzler representerar Volvos 245:a ”en era, som snart har gått i graven. En folklig evighetsmaskin och tillika symbol för det svenska välfärdssamhället och Sverige som ett framstående industriland”.

De teknologiska framstegen har även påverkat människan. Kroppsligt arbete har blivit alltmer överflödigt. Jämfört med hur det varit sedan urminnes tider är vår muskelmassa betydligt mindre i dag.

Även om de atleter som lockat till grenen höjdhopp säkerligen tränar i lika stor utsträckning som Sotomayor verkar utvecklingen även där ha stannat av. Med hjälp av vetenskapen (läs dopning) kanske rekordet slås inom en rimlig framtid. Är det då ett framsteg?

I sin verkbeskrivning ger Mattias Cantzler en tankeställare då han refererar till antropologen Peter McAllister. I boken Manthropology hävdar han att framstegsmyten kan slås i kras genom att studera 20 000 år gamla fossila fotavtryck, vilka tyder på att aboriginerna har sprungit fortare än världens snabbaste man Usain Bolt. McAllister hänvisar också till fotografier tagna i slutet av 1800-talet. Bilder som visar unga tutsier i Rwanda, vilka hoppar uppskattningsvis 2,52 meter i höjdhopp.

Men klyschan säger att vi måste ”leva på hoppet”, en klyscha som för övrigt är titeln på Patrik Sjöbergs självbiografi.

Utställningen 2,45 visas på Galleri 54 till och med 9 oktober.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Loranga tar plats på Orionteatern

Glöm arbetet för ett tag och kliv istället in i Lorangas absurda värld. Orionteatern sätter upp Barbro Lindgrens Loranga med ambitionen att locka till skratt. Men det finns även en del allvar hos Loranga, säger regissören Sally Palmquist Procopé.

Fria Tidningen

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

Fria Tidningen

Feministisk sf-klassiker blir musik

Hur låter en bok? Kompositören Erik Dahl ger svaret då han stiger in i Ursula Le Guins litterära universum för att tolka klassikern Mörkrets vänstra hand.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu