Xenia Kriisin tar plats i biktbåset | Göteborgs Fria
  • Xenia Kriisin är en artsit som trivs på scenen. I morgon är det releasespelning för nya albumet Bleed på Stora Teatern.
Göteborgs Fria

Xenia Kriisin tar plats i biktbåset

Debuten Hymn hyllades av en enad kritikerkår. Nu har Xenia Kriisin lagt cittran på hyllan och är tillbaka med ett album fyllt av ”ingenting-är-rätt-eller-fel-pop” som både är större och mäktigare än det förra.

Hon drar upp benen under sig i soffan på Bengans fik. Byxorna har hon fått knäppa upp så den gravida magen får fritt andrum. Xenia Kriisin är pratglad och på gott humör. Nya skivan Bleed släpps om ett par dagar och Xenia är mer än exalterad.

– Det känns så himla, himla spännande. Jag är verkligen redo för det här.

Till skillnad från debutalbumet Hymn har skiva nummer två gått snabbt att göra. Det är något som passar rastlösa Xenia, som gärna har många bollar i luften. Egentligen finns det inte många likheter med det förra albumet. Cittran har hamnat på hyllan den här gången, det blev för jobbigt att stämma alla 72 strängar inför varje live-spelning och dessutom har instrumentet inte den bredd Xenia önskar. Istället satsar hon på sången, och att inte ha några restriktioner.

– Vi har bara kört på som fan den här gången och lagt på allt vi har haft lust med, säger Xenia, som skapat och producerat skivan tillsammans med Johan Hjalmarsson och Filip Leyman.

En annan skillnad är texterna.

– Med första skivan rannsakade jag mig själv utan och innan och det var bara jag, jag, jag, jag. Men nu orkade jag inte utgå från mig själv mer. Jag kände istället ett starkt behov av solidaritet och att inte vara själv, säger Xenia och tar en slurk festis, kaffe vill hon inte veta av sedan hon blev gravid.

Solidaritetsbehovet resulterade i ett stort arbete med att samla in andras berättelser. Hon utgick från ordet ”synd” då det alltid varit ett ämne som intresserat henne. Till en konstfestival i Ställbergs gruva snickrade hon därför ihop ett biktbås och ställde ut. Där fick vem som helst skriva ner vad de tyckte och tänkte kring ordet ”synd” på lappar som lades i en låda. Efter festivalen var lådan helt fylld. Lapparna användes sedan som inspiration till texterna som ingår på albumet Bleed.

– Jag märkte att folk har ett behov av att skriva av sig, precis som jag har. Och jag känner att vi har gjort det här tillsammans. Jag har visserligen tolkat alla texter men det känns ändå kollektivt, som att jag gör det här för alla.

Många av berättelserna hon fick in var politiska och uttryckte ett behov av att vara tillsammans i ett allt kallare samhälle.

– Jag har inte skrivit ett religiöst album med den religiösa definitionen av ordet synd utan det har fått bli hela spektrat med politik och allt. Med bruna Sverige och feminism, säger Xenia och förklarar att hennes texter lätt blir politiska eftersom hon själv är en politisk person. Det går inte att skilja musiken från personen, menar hon.

Xenia Kriisin är född och uppvuxen i Göteborg och det är här hon hör hemma.

– Jag längtar alltid bort efter nya äventyr men när jag är borta längtar jag alltid hem, säger hon.

På Göteborgs musikscen är hon inte bara aktiv som musiker, hon engagerar sig även i en mängd andra frågor. Bland annat jobbar hon för en mer jämställd scen och driver scenkonstserien Palmarum. Det är även i Göteborg som hon har mest energi på scenen. På releasekonserten som hålls i morgon, lördag, på Stora Teatern lovar hon att ge allt.

– Bombastiskt blir det. Det blir en kärleksfest, en hyllning till musiken.

Rekommenderade artiklar

”Jag vill inte att mångfalden missas”

Ebba Berg skriver lättlästa böcker om Barnen i Lyckeskolan. Det är helt vanliga böcker om helt vanliga barn. Det som skiljer böckerna från mängden är att de är pepprade med mångfald.

De har koll på barnböcker

Alla minns vi vad vi läste för böcker när vi var barn. Men hur ser marknaden ut i dag? Och varför kan barnböcker vara viktiga?

© 2019 Göteborgs Fria