• Västsvenska paketet ska genomföras i sin helhet, inklusive Västlänken och trängselskatten. På onsdagen röstade kommunstyrelsen för de rödgrönrosas förslag att trängelskatten behålls, dock med några förändringar.
Göteborgs Fria

Här är de nya besluten om trängselskatten och Västlänken

Västlänken och trängselskatten blir kvar, med några förändringar. Det är det nya beskedet från Göteborgs rödgrönrosa ledning. GFT frågar Johan Nyhus (S) varför man går emot folkomröstningen.

Västsvenska paketet ska genomföras i sin helhet, inklusive Västlänken och trängselskatten. På onsdagen röstade kommunstyrelsen för de rödgrönrosas förslag att trängelskatten behålls, dock med några förändringar.

Johan Nyhus (S), kommunalråd med ansvar för trafik och infrastruktur, säger att man behåller trängelskatten eftersom kommunens två utredningar inte hittat några rimliga alternativ som gynnar miljön och drar in pengar på samma sätt.

Ingen av samarbetsparterna i paketet var heller beredda att skrota trängelskatten.

– De här utredningarna visar att vi inte kan göra något annat och att det annars blir konstigt gentemot de andra parterna. Det är det vi grundar beslutet på, att vi trots folkomröstningen inte justerar någonting, säger Johan Nyhus.

Ert agerande kring den här frågan har skapat ett politikerförakt hos vissa och en del menar att det hanterats odemokratiskt, hur ska ni hantera det?

– Jag tror att enda sättet är att vara ute mycket och vara närvarande för medborgarna. Men jag vill också säga att det motstånd som hörs är inte alltid det som är störst. Ibland blir jag igenkänd på stan och då kommer många fram, vanliga knegare och kvinnor som är de som åker kollektivtrafik mest, och säger ”kämpa på”.

Givetvis kan det finnas många som stöttar trängselskatten, men nu har vi ju faktiskt en folkomröstning där 57 procent röstade nej till skatten, det måste du ju ändå se som en tillförlitlig opinionundersökning och lyssna på?

– Det har vi gjort. Många säger att vi inte har gjort något, men vi hade inte gjort någon utredning i frågan om det inte blivit nej och vi hade heller inte kallat in de andra parterna (för samtal om trängselskatten. reds anm). Vi har gjort åtgärder och även visat tydligt från början att den här frågan avgör inte göteborgarna själva.

– Det finns två demokratiska system här, samtidigt som 57 procent röstade mot trängelskatt så har vi haft ett val där 87 procent röstade för partier som är för trängelskatt och Västsvenska paketet. Men jag förstår att många är besvikna och har stor respekt och förståelse för att vi måste jobba under hela mandatperioden för att få tillbaka förtroendet.

Kommunledningens vill dock se två förändringar av trängselskatten: lägre påminnelseavgift och att det så kallade Backaundantaget genomförs, en fråga som ytterst beslutas av regeringen.

– Från Göteborgs del är det helt klart att vi vill ha det här genomfört. Vi har jobbat i över sex månader med backaborna och förväntar oss att Stockholm och regeringen genomför det. Med tempo, säger Nyhus.

Inför framtida infrastrukturprojekt finns det mycket att lära från turerna med trängelskatten, menar han. Som exempel tar han arbetet med den så kallade Sverigeförhandlingen, som bland annat arbetar för att ”Sverige så snabbt som möjligt ska få sin första höghastighetsjärnväg där tågen ska kunna köra i 320 km/h”.

– Där kan jag nu säga ”vänta lite, det måste förankras också”. Det är inte bara tempo som räknas. En bred dialog är väldigt viktigt, där vi även träffar grupper som inte frivilligt kommer till möten. Vi måste se hur vi kan göra uppsökande verksamhet.

I lördags hölls en stor demonstration mot Västlänken, men folkomröstningen handlade inte om Västlänken utan om trängelskatten, hur tolkar ni detta från politiskt håll?

– De som begärde en folkomröstning gjorde det om trängelskatten, sedan valde Vägvalet och Sverigedemokraterna att slå ihop det med frågan om Västlänken för att det gynnar deras agenda. Jag har valt att inte spekulera i vad folk röstade om, för det måste vara så att man röstade om frågan som stod på valsedlarna. Jag har all respekt för demonstrationer men den här är inte lättolkad gällande vad de demonstrerar för och emot, är det att behålla träden eller att man är rädd för lera?

I kommunstyrelsen ville inte heller Allianspartierna krota trängelskatten, endast

Sverigedemokraterna ville det.

Före detta moderaten Martin Wannholt, som blivit en frontperson i kampen mot trängselskatten, förvånade genom att inte dyka upp på kommunstyrelsens möte.

Fakta: 

Här är förändringarna

• Trängselskatten: Göteborgs politiker vill att regeringen beslutar om en lägre förseningsavgift och att regeringen genomför det så kallade Backaundantaget.

• Västlänken: Frågor man vill se över: överdäckning vid Skansen Lejonet, rådighet över ytor med tillfällig nyttjanderätt, brandgasschakt och ljusschakt vid Station Haga, samt brandgasschakt och uppgång vid Renströmsparken.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

”De nonchalerar sina väljare”

De samlade mellan 8 000-10 000 personer i en demonstration mot Västlänken i lördags. Samuel Ring, från Västsvenska Folkinitiativet, är besviken på politikernas besked.

Göteborgs Fria

Så kan #metoo påverka arbetslivet

MeToo

”Det kommer alltid att finnas en före och efter #metoo” – Fria pratar #metoo och arbetsrätt med två fackliga experter.

Fria Tidningen

Här är alla metoo-upprop

MeToo

49 yrkeskårer och andra grupper vittnar om sexuella trakasserier ­– här är hela listan.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu