Recension


Musiklitteratur
Free Jazz And Improvisation On Vinyl 1965-1985
Författare: Johannes Rød
Förlag: Rune Grammofon

Göteborgs Fria

Musik som får oss att tänka fritt

Free jazz and improvisation on vinyl är en smal bok men har en given plats i en tidning som kallar sig fri, tycker Tobias Magnusson.

Det ska omedelbart konstateras att denna bok är smal och nischad. Samtidigt ska det givetvis i en tidning som kallar sig fri även finnas plats för fri musik. För att bättre förankra denna tes citerar jag aktivisten och frijazzmusikern Dror Feiler: ”Ett fritt lyssnande stimulerar till fritt tänkande, som i sin tur leder till ett fritt handlande”.

Free jazz and improvisation on vinyl 1965-1985 är skriven av Johannes Rød, en passionerad skivsamlare, med intresse för frijazz och improvisationsmusik. Syftet med boken är att överblicka två decennier som varit grundläggande för den fria jazzens framväxt. Han gör detta genom att lista 60 bolag som presenteras med diskografier och kortare bakgrundshistoria.

Just 1965 ser Rød som ett avgörande år då det i Amerika startade en andra våg av frijazz. Inte mindre än tre vitala organisationer startades 1965: Jazz Composers Guild, The Jazz Composers Orchestra Organisation och musikkollektivet AACM. Att denna boks slutpunkt sätts vid 1985 har att göra med cd:ns framväxt – detta är en bok vikt till vinylformatet.

Ett centralt bolag för Rød är amerikanska ESP, som grundades 1964 av Bernard Stollman. De gav bland annat ut Albert Ayler epokgörande Spiritual Unity. Utöver denna en mängd skivor av legendariska namn inom genren: Noah Howard, Sunny Murray, Charles Tyler, Pharaoh Sanders och Paul Bley för att nämna några. Frihet åt musikern var en av grundtankarna, och alltid en tagning i studion, live.

Ett annat av de bolag som är omöjliga att exkludera i sammanhanget är givetvis El Saturn, grundat av Sun Ra i mitten av 50-talet. Under 60-talet blev Sun Ra intresserad av frijazz och improvisationsmusik och skapade vad han kallade "afro-futuristic" musik. Bolaget är förmodligen det första som startades upp och drevs av en enskild musiker.

En given plats har även klassiska europeiska bolag som FMP, Incus, Ogun och ICP.

Urvalet är personligt efter Røds egna tyckande om vad som hör till genren och vad som anses betydande. Och givetvis leder detta till funderingar på vad som saknas. Här finns inga bolag representerade utanför Europa, Amerika och England.

En gigant som John Coltrane listas inte då många av hans skivor gavs ut på det tongivande bolaget Impulse. Eftersom både Impulse och Blue Note hör till de bolag som redan har en utförlig historiebeskrivning har Rød valt att utelämna dessa. Som göteborgare reagerar jag på att Levande Improviserad Musik, LIM, inte finns med. I deras utgivning återfinns Mount Everests Waves of Albert Ayler, en av de finaste frijazzskivorna från Sverige. Andra bolag som borde fått plats är franska Moludji, tänk bara på Francois Tusques legendariska Free jazz från 1965. Från Frankrike saknar jag även Marge som gav ut fina skivor med Frank Lowe, John Tchicai, Dave Burrell med flera.

Bland de franska bolag som kvalat in hör Palm. Här skulle jag gärna sett en hel förteckning av deras utgivning. Istället gör Rød ett urval på fyra skivor, och väljer förvånande nog att utesluta skivor från Jef Gilson, Bakida E.J. Carroll eller Byard Lancaster. Att även IPS, som gav ut ett flertal tunga plattor med trumslagaren Milford Graves, saknas är även det förvånande.

För att bättra på den usla kvinnliga representationen kunde amerikanska Earthforms fått vara med, trots att de mig veterligen bara släppte en skiva: Conspiracy, med den underbara sångerskan Jeanne Lee. Inte heller kvalificerar sig Jeanne Lees samarbeten med maken Günter Hampel som släpptes på Birth.

Det finns även några gränsfall i urvalet som jag ser det. Det betydande Strata East gav väl mest ut post-bop och spirituell jazz. Engelska Tangent förknippar jag heller inte med frijazz utan mer med etnografiska inspelningar.

Men som Rød påpekar, det här är ett personligt urval och ska inte ses som heltäckande.

Lite blygsamt skriver även Rune Kristoffersen i sitt förord att boken inte är riktad till hard-core-samlare, utan mer till musikälskare som vill vidga sitt lyssnande. Ett problem kan vara att få tag i många av skivorna som presenteras. De mest eftertraktade Sun Ra-skivorna i dag gjordes exempelvis i bara ett 100-tal exemplar. Och den som lyckas lägga vantarna på en skiva utgiven på det lilla svenska bolaget Bird Notes, bland annat den första inspelningen med Albert Ayler, får även den anses lyckligt lottad. De är oerhört ovanliga.

Men varför jaga efter det ouppnåeliga? Rød presenterar mängder av skivor, och många av dessa finns i omlopp. Och för dem som behöver en introduktion finns mycket att få tag i via exempelvis Spotify. Ett bra tips för den som vill ge sig ut i frijazzen är att börja med exempelvis BYG Actuel. Som en introduktion till bolaget finns cd-boxen Jazzactuel, som kom ut för ett antal år sedan och sattes samman av gitarristen frijazzälskaren Thurston Moore.

Free Jazz And Improvisation On Vinyl 1965-1985 innehåller även ett samtal mellan Wire-skribenten Rob Young och Rune Kristoffersen där de bland annat talar om skillnaderna mellan amerikansk och europeisk frijazz, formgivningen av omslagen (ett flertal skivor presenteras med bild) och förhållandet mellan de oberoende bolagen och de stora skivbolagen. Dessutom ett extra förord av den svenske frijazzsaxofonisten Mats Gustafsson. Förutom att han spelat med ett flertal av de artister som omnämns i denna bok är han även en skivsamlare av stora mått.

Det finns anledning att återvända till Free Jazz And Improvisation On Vinyl 1965-1985, detta oavsett om en redan är en inbiten samlare eller just blivit biten av frijazz. Jag kommer att placera den nära skivsamlingen och ta fram den som sällskap när jag lyssnar på skivor, med förhoppning om att mina tankar frigörs.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Drabbande kärleksbudskap från Blameful Isles

Recension

Blameful Isles is dope! Det skrev Talib Kweli på sitt Facebookkonto efter att ha upptäckt det svenska bandet Blameful Isles. Så rätt han har i detta. Lysande på de tre föregående albumen och än bättre på nya dubbelalbumet Pleroma, skriver Tobias Magnusson.

Fria Tidningen

De tar ett andetag tillsammans

Recension

Bakom Luft står saxofonisten Mats Gustafsson och säckpipeblåsaren Erwan Keravec. Inhale är deras debutskiva.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu