• Finns det ett politiskt motstånd i sängen och i själva sovandet? Skogen undersöker sömnen i sin nya föreställning.
Göteborgs Fria

Somna in i Skogens mörker

Ta med dig tandborste och nattkläder. Du får en personlig insomningstid. Föreställningen pågår tills du vaknar. Välkommen till Skogens nya föreställning Somna sov.

Jag blir ledsagad in i ett kolsvart rum. Någon markerar på min kropp att jag ska sätta mig och sedan ligga ner på det mjuka underlaget.

Ett täcke rullas sakta upp över mina fötter, smalben, knän, lår, underliv och mage. Jag får en försmak av en av Skogens egna produktioner under året, föreställningen Somna sov som just nu ges i lokalen på Masthuggsterassen. I hörlurarna hörs utdragna melodiska toner som påminner om havsbrus, rymden eller om att falla långt långt ner. Jag blir ledsagad runt i rummet medan musiken fyller mina sinnen. På en given signal är det dags att sova och huvuddelen i föreställningen börjar.

– Det handlar om tid och att få publiken att reflektera över ett tema, sömn i detta fall. När publiken ges tid att reflektera händer något. Vi ger en specifik situation, upplevelsen av föreställningen blir din egen, beskriver Johan Rödström, en av skaparna.

Somna sov ges under tre helger i april, denna helg blir andra omgången. Publiken kommer under fredags- eller lördagskvällen och får en check-in tid sent på kvällen. Sedan fortsätter föreställningen under sen kväll och avslutas när man vill, kanske med frukost nästa morgon.

– Föreställningen pågår i ens tankar och föreställningen blir unik, beroende på vem man är, säger Frida Sandström, som också jobbar med projektet.

Ljuden i föreställningen är utsträckta. En minut kan ha blivit 20 minuter. Ordet ”godnatt” kan ta två timmar att uttala i föreställningen.

Somna sov är ett av Skogens block som man arbetar med under våren och är den andra i trilogin som började med Döden 2012 och fortsätter med Äta under nästa år.

– De är sammankopplade eftersom de alla rör mänskliga och kroppsliga fenomen. Vi bjuder in publiken till situationen och sedan skapas föreställningen i samverkan med publiken, men under vår ledning, säger Frida Sandström.

Redan flera veckor innan premiärdatum hade projektet börjat med att människor fick skicka in sömntips, reflektioner kring sömn och vad de gör om de inte kan sova. Allt material sparas i arkiv som allt sammantaget förlänger hela föreställningen. Parallellt ordnas mörkerluncher där publiken bjuds in till en lunch och samtal i totalt mörker i Skogens lokaler.

Men varför, varför, varför gå till en föreställning för att sova? Jesper Olsson, litteraturvetare och kritiker, ger oss kanske en del av svaret.

”Sömnen utgör ett av få mänskliga områden som inte så lätt låter sig ockuperas av en teknologiskt understödd kapitalism”, skriver han i en essä i Svenska Dagbladet.

”Det handlar om att förstå och problematisera ett samhälle, där vi varje timma på dygnet veckan igenom – 24/7 – är redo att konsumera och låta oss konsumeras av en apparat som aldrig befinner sig i viloläge; där möjligheterna till reträtt, avstånd, avvaktan tycks bli allt färre, om de alls längre existerar.”

I ett sådant samhälle, som är vårt, kan sömnen i sig bli en politisk handling i aktionen att helt enkelt avskärma sig, göra sig både icke-produktiv och icke-konsumerande.

Fakta: 

Somna sov

Scen: Skogen, Masthuggsterrassen 3

Av: Johan Rödström, Fredrika Byman Moberg, Soledad Howe, Frida Sandström, Tomas Björkdal, Rasmus Persson, Olle Hugo

Spelas: till och med 19 april

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Musikalvrål från vänsterns djup

Musikalfilmen Folkbildningsterror har kallats ett feministiskt uppvaknande bortom graven. Regissören Antiffa beskriver processen.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu