Genomlysning: senvinterns mest spännande teater
Stor bredd på teaterns scener under senvintern. GFT har plockat ut fyra föreställningar värda din uppmärksamhet.
Vardagen är tillbaka för de flesta och det är tid att åter sätta radarn mot teatern. Under senvintern har en rad intressanta teaterföreställningar premiär i Göteborg. Här är ett axplock sammanställt av Mathilda Andersson:
Masthuggsteatern – Invit/Nallebjörnen
Masthuggsteaterns djärva föreställning Invit/Nallebjörnen består av två korta pjäser skrivna av Kristian Hallberg. Båda pjäserna berör temat offer/förövare och behandlar våldet och maktens mekanismer och konsekvenser av ett patriarkalt förtryck. I nallebjörnen möter publiken en pojke som utforskar rollen som förövare när han leker med sitt gosedjur. Invit handlar om två personer som träffas igen, några år efter att den stora katastrofen ägt rum.
Premiär: 25 januari
Göteborgs stadsteater – Faust och Faustin och ut
Stadsteatern satsar på ett säkert kort i vinter/vår med Faust och Faustin och ut. Pjäsen är specialskriven av Elfride Jelinek för regissören Hilda Hellwig, som beskrivits som en av Sveriges mest nyskapande och djärva regissörer. Jelineks Faustin och ut riktar skarp kritik mot den manliga principen. Kvinnorna har hamnat i kläm i Goethes och humanismens namn. Här får offret en röst och vi dras in i en mörk värld av avgudadyrkan av man, far och gud.
Premiär: 31 januari
Teater Tamauer – Sparvel – efter Barbro Lindgrens böcker
Barn i mellanåldern från sex år har en riktigt intressant pjäs att se fram emot – Sparvel som har premiär 28 februari på Hagateatern. Föreställningen är baserad på Barbro Lindgrens varma och inkännande böcker om flickan Sparvel som lever, utvecklas och upplever sånt som många barn kan känna igen sig i. Pjäsen börjar vid tiden då världen tog slut strax bakom affären. Det var på den tiden då alla nätter var svartare än nu. Och då alla kläder som hängde över stolsryggarna ideligen förvandlades till vargar eller häxor. En bit efter affären börjar marken svänga neråt, jorden är rund och den som inte hinner hänga sig fast i tid faller ner…
Premiär: 28 februari
Angereds teater – Exil och Bananhuset
Angereds Teater fortsätter under 2014 att undersöka frågor kring migration, exil och relationer till den andre, både på nära håll och globalt. I Exil möter publiken Samantha, 15 år, som kom från Sverige till Tanzania som 3-åring på 80-talet, där hennes föräldrar arbetade som entreprenörer. Hon ingår ofrivilligt i det västerländska, postkoloniala försöket att fortsätta kontrollera jordens resurser - den slags exil som rika ”getton” utgör i världen. Bananhuset speglar en ung mans försök att lösgöra sig från förortens osynliga tyglar och förverkliga sina författardrömmar.
Premiär: 21 februari