Hotell- och restaurangfacket kräver tillgänglighet

Publicerad:   •  Uppdaterad:

Krogar och restauranger ska vara tillgängliga för alla, det kräver Hotell- och restaurangfacket, som menar att många ägare felaktigt tror att de kommer förlora pengar på tillgänglighetsanpassningar.

Inrikes

– Vi har en väldigt tydlig linje: öka tillgängligheten för alla på krogen, oavsett om man har rullstol, ledarhund eller allergier, säger Therese Guovelin, andre förbundsordförande för Hotell- och Restaurangfacket.

Therese Guovelin pekar ut de två största hindren för att restauranger ska bli tillgängliga.

– Dels uppger många ägare att deras restauranger ligger i lokaler som är kulturminnesmärkta och att de därför har svårt att bygga om, och dels är ett bekymmer att ägare inte vill betala kostnaden för tillgängligheten, det kan till exempel handla om nivåskillnader på uteserveringar nu på sommaren, säger Therese Guovelin.

Hon jämför tillgänglighetsarbetet med rökförbudets införande.

– Då trodde arbetsgivarna att hela restaurangnäringen skulle gå i konkurs, men så blev det inte, likadant är det med tillgänglighet. Personer med funktionsnedsättningar är kunder och konsumenter som alla andra, och genom att bli tillgänglig får man ett större kundunderlag. Plus att man behandlar alla lika.

Ägare måste börja följa lagstiftningen, menar Hotell- och Restaurangfacket.

– Det finns tydliga riktlinjer utifrån lagstiftningen, men som det ser ut nu ligger det största ansvaret för tillsynen på intresseorganisationer som kartlägger tillgängligheten. Som med alla andra lagar borde det vara myndigheterna som kontrollerar efterlevnaden av lagstiftningen. Vi kräver tillgänglighet för alla.

För att lyfta frågan om tillgänglighet uppmanar Therese Guovelin fackets medlemmar att påtala bristande tillgänglighet för arbetsgivarna och kunderna att använda konsumentmakten och kontakta media och diskrimineringsombudsmannen vid diskriminering.

Göteborgs Fria