"Jag fastnar för det skeva och inte helt perfekta" | Göteborgs Fria
Göteborgs Fria

"Jag fastnar för det skeva och inte helt perfekta"

Sofia Härdig har kallats "Sveriges bäst bevarade hemlighet". Nya plattan The Norm Of the Locked Room kommer att ändra på detta faktum. På lördagl firar Härdig sitt albumsläpp med en spelning på Pustervik.

Att Sofia Härdig skulle bli musiker är ganska självklart. Redan som barn intresserade hon sig för ljud. Till dammsugarens eller bilmotorns surrande skapade hon melodier och harmonier, vilket drev hennes föräldrar till vansinne.

– Jag vet inte riktigt vad det kommer ifrån eller varför. Men mina första minnen är i ljud. Och det var det som intresserade mig mest. Ljud var också något jag kunde försjunka i och gå in i. En egen sfär. En surrande båtmotor blev en plats att gå in i och att hypnotiseras av. Att sitta där inne i ljudet och leka med den egna rösten. Ingen kunde höra vad man höll på med då riktigt. Sen spenderade jag oändlig tid framför skivspelaren. Spelade skivor och sjöng till. Föräldrarna tröttnade och köpte hörlurar till mig. Det hjälpte inte mycket för jag sjöng i alla fall för full hals. Alla kunde höra mina röst experiment, men det var jag nog inte riktigt medveten om.

Härdigs karriär tog fart 2003 då hon tillsammans med sitt band The Needles gjorde ett antal spolningar i New York på legendariska spelställen som CBGB och The Kitchen. Debuten The Storm In My Head kom 2005 och blev fint mottagen. Sofia Härdig började vid den här tidpunkten intressera sig för elektronisk musik och gjorde solodebut med The Need To Destroy – ett album fyllt av gitarriff, industriklanger, och elektroniska beats.

Uppföljaren Dreams var mer nedtonad och drömsk. Inga traditionella rockinstrument användes,istället fick Härdigs röst större utrymme ackompanjerade av industriella ljudbilder.

Genomgående lämnar Härdig plats åt ljud som skaver och att hon som musiker ger utrymme för det som inte är perfekt.

– Jag fastnar ofta för tagningar eller ljud som är lite skeva eller inte helt perfekta. Det kan intressera mig mer än en mer perfekt tagning. Jag kan också jobba väldigt perfektionistiskt med något. Det kan ta veckor för mig att klippa till och loopa en basgång innan jag blir nöjd. Men samtidigt är jag lika besatt att behålla de råa och skeva och icke perfekta i basgången. En intressant motsättning som jag gillar att jobba med.

Just det råa och utlevande uttrycket har fått många att jämföra Sofia Härdig med PJ Harvey.

– Visst, jag gillar PJ Harveys tidiga skivor. Jag lyssnar väldigt mycket på musik och är väl just nu mer inne på artister som Suicide, Birthday Party, The Ex, This Heat och Can. Ofta delas musiker in i fack – blonda tjejer, då blir det kanske Debby Harry man jämförs med. PJ Harvey och jag har väl det gemensamt att vi båda är korta och mörkhåriga och kan låta lite arga ibland. Jag önskar man kunde gå mer utanför genderfacket när man jämför artister.

– Jag har även lyssnat mycket på riktigt gammal blues. Riktigt gammal skräpig opolerad blues framfört av gubbar som kanske förlorat både något finger och möjligen ett ben men spelar gör de... och det låter fantastiskt. De visar att musiken inte handlar om ekvilibrism utan om att ha levt.

Aktuella skivan The Norm Of the Locked Room är i grunden elektronisk. Skillnaden är att Härdig tröttnat på att bygga upp komplicerade elektroniska ljudbilder, istället är det mer av enkla trummaskiner. Nytt är också att Härdig tagit in andra musiker i den skapande processen. Bland dessa märks John Essing (Bob Hund), Per Svensson (Freddie Wadling) och James Welburn.

– Nya plattan är en utveckling och samtidigt en återgång till mina mer rockiga rötter. Man kan säga att jag har tagit med mig mina erfarenheter från att jobba med komplicerade elektroniska ljudlager till mina rötter. Och återgått till min bas. Det känns väldigt bra faktiskt att ha gjort den resan.

Det har på senare tid varit mycket tid i studion och nu ser Härdig fram emot att komma ut och spela. Hon har nyligen spelat i Skottland och Danmark, och ska nu en tur till Tyskland. Sedan väntar en mindre turné i Sverige.

– Det är roligt att möta en publik och jag blir ofta överraskad av att människor faktiskt tycker om det jag gör. Det gör mig glad när jag kan beröra någon.

Releasespelning för nya albumet är nu på lördag då Koloni bjuder på julfest på Pustervik.

– Det kommer att bli väldigt kul att spela i Göteborg! Det blir en riktigt stor fest. Live känner jag att jag har mest att ge. Det är rockigare, vildare och mer av allt. Här släpps allt fritt och allt kan hända.

Annons

Rekommenderade artiklar

Hallå där…

… Mansoor Hosseini, konstnärlig ledare för MidVinterMusikFestivalen – konserter med nutida kammarmusik.

”Hiv-positiva bemöts fortfarande med rädsla och fördomar”

Utställning Vi lever alla med hiv blickar tillbaka till åren då sjukdomen kom till Sverige. I dag är det viktigt att inte sjukdomen glöms bort och att det fortfarande finns mycket kvar att göra.

– Som hivpositiv bemöts man fortfarande med rädsla, fördomar och okunskap, säger Emelie Storm, projektledare för den nya utställningen.

© 2017 Göteborgs Fria