Recension


Göteborgs Fria

Dissekering av kopior och förfalskningar

Tänk dig tillfredsställelsen i att rekonstruera något in i minsta detalj. Tänk dig sedan att komma undan med det, att se den osynliga förvandling där kopian bli till original. Förfalskarens kick, falskmyntarens triumf. Konstnären Simon Skuteli har utfört detta experiment: han gick och köpte en skjorta, skapade en exakt kopia och gick sedan tillbaka till butiken med sitt kvitto och lämnade tillbaka den, dokumenterade processen och ställde sedan ut den på Röda sten i våras. Verket aktualiserade den något utnötta frågan: vad är en kopia och vad är ett original?

Där och då, när jag stod inför verket, kunde jag inte riktigt se djupet i frågan. Men nu när jag läst Shanzhai, den lilla blå bok som göteborgska förlaget Korpen Koloni ger ut i höst, kan jag återvända till verkets problematik med en helt annan fascination. Shanzhai är den tysk-koreanska filosofiprofessorn Han Byung-Chuls korta men läsvänliga dissekering av originalitetstrons metafysik och historia, utförd med österländsk och västerländsk tanketradition sida vid sida.

Jag känner igen mig i den originalitetskult Byung-Chul beskriver, bitarna faller på plats när jag i hans spegel får syn på konstiga självklarheter i mitt tänkande. Originalitetsdyrkan sträcker sig ända tillbaka till Platon, som kallade all reproduktion för demonisk. Det var dock först på 1600-talet som målare på allvar började signera sina tavlor, och sedan dess har äkthet blivit ett grundvillkor för all estetisk bedömning. På sextiotalet chockerade och fascinerade Andy Warhol konstvärlden när han öppnade The Factory, där det precis som det låter skapades konst på löpande band. För honom räckte det att exakt avbilda en burk Campbell's Soup, det var ändå konst.

I Sverige utlöstes för några år sedan en smärre skandal när det visade sig att de Brilloboxar Moderna museet fått från sin grundare var kopior av Warhols. Andy själv hade antagligen blivit förtjust, och Byung-Chul skulle se det som ett uttryck för ett typiskt västerländsk upphöjande av originalet till gudom. Vi är besatta av äkthet, av sanning - så postmoderna är vi. Allt värde i ett vackert konstverk går upp i rök om det visar sig vara en förfalskning, trots att ingenting synligt förändras hos verket. Vi är vana vid att det här är självklart, men håll med om att det egentligen är ganska underligt.

Varumärkesregistrering och inte minst äganderätten är helt livsnödvändiga för dagens ekonomiska system. Förfalskningar, plagiat och kopior provocerar, bryter till och med mot lagar. Shanzhai är ett alternativ till detta; själva ordet är en kinesisk nybildning och betyder fejk, men helt utan negativ klang. Byung-Chul spårar shanzhaikulturen bakåt och finner att reproduktionen har spelat en helt annan roll i den kinesiska konsthistorien. Traditionen att imitera och reproducera verkar ha gjort konsten mer deltagande och mindre enkelriktad, alltså mer demokratisk. I det totalitära Kina hoppas han att shanzhais lekfullhet och auktoritetstrots kan utgöra en politisk motkraft. Mig gav han den stora glädjen att för en stund få tänka i helt nya banor.

Fakta: 

Litteratur

Shanzhai Författare: Han Byung-Chul Förlag: Korpen Koloni Översättning: Alexander de Cuveland

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ett öra för litteraturen

Recension

Jag hörde skådespelaren och ljudboksrösten Krister Henriksson säga på radio nyligen att han inte

Göteborgs Fria

Skönhet som trollbinder

Recension

Vad man nu än tycker om saken är det tveklöst så att skönhet har en förmåga att trollbinda.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu