Göteborgs Fria

Elbolag tjänar pengar på svårtolkade avtal

Hur noga läser du ditt elhandelsavtal? Genom krångliga regler gör flera bolag det dyrt och svårt för konsumenter att säga upp avtalen. Dit hör bland andra Göteborg Energi Din El. Det visar en granskning som Konsument Göteborg har gjort.

– Det är väldigt knepiga avtalsvillkor. Vår granskning visar att på en oreglerad marknad är företagen olika seriösa, säger Mats Danielsson, energi-och klimatrådgivare på Konsument Göteborg.

De har granskat Sveriges tre största bolag – E.ON, Fortum och Vattenfall – samt de fem bolag som Konsument Göteborg har fått mest klagomål på det senaste året. Göteborg Energi Din El, Energibolaget i Sverige och Min El sticker ut som dem med sämst avtal.

– De kräver att avtalet ska flyttas med när man flyttar, vilket är helt orimligt om man exempelvis ska flytta ihop med någon eller flytta utomlands, säger Mats Danielsson.

Bolagen kräver också skadestånd om avtalet inte flyttas med.

– Det är en straffavgift som företagen tar ut för att inte förlora på att konsumenten byter avtal.

Även här sticker Göteborg Energi Din El, Energibolaget i Sverige och Min El ut med höga straffavifter. Min El tar ut 1 000 kronor eller 1 500 kronor beroende på hur lång tid som återstår av kontraktet. Göteborg Energi Din Els straffavgift ligger på 30 procent av avtalat elpris för kvarvarande avtalstid, med tillägg för en fast avgift. Den totala avgiften är lägst 750 kronor. Marianne Järphag, chef för affärssupport på Göteborg Energi Din El, menar att avgiften är rimlig.

– Det är en bedömning som vi har gjort utifrån de kostnader vi har, säger hon.

Men Mats Danielsson pekar på att Göteborg Energi Din El tar ut dubbelt så mycket som Vattenfall.

– Varför skulle Din Els kostnader vara större? Vår slutsats är att vissa bolag gör så här för att tjäna pengar, snarare än för att få ersättning för sina kostnader, säger Mats Danielsson.

Göteborg Energi Din El har också en ovanligt lång uppsägningstid för rörliga avtal. Hos de flesta bolag ligger den på en månad, men hos Göteborg Energi Din El på tre månader. Det försvårar rörligheten för konsumenterna, enligt Konsument Göteborg.

När ett fastprisavtal går ut förlänger alla de granskade bolagen, utom Storuman Energi, avtalet automatiskt. Om en kund som har haft ett 12-månaders fastprisavtal hos Göteborg Energi Din El glömmer att göra ett aktivt val förlängs avtalet med ett nytt 12-månaders fastprisavtal.

– Om man inte är uppmärksam riskerar man att fastna i ett nytt långt avtal, säger Mats Danielsson.

Marianne Järphag på Göteborg Energi Din El anser dock att avtalen är tydliga.

– Vi skickar ut information 90–60 dagar innan det nuvarande avtalet är på väg att löpa ut. Då har man två månader på sig att fundera. Genom att inte göra någonting har man indirekt valt. Jag tycker att vi är tydliga och informerar. Sedan kanske det inte alltid är helt lätt att förstå det här med el, säger hon.

Marianne Järphag berättar dock att reglerna kommer att ändras under hösten eller vintern. Uppsägningstiden kommer att ändras från tre månader till en månad och regeln att fasta avtal förlängs automatiskt ändras till att kunden får ett rörligt avtal som kommer kunna sägas upp med en månads uppsägningstid.

Energibolaget i Sverige AB och Min El kritiseras i Konsument Göteborgs granskning eftersom kunder endast kan kontakta dem om en framtida uppsägning mellan 90–30 dagar innan avtalet går ut. Men den regeln är nu ändrad hos Min El och Energibolaget i Sverige AB, enligt Peter Wärme, vd för de båda bolagen som ingår i samma koncern. Dock kommer Min El att fortsätta med regeln att fastprisavtal förlängs automatiskt.

– Det står i kundernas välkomstbrev att när det här avtalet går ut så får du ett erbjudande om ett avtal med de priser som gäller då.

Ett erbjudande låter som något man måste tacka ja till för att få, men här det tvärtom.

– Vi skickar brev till kunden och talar om att gör du ingenting så kommer avtalet förlängas. Så kommer det fortsätta att vara. Men jag tar till mig kritiken om att avtalsvillkoren ska vara tydliga, så vi går igenom avtalen just nu och ser om vi ska ändra något, säger Peter Wärme.

De krångliga avtalen är inte olagliga, men Konsument Göteborg tycker att det är viktigt att lyfta kritiken.

– Som kund är man väldigt maktlös i de här situationerna, säger Mats Danielsson.

Läs även

Hejdå, glödlampan!

Så sparar du energi i lägenheten

Fakta: 

Råd till dig som ska teckna avtal

Läs och förstå avtalet. Det ska vara skrivet så att du förstår det. Be annars om hjälp eller välj ett annat avtal.

• Uppsägningstiden bör inte vara mer än 30 dagar. Det ska inte finnas begränsningar för hur lång tid innan avtalet går ut som du kan säga upp det.

• Det kan bli dyrt om något blir fel vid uppsägningen och elhandelsföretaget kräver ersättning. Jämför villkoren med andra företags avtal.

• Kontrollera i villkoren att avtalet inte måste flyttas med om du flyttar.

• Om du väljer ett rörligt pris för att senare kunna byta till fast pris så kontrollera bindningstiden.

• Om du väljer ett fast pris, kontrollera att avtalet inte har klausuler som kan förändra priset. Det är normalt att skatter och myndighetsbeslut kan påverka avgiften, men i övrigt ska ett fast pris gälla under hela avtalsperioden.

• Vill du ha en automatisk förlängning när du väljer fastprisavtal? Det är vanligt att avtalet då förlängs för lång tid om du inte aktivt väljer ett nytt avtal, och företaget kanske inte längre har låga priser när avtalet går ut. Är du osäker på om du kommer att göra ett aktivt val så välj ett avtal som förlängs med kort uppsägningstid. Då kan du ångra dig.

Källa: Konsument Göteborg

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Polisen ber om ursäkt efter kränkning

Andreas Skog ringde polisen för en trafikfråga, men fick svaret ”du har talfel, jag förstår inte vad du säger” och en lur slängd i örat. Han anmälde då händelsen till Göteborgs Rättighetscenter och i veckan bad polisen om ursäkt.

Göteborgs Fria

Här är alla metoo-upprop

MeToo

49 yrkeskårer och andra grupper vittnar om sexuella trakasserier ­– här är hela listan.

Fria Tidningen

Så kan #metoo påverka arbetslivet

MeToo

”Det kommer alltid att finnas en före och efter #metoo” – Fria pratar #metoo och arbetsrätt med två fackliga experter.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu