Göteborgs Fria

Poseidon ändrar riktlinjer efter anmälan

En hyresgäst hos Poseidon försökte byta till en billigare lägenhet, men nekades på grund av att hon hade betalningsanmärkningar. Efter att kvinnan anmält händelsen som diskriminering förtydligar nu Poseidon sina riktlinjer.

I vintras försökte Mona, som egentligen heter något annat, och två andra hyresgäster hos Poseidon göra ett trepartsbyte. Alla tre var överens om bytet men de fick ändå avslag från Poseidon. Detta på grund av att Mona en gång hade varit försenad med hyran.

Mona upplevde handläggaren hos Poseidon som mycket otrevlig och tyckte att det verkade som att hon letade efter skäl till att ge Mona avslag för att hon har ett annat ursprung än svensk.

– Hon synade mig med blicken och sa att jag levde på andras pengar. Dessutom behandlade hon mig nedlåtande och pratade till mig som om jag var ett barn, säger Mona.

Mona hade ett halvår tidigare försökt byta till en dyrare lägenhet men fått nej även den gången. Vid det tillfället bad handläggaren om att få se intyg från Socialtjänsten som bevis på att hon skulle kunna betala hyran. Trots att Mona ordnade ett sådant intyg tog säljaren, utan Monas vetskap, kontakt med Monas socialsekreterare för att kontrollera att det stämde.

– Att vi tog kontakt med socialtjänsten berodde inte på att vi misstrodde intyget utan på att ärendet avvek från gängse praxis, säger Poseidons distriktschef i Kortedala, Göran Olausson.

Han nekar också till att Monas härkomst ska ha haft någon påverkan på besluten.

– Vårt regelverk baseras givetvis inte på hur man ser ut eller var man kommer ifrån.

Samtidigt medger han att det inte bör vara deras sak att gå in och ifrågasätta intyg från socialtjänsten.

Mona upplevde att hon hade blivit diskriminerad på grund av sin etnicitet och vände sig därför till Göteborgs Rättighetscenter vars jurist skickade en anmälan till Poseidon. I ett brev till Göteborgs Rättighetscenter ber Göran Olausson om ursäkt för det inträffade och skriver att ärendet har lett till att deras riktlinjer har förtydligats. Framöver kommer Poseidon inte att neka personer som vill göra interna direktbyten till en billigare lägenhet med motiveringen att man tidigare inte betalat sin hyra i tid.

Till slut, ett år efter att Mona lämnade in sin första ansökan, har Poseidon också gått med på att låta Mona byta lägenhet.

– Det känns väldigt skönt att det äntligen har gått igenom. Jag hoppas att Poseidon kommer behandla människor med större respekt i fortsättningen, säger Mona.

Annons

Rekommenderade artiklar

Socialarbetare i protest mot belastning

Anställ fler, minska personalomsättningen och satsa mer pengar på det sociala arbetet. Det är några av de krav som Göteborgs socialarbetare riktar till politikerna. I tisdags träffades de för en diskussion om den utsatta situationen.

Här säljs de hotade fiskarterna

Mat&Miljö

Rödtunga, hälleflundra och marulk är bara tre exempel på de djuphavs¿fiskar som anses vara hotade. Och en granskning som GFT har gjort visar att det snarare är regel än undantag att fiskar som dessa säljs, främst av fristående fiskhandlare men också av de stora livsmedelskedjorna.

Arbetsvillkor på Langley fortfarande under all kritik

Göteborgsföretaget Langley fortsätter att utnyttja ungdomar som jobbar på deras hotell på Korsika. Obetald övertid och en undermålig arbetsmiljö hör fortfarande till vanligheterna, det menar en före detta anställd.

© 2014 Göteborgs Fria