Skånes Fria

Du ska dö på eld och bål

Mellan 1543 och 1663 brändes kvinnor som anklagats för häxeri till döds uppe på backen i den så kallade Tjuvaparken på Kirseberg i Malmö. Av de 86 kvinnor i Malmö som anklagats för häxeri blev 38 dömda till att brinna på bålet i Tjuvaparken. Den 27 oktober 1997 restes en minnessten för att hedra alla som ligger begravda här.

I Sverige nådde häxförföljelserna Malmö på 1500-talet men ute i Europa satte det fart redan på 1400-talet och de sista häxorna dömdes i slutet på 1800-talet. År 1486 utkom den första och mest inflytelserika handboken i häxjakt, Häxhammaren, på uppdrag av påven. Boken bestod av tre delar, varav den första delen går ut på att okunnigförklara de människor som inte tror på häxor och deras verksamhet. Den andra delen beskriver häxkonsten och den tredje innehåller instruktioner på hur man hittar, förhör och straffar häxor.

Det finns många olika teorier kring häxförföljelserna och i boken Satans raseri av Bengt Ankarloo spårar och utreder han tron på häxor från antiken och medeltiden fram till utbrottet av förföljelser. Det visar sig att i Europa var fyra femtedelar av dem som fälldes och straffades för häxeri kvinnor. Betydde det att häxprocessen var en reaktion från ett hotat patriarkat i Europa? De kvinnor som blev anklagade kunde vara fattiga änkor, kloka gummor, militanta feminister men även unga och intelligenta kvinnor som under den tiden var överrepresenterade i samhället.

Krigen pågick i Europa och på vissa ställen fanns det dubbelt så många kvinnor som män. Unga begåvade kvinnor trädde fram och hotade det mansdominerade bondesamhället. När anklagelser om vilda fester och övernaturlighet florerade i samhället tog männen ställning, framför allt när det gällde barnen. De slutade att ta sina kvinnor i försvar. Skulle de låta barnen bli uppfostrade efter guds ord eller av djävulen och blåkullakärringar? Kvinnans sexuella överträdelser som otrohet och prostitution blev kriminaliserade. I Häxhammaren står det om kvinnan att hon var bittrare än döden, hon var jägarens snara. Hennes hjärta var ett nät och hennes händer fjättrar. Kvinnan var en mara, som plågade mannen och väckte hans sexuella begär. Hon var ett väsen mot vilken han skulle värja sig även inom äktenskapet.

Samtidigt i samhället ökade stadsmaktens kontroll av folket, rättssystem och domstolar kom till. Stränga straff uppfanns för att avskräcka från brott. Präster och statsbyråkrater ansåg att det var viktigt att hålla balansen i samhället och gick kanske därför till angrepp mot trolldom och häxkonster för att skapa en enhetlig samhällsordning.

Fakta: 

<h2>Under sommaren publicerar vi en artikelserie om Skånes historia. Här skildrar skribenter från tidningens medborgarjournalistikprogram vitt skilda epoker, från 1500-talets häxprocesser till tiden när Malmö var Sveriges huvudstad.</h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Älvstaden får hård kritik

Nyligen presenterade visionsgruppen för Centrala Älvstaden en rapport om hur området ska förändras. Där står bland annat att Älvstaden ska bli ekologiskt hållbar och att man ska skapa en stad för alla. Men rapporten får kritik från flera håll för att det saknas konkreta lösningar.

Göteborgs Fria

Sweden rock – fristad och fest

Fyra dagar med vänner, hårdrock, skräpmat och en eller annan öl är till sin ända. Sweden rock festival är över för i år. Redan i dag börjar planeringen för nästa års festival, i alla fall för de många återkommande besökarna.

Skånes Fria

Stressen ökar när djurskyddet haltar

Arbetsmiljön för länets djurinspektörer är ohållbar. Trots ansträngningar fortsätter veterinär- och djurskyddsenheten att vara en organisation i kris. Det visar två färska undersökningar som Skånes Fria Tidning tagit del av.

Skånes Fria

© 2024 Fria.Nu