Göteborgs Fria

Så ska utsläppen stoppas

En göteborgsk tunnelbana, hus som producerar värme och el och snabbtåg till Stockholm. Det är några av de åtgärder aktörer i Västra Götaland föreslår för att eliminera växthusgasutsläppen i Sverige.

Genom Färdplan 2050 ska regeringen ta fram en plan för hur Sverige kan bli fritt från nettoutsläpp av växthusgaser år 2050. Länsstyrelsen i Västra Götaland har fått i uppdrag av Naturvårdsverket att samla ihop västsvenska aktörers förslag.

– Det vi har gjort är att samla in synpunkter från länets aktörer för att få deras syn på vad som behöver göras för att nå klimatvisionen, säger Sara Borgström, projektledare i energi och klimat på länsstyrelsen.

Drygt 400 representanter från näringsliv, offentlig verksamhet, frivilligorganisationer och akademin har diskuterat vilka möjligheter och utmaningar klimatvisionen rymmer i Västra Götaland.

Resultaten och länsstyrelsens slutsatser från dialogerna redovisas nu i en rapport till Naturvårdsverket tillsammans med åtgärder som redan är planerade i länet.

Bland förslagen finns rejäla satsningar på spårbunden gods- och persontrafik, grön livsmedelsproduktion och satsningar på förnybar energi. Enligt länsstyrelsen har Västra Götalands län goda förutsättningar för att vara en motor i landets klimatomställning. Starka forskningsmiljöer i form av Chalmers, Göteborgs Universitet och Högskolan i Väst och naturliga förutsättningar för produktion av vindkraft och utveckling av vågkraft gör sitt till.

Men svårigheter finns. I länet finns tung industri och en stor del av Sveriges oljeraffinaderier och petrokemi.

En större klimatutmaning är transportsektorn. Västra Götaland rymmer ett kluster av fordonsindustri. Och det är biltätt.

– Vi är ett väldigt bilberoende län. Dels kör många bil, dels är transportsektorn en arbetsplats för många, säger Sara Borgström.

Hon berättar att fordonsflottan fortfarande är mycket fossil-beroende. Det befintliga målet om en fossilfri fordonsflotta till 2030 blir svårt att nå, enligt länsstyrelsen.

– Det är en stor utmaning. I dialogerna har det framkommit att effektiva fordon eller övergång till förnybara bränslen heller inte är tillräckligt, säger Sara Borgström.

Istället måste fler lockas bort från bilen. För att påverka individers val och skapa bra alternativ till bilen krävs klimat-smart samhällsplanering.

– Kollektivtrafiken behöver bli ett attraktivt alternativ och städerna planeras tätare.Enligt Sara Borgström kommer inte Sverige att nå visionen om nollutsläpp om inte sådana alternativ skapas.

– Det krävs rejäla satsningar på många områden, säger hon.

I höst genomför länsstyrelsen fyra möten med beslutsfattare i länet. De ska diskutera hur åtgärdsförslagen ska konkretiseras.

– Vi har fått in jättebra förslag. En del kräver beslut på nationell eller internationell nivå, men en hel del grejer går att genomföra här, säger Borgström.

– Vår förhoppning är att hitta några områden där vi kan driva igenom åtgärder tillsammans, säger hon.

Det var i fjol som regeringen gav Naturvårdsverket i uppdrag att utreda hur Sverige ska kunna bli fritt från växthusgasutsläpp till år 2050. Klimatvisionen är en följd av FN:s klimatkonferens i Cancun där alla så kallade industriländer åtog sig att ta fram nationella långsiktiga strategier för att åstadkomma låga växthusgasutsläpp.

Fakta: 

Förslag:

• Aktörer från näringslivet: Tuffare, långsiktiga, effektiva styrmedel. Enligt Västsvenska Handelskammaren, AB Volvo, Stenungsunds kemiindustri och byggindustrin är de styrmedel som berör dem för svaga för att klimatvisionen ska kunna uppnås.

• Göteborgs Hamn och Volvo AB: Öka transporteffektiviteten genom längre fordon/tåg.

• Stenungsunds kemiindustri: Styrmedel för ökad efterfrågan på plaster med förnybart ursprung.

• Sveriges Byggindustrier: Vill ha striktare nationella byggregler avseende energieffektivitet.

• Förslag från flera aktörer: Minska arbetspendlingen genom distansarbete, utbyggd it-infrastruktur och bredbandsutbyggnad på landsbygden, klargör prioriteringen mellan förnybar energiproduktion och försvarsmaktens behov och använd styrmedel för att underlätta småskalig och lokal energitillförsel som till exempel solenergi.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Klass på liv och död

På pappret är Göteborg en välmående stad, med en befolkning som blir allt friskare och väntas leva allt längre. Men segregationen är stor och bakom de generella siffrorna gömmer sig stora skillnader i hur länge vi förväntas leva.

Göteborgs Fria

Nu planeras ekoby i Göteborgstrakten

Ecovillage Svandammen är kooperativet som vill bygga Sveriges största ekoby i Göteborgstrakten. Tanken är att skapa gemenskap, livskvalitet och att leva hållbart. Den 13 oktober diskuterar föreningen byns framtid på konferensen ”Ett annat Göteborg är möjligt”.

Göteborgs Fria

Omställningskonferens ger hållbara alternativ

På fredag inleds omställningskonferensen ”Ett annat Göteborg är möjligt”. Hur vi kan göra samhället hållbart och motståndskraftigt mot ekonomiska och klimatrelaterade kriser, oljetoppar och resursbrist är frågor som ska ställas på sin spets.

Göteborgs Fria

Så sparar du energi i lägenheten

Hemmet är en riktig energislukare. Men det finns mängder av knep för att minska elförbrukningen. GFT visar hur du kan hålla förbrukningen nere även under hösten.

Göteborgs Fria

Fiskar hotas av varmare hav

Ett varmt hav kan låta lockande under årets regniga sommar. Men faktum är att havens pågående temperaturhöjning hotar djur som lever där. Det konstaterar en grupp forskare från Göteborgs universitet i ett nytt omfattande projekt. Redan nu gör den ökande koldioxidhalten att vissa havsdjur flyttar norrut.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu