Omfattande fusk med arbetsrätten på Langley Travels hotell | Göteborgs Fria
Göteborgs Fria

Omfattande fusk med arbetsrätten på Langley Travels hotell

För två veckor sedan avslöjade FRIA missförhållanden för unga hotellarbetare på Korsika inom Göteborgsföretaget Langley Travel. På sin Facebook-sida menar Langley Travel nu att artikeln handlar om ”en enskild meningsskiljaktlighet” som inte behöver kommenteras vidare. Nu kan vi dock avslöja att det är betydligt fler anställda som drabbats.

Den 30 april berättade FRIA om säsongsanställda på Göteborgsföretaget Langley Travel som fått jobba stora mängder obetald övertid, inte fått avtalsenlig sjukersättning och tvingats bo på en mögelskadad personalvåning på företagets hotell Napoléon Bonaparte på Korsika.

Artikeln har uppmärksammats bland annat på Langley Travels officiella Facebook-sida, där den diskuteras av tidigare hotellgäster. Langley Travel har där lämnat en kommentar, där de säger att de inte ser någon anledning att kommentera artikeln mer än vad företagets vd Pontus Langley redan gjort i artikeln. De skriver också: ”Att meningsskiljaktigheter uppstår i enstaka fall ser vi därför inte som något i sig märkligt och givetvis följer vi de lagar och regler som gäller för våra anställda”.

Efter vår artikel har dock många fler valt att att gå ut och berätta om sina erfarenheter som anställda på på företaget. De vi pratat med ger en samstämmig bild av ett reseföretag där problemen är vitt spridda. Företagets sekretesspolicy, som anger att ”den anställde är skyldig att både under och efter anställning iaktta absolut tystnad när det gäller frågor som rör bolaget eller dess kunder”, har dock inneburit att de framträder under fiktiva namn.

En tidigare anställd, som vi kallar Anna, jobbade under vintern 2010–2011 på Langley-drivna skidhotellet Le Totem i Flaine i franska Alperna. Hon vittnar om fusk med tider och dålig personaletik. Det hon främst vill lyfta fram är att personalen, precis som i Alexander Westerbergs fall i vår förra artikel, tvingades skriva på falska scheman där endast 40-timmarsveckor var angivna. Detta trots att de kunde jobba uppåt 270 timmar på en månad, och så mycket som 90 timmar första veckan. De franska myndigheterna fick enbart se 40-timmarsscheman.

I början skrev Anna på utan att fundera på det. Efter hand insåg hon dock att de inte stämde.

– Jag frågade vad som skulle hända om jag inte ville skriva under, och då sa de att man kunde få sparken. Det var min första säsong, och det hade varit jättetråkigt om jag skulle behöva avsluta den. Företaget utnyttjar ungdomar som inte vet sina rättigheter, säger hon.

Pontus Langley, företags vd, nekar till att anställda jobbar stora mängder övertid.

– Vi följer de arbetstider som gäller, men arbetstiden är av sådan karaktär att det är olika arbetsbelastning i olika perioder, i uppstarten är det mer arbete, när rutinerna sitter går det ner.

Vilka arbetstider är det som gäller, till exempel i Frankrike?

– Generellt gäller 40-timmars veckor, i Frankrike mellan 39-43 timmar i veckan, säger Pontus Langley.

Eftersom övertiden inte finns med vare sig i scheman eller lönespecifikationer är det svårt för de anställda att bevisa övertiden. Men FRIA har pratat med en stor grupp anställda som ger en samstämmig bild: arbetsmånader på upp till 300 timmar är inte ovanligt.

Vi har pratat med personer som tvingats jobba en månad i streck utan en ledig dag och som tvingats skriva under på att de varit lediga trots att de inte varit det, hur förklarar du det?

– Det får jag undersöka, jag kan inte kommentera det enskilda fallet, säger Pontus Langley.

Anna beskriver jobbet som extremt stressigt. När någon blev sjuk fick övriga jobba över för att täcka upp.

– Man blev ju tokig till slut. Jag hade ju hört att man fick jobba mycket för låg lön, men det var lite väl extremt vissa gånger, säger hon.

Hon berättar om hur en diskare slog axeln ur led, och att nattreceptionisterna fick hoppa in och diska i hans ställe. Receptionisterna fick jobba fyra timmars obetald övertid dagligen, i två veckors tid utöver det vanliga nattjobbet.Under en obligatorisk läkarkontroll, utförd av myndigheterna, fick en fransk läkare höra talas om de många övertidstimmarna. Han frågade då om de inte måste tjäna väldigt bra, och trodde inte sina öron när personalen förklarade att lönen kunde ligga på runt 20-25 kronor i timmen, efter bostads- och matavdrag och med övertiden inräknad.

Säsongsanställda för Langley har i regel jour, och får sällan några garanterat lediga dagar. Om någon blir sjuk kan personal från en avdelning sättas in någon helt annanstans.

– Man har ju tänkt efter att man kom hem, att man kände sig orättvist behandlad där. En kompis jobbade fem veckor utan ledighet. Då är det ju inte rätt organiserat, säger Anna.

Sven, som också jobbade på hotellet i Flaine, berättar om hur ledningen tvingat anställda att jobba trots 40 graders feber, och att ingen sjuklön gavs trots att de enligt kontraktet ska ha rätt till det i 14 dagar. Den som blir sjuk får i bästa fall ”ta ledigt”, och sedan jobba ikapp senare.

Även på Langley Travels hotell i Guadeloupe i västindien har övertiden varit omfattande. Filip, som jobbade där under senaste vintersäsongen, berättar att han känt sig lurad.

Filip berättar att han åkte dels för utmaningen, och dels för den exotiska semestermiljön, som Langley Travel skrutit om. Men miljön upplevde han knappt, eftersom han arbetade så mycket övertid. Första månaden jobbade han i snitt 15 timmar om dagen.

Vid ett tillfälle tog Filip upp övertidsersättning med hotelldirektören, men fick där blankt nej. Det enda som kom på tal var ersättning i form av ledighet – en ledighet som sällan eller aldrig kunde tas ut eftersom hotellet var så underbemannat.

Att problemen skulle vara några få enskilda fall, som Langley Travel antytt, håller han inte med om. 

– Jag hör från andra som varit runtomkring med Langley, att det är ungefär likadant på alla ställena. Det måste vara ett ”Langley-problem”, säger Filip.

För den svenska personalen i Flaine bestod lönebeskedet av en lön, och ett par stora och obligatoriska avdrag för bostad och mat. FRIA har läst anställdas lönespecifikationer och en sådan innebar en lön på 14 300 kronor varifrån 6 500 kronor drogs för bostad och 2 900 för mat. Kvar blev 4 900 kronor före skatt.

Resa till och från arbetsplatsen, ofta dyra flygbiljetter, betalar de anställda själva. Sven vittnar om att även transfer från flygplatsen till hotellet fick betalas ur egen ficka. På Kreta har personal fått köpa saker som vinöppnare, pennor och papper till baren för egna pengar. Anna tog upp matkostnaden med kökschefen. De räknade ut att bara en bråkdel av den, ungefär en tiondel, gick till personalens mat. Resten av pengarna hamnade i matkontot för gästerna.

Efter sina senaste anställningar har flera av dem vi pratat med dessutom fått krav på skatteåterbetalning från Danmark, där anställningen är registrerad. Återbetalningen skulle vara så stor, att flera av de säsongsanställda i slutändan knappt tjänat något alls på sina sommarjobb hos Langley. På svenska Skatteverket känns de här otydligheterna igen. Bodil Tenggren på deras servicetelefon får höra en redogörelse för problemen, och direkt kommer hon till slutsatsen:

– Det är Langley Travel det handlar om, va? Det är jättemånga som ringt om det, att de trott att de skulle få mer i lön.

Eftersom det är svenskar, och eftersom de jobbat i Frankrike, så borde de anställda rimligtvis skatta enbart i Sverige oberoende av vilket land deras anställning varit i, säger hon. Hon kan dock inte ge någon närmare förklaring till hur det kunnat bli som det blivit.Skatteproblemen har fortfarande inte löst sig för de anställda.

Det mögel och de fuktskador som vi kunde berätta om i vår förra artikel är återkommande även på företagets övriga hotell. Erik, som också arbetat i Flaine, berättar om att det växte mögel på en vägg i diskrummet. Det täcktes helt sonika över med vit färg inför en myndighetskontroll. Flera av de  tidigare anställda på samma hotell vittnar om denna taktik:

– När det blir mögel så skiter de i det och målar över, berättar Sven som jobbade på hotellet senaste säsongen.

– Det läcker in på flera ställen i hotellet. Jag blev överraskad när jag läste om att det var så på Korsika, för det är precis samma i Flaine.

Sven har tidigare jobbat för ett annat hotellföretag, på Cypern, som han beskriver som himmelriket i jämförelse. Sven vill också kommentera vd:n Pontus Langleys svar i vår förra artikel, där han menar att det inte funnits några fuktskador, och om det mot förmodan funnits har de berott på att den unga personalen lämnat fönster öppna och låtit det regna in. Det är en lögn, intygar Sven.

– Det läcker lite här och var.

Anna berättar också om att det luktade mögel i personalens uppehållsrum i Flaine och när hon skulle bära ner saker till ett källarförråd intill upptäckte hon att det läckte vatten, och att rummet var fuktskadat. Olof, som jobbat i Guadeloupe och på Kreta, berättar om hur de anställdas avhängda kläder börjat mögla i personalrummet. Undermåliga vattensystem är också något som anställda på andra hotell känner igen i vår artikel om hotell Napoléon Bonaparte. På Kreta fick personal hämta vatten i pet-flaskor för att duscha eftersom det inte fanns något varmvatten i kranarna på våningen, berättar Olof.

I vår förra artikel sa företagets vd Pontus Langley att den hårt kritiserade personalvåningen på hotell Napoléon Bonaparte på Korsika till denna säsong skulle helrenoveras och bli hotellrum. I samband med det skulle personal flyttas till nya boenden i källaren. Vi har dock fått uppgifter om att personalen bor kvar på samma personalvåning, där flera personer upplevt andningssvårigheter, och att allt är sig likt sedan förra säsongen.

Pontus Langley menar att de anställda måste förstå att standarden är annorlunda utomlands än i Sverige.

– Om vi tar Västindien som exempel så är det ett nyrenoverat hotell, men det är ett tropiskt klimat och det är skillnad mot Göteborg eller Stockholm. Självklart tar vi hand om våra byggnader men det är inte samma standard över hela världen.

Men i Alperna är det ju inte tropiskt klimat och där pratar anställda också om dålig boendemiljö, till exempel om en vattenläcka. 

– Det är inget jag känner till.

Men Sven som arbetade i Flaine bekräftar flera läckor, bland annat utanför hissen i entrén.

Hur ser du på att många anställda är missnöjda med arbetsförhållanden, till exempel att de inte får ut de pengar de blivit lovade och inte får sjuk- och övertidsersättning?

– Hur menar du då, kan du ställa om frågan? Precis som jag sa i den förra intervjun tittar vi självklart över personalboende och jobbar konsekvent med att förbättra detta. Sedan är det en tolkningsfråga vad som är bra och dåligt. Det innebär inte att det ska regna in genom tak, självklar lyssnar vi och agerar det är viktigt att personalen trivs. När det kommer till att personer inte får betalt stämmer det inte. Alla får betalt enligt avtal. Det är inget vi förhandlar bort.

Anna fick nog av Langley Travel under den senaste säsongen, och vill inte jobba för företaget igen.

– Han (Pontus Langley, reds anm) har väldigt konstig personaletik. Han har idén att han kan byta ut folk hela tiden. Billig arbetskraft, säger hon.

Sven kommer inte heller att arbeta för företaget mer. Han är besviken:

– Grunden är att vi som jobbar där är så positiva och glada, även om jobbet är skitigt. Hela hotellet går runt på att det är så ambitiösa säsongsanställda, men vi får ingenting tillbaka. Sämsta lönen, sämsta arbetsförhållandena, och chefen bara rycker på axlarna. Det är det jag är mest arg på, säger han. 

Fakta: 

Läs även:

Anställda dömer ut Langley Travel

 

Rekommenderade artiklar

Anställda dömer ut Langley Travel

Att kombinera sol, bad och jobb genom att säsongsarbeta på hotell kan låta lockande. Just nu tar det Göteborgsbaserade företaget Langley Travel emot sommarens ansökningar. Men FRIA kan avslöja att anställda på Langley Travels hotell på Korsika 2010 tvingades arbeta obetald övertid och utsattes för en undermålig arbetsmiljö.

Björklund: Läs historia, Åkesson!

Liberalernas ledare Jan Björklund sjöng de liberala värdenas lovsång i sitt Almedalstal och angrep SD- ledaren.

–Jimmie Åkesson, gå hem och läs historia!

Förbud mot barnärktenskap

Regeringens förslag om totalförbud mot erkännande av barnäktenskap välkomnas av experter inom hedersrelaterat våld och förtryck. Därmed läggs mindre ansvar på flickorna, anser Bernardita Núñez, verksamhetsledare på Terrafem kvinnojour. 

Hjärnan pigg längre hos dagens 70-åringar

Dagens personer i 70-årsåldern är piggare i hjärnan än tidigare generationer. Men när den kognitiva förmågan väl börjar försämras, går nedgången snabbare än tidigare. Det antas hänga ihop med hur vi använder hjärnans reservkapacitet. 

© 2019 Göteborgs Fria