Göteborgs Fria

Varför leker barnen i Gaza "judar och araber"?

Varför leker barnen i Gaza krig? Istället för att fördöma, analysera och politisera situationen vill teaterföreställningen Gränslösa land undersöka och förstå vad som driver människorna i Israel och Palestina.


Sju skådespelare, två palestinska flyktingar och en ”exil-amerikansk farbror” framför en tygreplika av Israels mur på Västbanken. Teaterföreställningen Gränslösa land skildrar den israeliska ockupationen och palestiniers situation. Men pjäsens fokus är inte främst det politiska, menar Rikard Björk, föreställningens regissör och författare.
– Vi hoppas väcka en förståelse för andra kulturers perspektiv. Ofta när man tittar på en kultur exotiserar man det som är främmande och varken ser eller förstår mekanismerna bakom. Varför leker barnen i Gaza krig och lekar som heter ”judar och araber”? En vanlig reaktion är att fördöma detta och tala om att sådana lekar leder till fiendskap. Vi vill istället ställa frågan varför. Varför leker de dessa lekar?
– Vi talar inte så mycket om politik i föreställningen, istället vill vi påminna om att det är människor det handlar om, säger Ramzi Abuabdou.

Ramzi Abuabdou är själv född i Gaza och kom till Sverige som flykting för några år sedan. I pjäsen spelar han olika palestinska karaktärer och har bidragit till manus med berättelser om egna och andras upplevelser av ockupationen. För Abuabdou är förhoppningen att kunna visa hur folket i Gaza lider efter flera års ockupation.
Abuabdou vill också uppmärksamma den normaliseringsprocess som sker med människor som ständigt upplever fasor i sina liv.
– Döden är ett exempel på det som blivit normalt för folket i Gaza, vi ser död varje dag. I Sverige anses döden skrämmande och man skyddar folk från att se döda människor. Men i Gaza är vi inte rädda för döda människor, utan för de levande.

De sju skådespelarna, inklusive regissören, är alla elever på Högskolan för scen och musik i Göteborg. Flera av dem har varit i Palestina som volontärer och människorättsaktivister. Många av de människor, möten och historier som upplevdes på resorna har hittat en plats i föreställningen. Handlingen i Gräns-lösa land är genomgående men med ständiga brott i berättelsen. Ett grepp som underlättar ambitionen att visa upp situationen i Palestina ur ett flertal synvinklar.
– En komplex konflikt behöver ses från så många olika vinklar som möjligt. Vi har inte bara människorättsaktivistens perspektiv, utan också ett zionistiskt perspektiv i ett försök att få en förståelse av vad det är som driver sioniströrelsen, berättar Rikard Björk.
Vidare lyfter man fram den historiska bakgrunden men ger också plats åt den politiskt ointresserade västerlänningens synvinkel samt turistens. Att fördjupa sig i konflikten samt nyansera den är av stor vikt för både Rikard Björk och skådespelarna.
– Det är en konflikt som jag tror alla har åsikter om, men de flesta har bara medias bild av den. För oss var det därför viktigt att visa en annan bild som kommer från ett annat håll, säger Johanna Malm, en av skådespelarna.

Något föreställningen absolut vill undvika är ”pekpinne-teater”, alltså att presentera ett problem, en orsak och en lösning.
Rikard Björk menar att man istället vill peka på områden som folk ibland glömmer att fördjupa sig i. Men publiken bör ha klart för sig att Gränslösa land inte ämnar framställa sig själv som en objektiv analys av situationen, fortsätter Björk.
– Jag har ingen ambition att vara objektiv. Men jag hoppas att föreställningen ger våra tankar kring varför saker sker och inte bara vad och när och hur de sker. Vi är väldigt duktiga på att veta vad som hände, när det hände och vem som gjorde vad. Men bakgrunden till detta, vad som drev människorna, det är mycket svårare att förklara. Det är väl där någonstans man kan ta till konst som ett grepp. Annars hade vi ju bara kunnat dela ut ett texthäfte och förklarat situationen i Gaza.

Trots föreställningen uttalade subjektiva hållning vill Rikard Björk ändå påpeka att man har varit medveten om att grova generaliseringar lätt kan uppstå och försökt undvika detta. Exempelvis använder man sig av, många gånger motsägelsefulla, röster från flera sionistiska generationer för att skapa en mosaik av vad som har kommit att bli den zionistiska rörelsen.
– Framförallt handlar föreställningen om förståelse. Det judiska perspektivet och bakgrunden är viktig för att förstå varför den zionistiska rörelsen har växt fram. Det är en förståelse vi eftersträvar, säger Johanna Malm.

Fakta: 

<h2>Föreställningen Gränslösa land ges som en del i den internationella temaveckan Israeli Apartheid Week, en kampanj med syfte att uppmärksamma liknelserna mellan Sydafrikas apartheidregim och den israeliska ockupationen av Palestina. IAW pågår mellan 14–19 mars.</h2>

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Någon slags göteborgare

Bakom begrepp som ”gömda flyktingar” och ”papperslösa” finns människor som lever, bor och arbetar i landet. Med utgångspunkt i Göteborg har sociologen Helena Holgersson analyserat villkoren och tillvaron för personer som befinner sig i Sverige utan uppehållstillstånd.

Göteborgs Fria

Lagerhuset kan bli ungdomshus

När det nu står klart att Pusterviksteatern kommer att flytta in på Stora Teatern vid årsskiftet, kvarstår frågan vad som kommer att hända med de tomma lokalerna i Lagerhuset. Kulturnämnden föreslår att starta upp ett kulturhus för ungdomar.

Göteborgs Fria

En festival i revolutionens tecken

Kärlek och revolution, dans, svett och motstånd. På fredag är det åter dags för Clandestino Festival att stimulera publikens hjärta såväl som hjärna med musik, samtal och den pågående revolutionen i Nordafrika och Mellanöstern som självklar fond.

Göteborgs Fria

Kulturen anpassas efter marknadens krav

Den kulturpolitiska debatt branschorganisationen Svensk Scenkonst anordnade inför regionomvalet på söndag blev inte det klargörande samtal arrangörerna hade hoppats på. Tydligt blev istället hur styvmoderligt kulturfrågan behandlas till och med av politiker med uttalat kulturansvar.

Göteborgs Fria

Alla kan uttrycka sig i dans

En rullstol är inget hinder för att dansa. Spinn är Sveriges första professionella danskompani som blandar dansare med och utan funktionsnedsättningar och nu sätter de upp sin första dansföreställning.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu