Recension


Göteborgs Fria

Endast den starke överlever

Isak & Billy, Kristofer Folkhammars skönlitterära debut, är en beskrivning av en kärleksaffär men också en kommentar till ett samhälle där yta och framgång sätts i första rummet.

Isak och Billy är ett par i en klaustrofobisk relation som låter bådas behov av känslomässig närhet förbli ouppfylld. Billy är en gyllene gosse som älskar att sola sig i andras beundrande blickar, som vill behaga och bli omtyckt. Som skakar av sig alla oförrätter, går vidare, rak i ryggen, med spänst i stegen. Isak är fylld av självhat och förnekelse, av skam, skuld och otillräcklighetskänslor.

Med ett förtätat men lättsamt elegant språk navigerar Kristofer Folkhammars berättare läsaren genom de farliga vatten som är Isak och Billys relation. Berättandet är mycket fysiskt med en bitsk humor som aldrig låter historien hemfalla åt klichéer eller andra tröttsamheter. Folkhammar visar i sin debut prov på stor känslighet och en respektingivande talang för komplexitet och detaljperception. Ingenting tycks undgå hans tränade blick. Många är de gånger jag stannar upp och förundras över hans skicklighet att fånga det där till synes banala som ändå kan sammanfatta en hel personlighet. ”Billy äter mycket frukt. Billy har blandade fritidsintressen”.

Visst är Isak & Billy en kärleksberättelse samt en reflexion över fördomar och vikten av trygghet och ömhet. Men det finns också något ännu större som lurar bland bokens knappt 140 sidor. Kanske är det en kommentar till ett samhälle som hotar att transformeras till en svart/vit värld där människor antingen lyckas eller går under. Där de enda valen står mellan att bli en Billy – ”ett komplext spektra av disciplin, skönhet och bestialitet” – en optimistisk exhibitionist som ständigt lever med en betraktande och bedömande tv-publik i tanken, eller finna sig i att gå under som den räddhågsne Isak, som hatar och skäms och fruktar allting.

För Billy är allting så självklart. Han tycks omöjlig att bryta ner. Billy är till exempel inte någon hjärndöd exhibitionist, Billy är också medveten. Han vet att det finns ett system, ett förtryckande patriarkat, och han tänker stå emot. När han blir utsatt för ett hatbrott, kämpar han emot, springer efter istället för ifrån. Men trots alla sina beundransvärda sidor förblir Billy en oreflekterande maskin.
Det finns en scen i realityserien America’s Next Top Model. En av de tävlande tjejerna dryper av låg självkänsla och osäkerhet. Hon kan inte sluta älta sina (inbillade) misslyckanden. De andra tjejerna står fullkomligt oförstående och generade inför hennes ångestattacker, irriterade över hur hon blottar sin osäkerhet. För dem är det bara att skaka av sig och gå vidare. Denna optimism och självsäkerhet som ibland kan tyckas gränsa till förnekelse är oerhört typisk för Billy. Billy är den perfekta människan i ett samhälle som lägger största vikt vid illusionen av yta, lycka, och framgång, ett samhälle som störs av visad svaghet.

Isak själv har en tendens att försvinna bland all denna ytliga prakt som är Billy. Han ter sig i jämförelse som en nästan ointressant karaktär, en smula förutsägbar, irriterande till och med. En obekväm detalj i historien om Billy?
Som vanligt är det den lyckade som får ta plats och glänsa. Den andre kryper ihop i periferin.

Fakta: 

Litteratur

Isak & Billy
Författare Kristoffer Folkhammar
Förlag Natur & Kultur



ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Dockteater för både barn och vuxna

Recension

Teater Sesams version av Alice i Underlandet vill väcka tankar om lekens funktion och betydelse. Lilla Alice använder sig av lekens och kreativitetens kraft för att skapa en värld som är både underhållande och utvecklande.

Göteborgs Fria

Indiens kastlösa kvinnor säger ifrån

Recension

I norra Indien har tusentals kastlösa kvinnor organiserat sig i sin kamp mot det förtryckande kastsystemet. Lätta att känna igen i sina chockrosa saris tar de upp konflikten med polis och äkta män i kampen för att säkra kvinnors rättigheter.

Göteborgs Fria

Zombies – de nya vampyrerna?

Recension

Den första delen i Carrie Ryans postapokalyptiska zombietrilogi lämnar inga bestående intryck. Trots sin avsaknad av personlighet ter sig zombierna som de klart mest intressanta karaktärerna, skriver FRIA:s recensent.

Göteborgs Fria

Teater Tamauer vågar ta ställning

Recension

Whatever love means är en ordagrann överföring av Liv Strömquist serier till teaterscenen. Med intelligent regi och skådespel lyckas Teater Tamauer med konststycket att både fånga och behålla den charm och politiska engagemang som finns i Liv Strömquists serier.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu