Busringningar skapar tvivel kring nödsamtal | Göteborgs Fria
Göteborgs Fria

Busringningar skapar tvivel kring nödsamtal

Busringningar till SOS Alarm och Polisen gör att trovärdigheten hos vissa nödsamtal ifrågasätts. Detta ökar risken att akuta fall blir avfärdade.

Masoud bevittnar en skottlossning i en av Göteborgs förorter. Han ringer till SOS Alarm och kopplas därifrån vidare till Polisen. Enligt Masoud säger Polisen till honom att de inte skickar en polisbil förrän ytterligare ett samtal om händelsen har kommit in.

– Det låter helt otroligt. Det finns ingen bra anledning till att någon skulle säga så, säger Hans Lippens, chef för LKC, länskommunikationscentralen, hos Polisen i Västra Götaland.

Masoud berättar dock att han fick springa till en restaurang i närheten och be personalen där att ringa till SOS Alarm. Först efter det kom polisen.

Hans Lippens berättar att LKC alltid ger ärenden prioritering ett, två eller tre beroende på situationens allvar. Skottlossning brukar alltid få prioriteringsgrad ett, vilket innebär att polisbil skickas direkt. Utav 100 samtal till LKC får max 10 stycken prioriteringsgrad ett. Mer än hälften av alla samtal får lägsta graden som gör att de enbart noteras eller hanteras på annat sätt. Det kommer in många samtal som inte är på allvar och trovärdigheten bedöms från fall till fall av den som tar emot samtalet.

– Det finns många faktorer som spelar in, exempelvis om man vill vara anonym, lägger på luren eller att larmcentralen inte riktigt hör vad folk säger. Det är många som försöker luras. När det gäller skottlossning borde det vara flera personer som hör det och av erfarenhet brukar det vara mer än en som ringer då men i normalfall skickar vi alltid en bil, säger Hans Lippens.

De rutiner som finns för att bedöma trovärdigheten är att den som tar emot samtalet vid LKC måste ställa vissa frågor: om det är akut, var och när det har hänt, vad det är för typ av skottlossning, om det verkligen är skottlossning eller bara smällare. Den som tar emot samtalet bildar sen sin uppfattning om trovärdigheten utifrån svaren.

– Är det tio som ringer bedömer vi det som troligare. Skottlossning är svårbedömt eftersom det kan vara smällare eller från en bil eller någon som slår sönder en ruta, säger Hans Lippens.

Han säger att de inte gör någon skillnad beroende på vilket bostadsområde larmet gäller.

– Däremot kan man ju fundera på olika sätt kring bakgrunden om det är en skottlossning i Örgryte eller i Biskopsgården. I Örgryte kanske det är någon som jagar medan i Biskopsgården kanske det är mer gängrelaterat. 

Sandra Hjerling, produktionschef för SOS Alarm i Göteborg, säger att de får många samtal som inte är på allvar men att de har minskat efter kampanjer om att inte ringa i onödan. Hon menar att alla samtal hanteras som att de är på riktigt tills motsatsen tydligt bevisas, som när någon börjar skratta i bakgrunden.

– Det finns inte hur många polisbilar som helst. Man måste göra en bedömning av hur sannolikt ärendet är, det går inte på annat sätt, säger Hans Lippens.

Han berättar att Polisen i genomsnitt skickar ut 700 bilar per dygn i Västra Götaland efter att larm kommit in och uppemot 1000 stycken om det är en helgdag.

• Masoud heter egentligen någonting annat.

 

Annons

Rekommenderade artiklar

”Vi ska finnas till för alla barn”

De flesta anser att man bör värna om barnen. Ändå mår många barn dåligt. FRIA har träffat Karin Johansson, psykolog och utredare på Barnens rätt i samhället, Bris, i Göteborg. Hon vill att samhället ska bli bättre på att prioritera barnen.

De tar beslut om stadsdelar som de inte själva bor i

Det har nu gått ett halvår sedan några av Göteborgs stadsdelar slogs ihop. Men det är inte alla politiker som bor i den stadsdel som de beslutar om. Det visar FRIA:s kartläggning. I vissa stadsdelar är det också en skev representation av de olika områden som ingår efter hopslagningen.

Somalier tar revansch mot fördomar

I media utmålas etniskt ursprung ofta som en orsak till problem. Somalier har beskrivits som ett folk på väg att gå under av kriminalitet, missbruk och arbetslöshet. Men det finns också de som kämpar för att slå hål på fördomarna. Genom positiva förebilder vill organisationen Göteborgsinitiativet lyfta fram en annan bild.

Lång väg kvar för Göteborgs miljöarbete

Årets rapport om kommunens miljömål är mycket av en repris. Precis som FRIA rapporterat om tidigare år når inte Göteborg sina mål nu heller. På flera håll i staden når inte ens luftkvaliteten upp till lagstadgade normer.



Stopp för rullstolar på spårvagnarna

Nu hindras många från att åka spårvagn när ett mekaniskt fel gör att ramperna inte kan användas på två veckor.

– Jag använder rullstol och åker spårvagn varje dag men nu kan jag ju inte det, säger Robert Kindberg, ombudsman för Delaktighet Handlingskraft Rörelsefrihet i Göteborg.

© 2018 Göteborgs Fria