Göteborgs Fria

Plankare anmäls till Skatteverket

Medan Västtrafik planerar utökade biljettkontroller startar nätverket Planka.nu en ny tjänst för att resenärer ska kunna hålla sig undan. Nu anmäler Johnny Bröndt (M) Planka.nu till Skatteverket.

Under nästa år kommer antalet biljettkontroller att öka markant på stadens bussar och spårvagnar – från 1,5 miljoner till 2 miljoner kontroller. Planka.nu, ett nätverk som arbetar för att kollektivtrafiken ska bli skattefinansierad, är kritiska mot kontrollerna.

– Det är jättetråkigt att de satsar miljoner på en kontrollapparat samtidigt som de planerar att lägga ner flera busslinjer – pengarna skulle kunna gå till att göra kollektivtrafiken bättre, säger Jonas Hadin från Planka.nu, som menar att kontrollerna får resenärer att känna sig illa till mods.

– I biljettkontrollerna ses alla som skyldiga tills man kan bevisa motsatsen, det finns få liknande exempel i samhället. Speciellt för dem som har flytt från diktaturer kan det vara jobbigt eftersom det är väldigt likt hur poliser agerar där.

För att driva frågan om skattefinansierad kollektivtrafik använder Planka.nu tjuvåkande som politisk metod genom något som kallas P-kassan. Medlemmar betalar varje månad in en summa till kassan, ur vilken man sedan betalar böter när någon åker fast. Som en reaktion på de ökade kontrollerna lanserar Planka.nu i Göteborg nu en ny internettjänst där man kan se var i staden kontrollerna görs.

I april 2003 försökte Västtrafik stoppa Planka.nu genom att polisanmäla nätverket, men det gav inget resultat. I tisdags tog Jöhnny Bröndt (M), vice ordförande i Västtrafik AB:s styrelse, återigen upp kampen – den här gången genom att anmäla Planka.nu till Skatteverket. I anmälan ber han myndigheten att utreda om Planka.nu är en skattepliktig verksamhet och om de i så fall uppfyller sina skattemässiga skyldigheter.

– Planka.nu vill uppfattas som en ideell organisation som arbetar för en bättre kollektivtrafik, men i själva verket är det en näringsverksamhet som förmodligen omsätter betydande belopp. Planka.nu utnyttjar det faktum att vi inte vill genomföra biljettkontroller i tid och otid, och tjänar pengar på detta, säger Johnny Bröndt.

Plankas talesperson Jonas Hadin tillbakavisar dock kritiken och menar att Planka.nu inte gör några vinster, pengarna går in på kontot som böterna betalas från och till viss del till informationsmaterial. 

Jonas Hadin säger att han inte är rädd för att ett eventuellt beslut från Skatteverket kommer att påverka nätverket i någon större utsträckning.

– P-kassan är bara en liten del av vår verksamhet. Vi kommer fortsätta med informationskampanjer eftersom det inte är vårt mål att alla ska planka, utan att kollektivtrafiken ska bli skattefinansierad.

I Sverige är bussresorna skattefinansierade i Jokkmokk och Övertårneå, men Johnny Bröndt tror inte att det skulle vara möjligt i Göteborg.

– Skulle vi ta bort biljettintäkterna skulle 60 procent av intäkterna försvinna, då skulle vi få halvera spårvagnstrafiken eller ta pengarna från sjukvården eller höja skatten med flera kronor, säger han.

Men Planka.nu har andra förslag på hur kollektivtrafiken skulle kunna finansieras.

– En lösning skulle vara att ta pengar från biltullarna, istället för att göra som kommunen planerat och bygga nya vägar för pengarna, säger Jonas Hadin.

Jöhnny Bröndt medger att han har viss förståelse för Plankas verksamhet.

– I och för sig så är det en kreativ idé, det är smarta människor som har hittat på det här. Sedan att den skadar den verksamhet som jag är ansvarig för är inte så kul.

Skatteverket kan ännu inte uttala sig om ärendet eller hur lång tid det väntas ta. 

Fakta: 

Västtrafik ökar biljettkontrollerna 2010

• Såhär finansieras Västtrafik: Biljettintäkterna ger 2 miljarder om året, Västra Götalandsregionen står för 1 miljard om året och regionens 49 kommuner för ytterligare 1 miljard.

• Ertappas man med att resa utan biljett får man betala en tilläggsavgift på 1 200 kronor. 

• Varje månad görs 130 000 biljettkontroller i Västra Götaland och hittills i år har 20 000 tilläggsavgifter utfärdats. 

• Under 2009 görs1 461 400  kontroller inom Göteborgs Stadstrafik och Göteborgs Regiontrafik. Nästa år ökas kontrollerna till 2 150 000.

• Hittills under 2009 har kontrollerna kostat 25 miljoner kronor. 

 

Så funkar Planka.nu

• En månads medlemskap i Planka.nu kostar 200 kronor, som går till Plankas P-kassa.

• Om man åker fast skickar man boten till Planka och betalar 100 kronor i självrisk, resten betalas ur P-kassan.

Annons

Rekommenderade artiklar

Så beskriver barnen sitt Backa

Det bästa är fotbollsplanerna, tidningsprojektet Made in Backa, kompisar och familj. Det sämsta är skottlossningarna. Så beskriver barn i Backa sitt område. Följ med till sommarverksamheten som vill förändra bilden av en fritidsgård och läs barnens egna texter.

© 2014 Göteborgs Fria