Rysligt och ruggigt av Rydberg | Göteborgs Fria
Göteborgs Fria

Rysligt och ruggigt av Rydberg

Carina Rydbergs nya roman är svår att slita sig ifrån, tycker GFT: s recensent Moa Magnusson

Ett syskonpar öppnar ett litet kafé på en noga utvald plats; en liten fiskeby i landets västra del. En livsmedelsbutik, en bensinmack, en korvkiosk, en skola och ett bibliotek är allt som finns där sedan tidigare. Den perfekta platsen. En plats att välkomnas på. Men inte ens såhär långt är idyllen intakt. Redan på bokens första sida ligger ett lik och skvalpar bland smutsvita isflak, och doften av skuld sipprar fram mellan raderna. Frågan är bara, vems skuld?
Skuld är ett av de teman som boken tar upp, skuld makt och maktlöshet. Tvillingarna Jannis och Sonya är på sätt och vis varandras motsatser. Han vacker och hon ful, han populär och hon ensam och utsatt, han ovetande och hon allvetande. Men de är också varandras spegelbild och när ett ömsesidigt beroende av varandra. Bit för bit uppdagas bakgrunden till detta sjukliga beroende, en bakgrund full av våld och kränkningar. Och barnets sätt att närmast tvångsmässigt lägga skulden på sig själv. 'Jag var den smutsigaste av dem alla. Jag var den som redan visste, men som låtsades ovetande. Alla de där nätterna.'
Det har gått närmare tio år sedan Carina Rydbergs omtalade självbiografiska bok Den högsta kasten kom ut, en bok som väckte såväl fascination som upprördhet, och en livlig debatt. Debatten som hade sin grund i att Rydberg använde personers riktiga namn handlade om vad en författare får och inte får skriva om - och vilket ansvar förlagen har - men ställde också frågan om huruvida män och kvinnor 'får lov' att skriva om olika saker. Djävulsformeln som kom som en uppföljare tre år senare väckte inte alls lika mycket uppståndelse. Förmodligen för att det är svårt att chockera två gånger med samma recept, men också för att den fattades den passion och precision som föregångaren hade, som trollband de läsare som inte tog illa vid sig. Jag var definitivt en av de trollbundna. Även när jag läser Den som vässar vargars tänder är jag fast, men mer på det sättet som när man inte kan slita blicken från ett ovanligt blodigt inslag på nyheterna. Det är helt enkelt en ovanligt morbid, sadistisk och svart historia. De få inslag av hopp trampas snart sönder. Utpräglad 'feel good litteratur' är inte särskilt intressant och detsamma gäller dess motsats. Det är mycket ödestro i Carina Rydbergs böcker och det kan skapa en spännande händelseutveckling, men just det att karaktärerna i Den som vässar vargars tänder hela tiden tror sig veta och underkastar sig sitt mörka öde blir tillslut lite tröttsamt.
Ett tema som är mer intressant att följa är hur Rydberg tecknar något som skulle kunna kallas en könskrigsfabel. Karaktärernas misströstan och livshållning tar sig uttryck i ett förakt för de båda könen.
Manschauvinism och rent kvinnohat tycks vara en självklarhet som går i arv hos både de manliga och de kvinnliga karaktärerna, men lika mycket förakt - om än ett mer passivt sådant - hyser kvinnorna för män och manlighet. De båda tvillingarna utgör något slags androgynt tillstånd som de ser på två vitt skilda sätt. Jannis ser sig berövad sin manlighet i tidig ålder och sörjer detta, medan Sonya säger att hon aldrig bekänt sig till det man kallar kvinnlighet. Visserligen skulle människor omkring henne kunna påstå att det snarare är så att kvinnlighet är något som förnekats henne. Något som hon i sitt stilla sinne bemöter med tanken: hur kan man förnekas något man aldrig har velat ha?

Fakta: 

Den som vässar vargars tänder
Författare: Carina Rydberg
Förlag: Albert Bonniers

Annons

Rekommenderade artiklar

På jakt efter en annan syn på manlighet

Vad hände egentligen med den mansrörelse som på 70-talet hävdade mannens rätt att vara mjuk? Velourpappor och mjukismän är föremål för avhandlingen Befria mannen! skriven av Helena Hill, idéhistoriker vid institutionen för historiska studier vid Umeå universitet.

Fria.Nu

På jakt efter en annan syn på manlighet

Vad hände egentligen med den mansrörelse som på
70-talet hävdade mannens rätt att vara mjuk?
Velourpappor och mjukismän är föremålet för avhandlingen Befria mannen! skriven av Helena Hill,
idéhistoriker vid institutionen för historiska studier
vid Umeå universitet.

Horstigma och makten över sanningen

Porr är kvinnoförnedrande, prostitution en tvångslösning för kvinnor i ytterst desperata livssituationer, och per definition en form av våldtäkt. Så är det alltid. Detta vet jag. Hur då? Någon har talat om det för mig. Vem då? De prostituerade själva? Flickan på Slitz framsida?
Boken Porr, horor och feminister av Petra Östergren skakar om mig som få böcker gjort, som ingen svensk feministisk bok gjort sedan Fittstim och Under det rosa täcket på 1990-talet.

L som i lesbisk

Vart tog ordet 'lesbisk' vägen? Tiina Rosenberg ger svaret i sin nya bok.

Ett fascinerande tidsdokument från Birgitta Stenberg

'Nu far jag ut i världen tillsammans med min älskade. Nu börjar allting om på nytt.'
Orden är artonåriga Carolls just när hon är i färd med att lämna Paris tillsammans med sin amerikanska älskarinna Martha. I Birgitta Stenbergs roman Fritt förfall målas vackra beskrivningar av femtiotalets Capri , både i ljuvt technicolor och i skarpare realistiska färger.

© 2016 Göteborgs Fria