Dynamik på liten scen
Att få till det första gången är inte så lätt, det fick Gustav III och Sofia Magdalena bittert erfara under sin levnadstid på 1700-talet. Pelikanteatern låter dig återuppleva deras pinsamheter i höst.
– Nervositet och press kände vi nog alla, men dessa två huvudpersoner hade hela folkets krav om en arvinge på sig, säger manusförfattaren Åsa Björklund.
Teaterkungen Gustav III har studeras ingående under manusprocessen för att man skulle få fram en nyanserade bild av honom. Men pjäsen handlar i första hand om problematiken mellan två människor.
– Det blir förstås lite extra tragikomiskt för att det är en kung, säger Åsa Björklund.
Verket ...och betraktar dårskap är Pelikanteaterns femte urpremiär sedan starten 2002 och vänder sig till gymnasieungdomar och vuxna. Som Göteborgs minsta teaterscen, med endast 25 publikplatser, skapas en nära och intim kontakt mellan skådespelarna och publiken. Pjäsens två karaktärer spelas av Martin Östh och Ulrica Flach som medverkat i Pelikanteaterns tidigare uppsättningar. Parallellt med repetitionerna har musik och scenografi vuxit fram.
– Vi har nu en teaterpjäs med eget soundtrack, berättar Åsa stolt och skrattar.
Den nytänkande teatergruppen gav manuset till Martin Wahlqvist och Lina Wedin i elektropopbandet Winding Stairs som därefter fick fria tyglar. Resultatet beskrivs som en suggestiv och modern elektropop med melodiska inslag. Under de totalt 16 speltillfällena framförs musiken av upphovsmakarna i Winding Stairs.
I sina uppsättningar vill Pelikanteatern skapa teater för den ”lilla människan med de stora problemen”, en vardagsnära problematik som alla varit med om.
– Nu tar vi upp förälskelsen, men tidigare har vi behandlat ”väntan på att livet ska börja”, berättar Åsa och blickar ut över det närmast poetiska scenrum som scenografen Karin Enberg inrett.
– Vår lilla källarscen passar så bra till dessa frågor. När vi tar upp det stora i det lilla skapas en dynamik som ger extra nerv och udd. Vår scen som skapar möten, tankar som alla kan känna igen sig i, säger Åsa Björklund.