'Tar tre killar fram gitarren lyssnar folk" | Göteborgs Fria
  • The Knife gör sin första festivalspelning på Arvikafestivalen
Göteborgs Fria

'Tar tre killar fram gitarren lyssnar folk"

Karin Dreijer Andersson från gruppen The Knife är trött på den manliga dominansen inom musikindustrin. Sommarens festivaler har valt att satsa på gubbrock och de kvinnliga artisterna lyser med sin frånvaro. Men Arvikafestivalen slår ett slag för jämställdheten och The Knife är ett av banden som uppträder.

Arvika är den hittills enda festivalen i Sverige som valt att uppmärksamma ojämlikheten i musikbranschen.
- Sedan festivalen drog igång 1992 har det varit en väldigt ojämn könsfördelning i ledningsgruppen. Genom att tänka mer på jämställdhet vill vi skapa en bättre miljö, säger Siri Öhman, projektledare för Arvikafestivalens jämställdhetsprojekt och en av festivalens genomförandeansvariga.
Med projektet Sveriges mest jämställda festival har Arvikafestivalen som mål att utbilda folk inom organisationen om jämställdhet. Projektet drog igång i februari i år och enligt Siri Öhman går det redan att se resultat.
- De allra flesta är nöjda med arbetsmiljön i dag. Tjejer och killar har numera samma möjlighet till avancemang inom organisationen.
Tittar man på statistiken kan man dock konstatera att bara en av tretton huvudansvariga för festivalen varit kvinna. Men enligt Siri Öhman ska det i framtiden se annorlunda ut. Som ett led i rätt riktning arbetar hon och hennes kollegor nu med att skriva en rekryteringspolicy som ska göra det lättare för tjejer att få tillträde till de högre posterna inom arrangemangsföreningen Galaxen, som organiserar Arvikafestivalen.

Som en del av utbildningen har de inblandade i årets Arvikafestival fått prata och diskutera mycket kring jämställdhet. De har gjort värderingsövningar och analyserat vart problemen finns, för att sedan försöka komma fram till vad man ska göra för att förbättra situationen.
Ett av problemen gäller bandbokningen. Just detta är något som Karin Dreijer Andersson från gruppen The Knife reagerat på flera gånger.
- På Hultsfredsfestivalen känns det som att de stora gubbrockbanden bokas först. Sen fyller man ut med några kvinnliga musiker för att fylla tjejbandskvoten, säger hon.
Hon har själv spelat på Hultsfred en gång, men bara på demoscenen. Och hon är tveksam till att komma tillbaka.
- Jag har haft lite meningsskiljaktigheter med Hultsfred om hur kvinnliga musiker bokas, säger hon.
Siri Öhman berättar att jämställdhetsperspektivet inte fanns med när man arbetade med årets bandbokning. Men hon säger att de är igång med att organisera ett nytt projekt till nästa års festival som ska främja bokningen av fler kvinnliga artister.
- Då bokningen av band börjar redan i november var det svårt att ha jämställdheten i åtanke till i år, men nu är vi ute i god tid till nästa år, säger hon.
Arvikafestivalens bandbokare är just nu en man, och så ser det allt som oftast ut i Musiksverige. Karin Dreijer Andersson berättar till exempel att hon aldrig stött på en kvinnlig bandbokare under sin tid i branschen. Och hon menar att det kan vara en bidragande faktor till varför det är så svårt att som kvinna få samma rättigheter till lön och bokningar.
- Det är intressant att se på hur gagerna fördelas. För det är ju inte bara roligt att spela, man måste ju kunna leva på det också, säger hon.

Sedan The Knife slog igenom ordentligt på den svenska musikscenen har Karin Dreijer Andersson inte haft några problem med vare sig bokningar eller gager. Hon har tagit sig förbi tjejfacket. Men hon poängterar att det som kvinna kan vara otroligt svårt att få utrymme på dagens musikscen.
- Man tror att Sverige inte har ett konservativt styre, men det är ett litet land och det finns fortfarande för lite svängrum. Vi har en enda radiokanal som spelar roll, och två tv-kanaler. De får alldeles för stor makt. Utrymmet blir för litet och för koncentrerat, och vill man nå ut är rummet alldeles för litet. I Sverige satsar man på säkra kort.
Och enligt Karin Dreijer Andersson finns det ett solklart framgångskoncept.
- Sverige är extremt rockfixerat, säger hon. Tar tre killar fram gitarren lyssnar folk.
Och hon verkar ha en poäng. Ser man till de stora namnen på affischerna verkar just killar med gitarrer vara årets festivaltrend. Men Siri Öhman tror sig sitta inne med en del av förklaringen till varför det ser ut så.
- Vi gjorde en undersökning förra året där vi frågade gymnasieelever och festivalbesökare vilka band de helst ville se. Allra populärast är gamla etablerade band med många fans, och det är mycket killar inom branschen - speciellt bland de band som hängt med ett tag.
Samtidigt kan Siri Öhman berätta att den mest lyckade festivalen hittills, om man ser till biljettförsäljningen, var den när Björk spelade år 2003.
- Det handlar nog inte så mycket om artisterna är tjejer eller killar, utan om hur stora och etablerade de är, säger hon.

I sommar gör The Knife sin första festival- och utomhusspelning i Sverige någonsin - och den äger rum just på Arvikafestivalen. Syskonen Olof och Karin Dreijer, som länge haft som policy att aldrig spela live, står den 14 juli på scen i de värmländska skogarna. Och samarbetet är uppskattat från båda håll.
- Det är en väldigt trevlig festival. Den känns inte lika kommersiell och exponerad som Hultsfred, säger Karin Dreijer Andersson.
På Arvikafestivalen klappar man händerna av lycka åt att man äntligen lyckats få dit den annars så skygga syskonduon.
- Det är en dröm, säger Siri Öhman.

Rekommenderade artiklar

Med luft under vingarna

Tre svala kvinnor från Göteborg äntrar Lyrans scen en ljum sommarkväll, under ett trätak i Arvikas skog. Midaircondos spelning för en vördnadsfull festivalpublik den 14 juli är den sista innan bandet tar en välförtjänt paus.

Fullsatt reggaefestival på Röda Sten

Kön ringlar sig från Röda Stens ingång ner till vattnet och Göteborgs reggaefestival blir snabbt fullsatt. 1200 besökare befinner sig som mest på festivalområdet torsdagen den 6 juli, exklusive artisterna och deras gäster. Camilla Fredriksson och Annika Leander kom båda två för musiken, och för att dansa.

© 2019 Göteborgs Fria