Roman med hitpotential | Göteborgs Fria
  • Lotta Lundberg
Göteborgs Fria

Roman med hitpotential

Lotta Lundberg, som debuterade med den omtalade Låta sig hända 1998, har på nytt skrivit en roman med verklig hitpotential, som fascinerar med sin övertygande tidsfärg och ställer intressanta frågor om vår syn på det främmande.

Skynda, kom och se är en berättelse om några dvärgar som på trettiotalet lämnar en förnedrande tillvaro på ett nöjesfält i USA för en, som de hoppas, värdigare tillvaro i Tyskland. Tanken är att sätta upp en show i egen regi. Tajmingen för deras ankomst till Berlin är dock långtifrån lyckad, stämningen blir allt hotfullare när Hitler kommer till makten 1933. Dvärgarnas ledare Glauer har hört talas om Gröna Lund i Stockholm, och han bestämmer sig för att samla ihop en trupp och ge sig av till Sverige. Det visar sig dock vara lättare sagt än gjort att hitta dvärgar i det nazistiska Berlin, och Sverige visar sig vara något annat än det toleranta paradis de hoppats på.

Ett övergripande tema i boken är klyftan mellan det som anses normalt och det som anses främmande, tyvärr högaktuellt även i vår tid. Begreppet 'otherness', som används i queerteoretiska och postkoloniala sammanhang, betecknar det vi tar avstånd från för att definiera oss som normala. Men i det här fallet, när 'den andre' ställer sig på en scen och gör konster för att bli applåderad av en fascinerad publik, handlar det då verkligen om ett avståndstagande? Romanen handlar också, på ett inre plan, om att bli betraktad som en kuriositet, att bli objektifierad, och hur det påverkar ens självuppfattning.

Det skiftande berättarperspektivet gör att man aldrig riktigt kan vara säker på vart berättelsen är på väg; än är det en av dvärgarna som har ordet, än är det en av de fullväxta som de konfronteras med. Men dvärgarna är huvudpersoner och det är dem man kommer närmast. Den mörkhyade, puckelryggiga Nelly som ständigt hittar på lögner om sin bakgrund och som drömmer om ett liv på scenen är en verkligt levande romanfigur, liksom den karismatiske men något försupne Glauer och hermafroditen Ka som i början av romanen utsätts för otäcka övergrepp.

Alla har de något som de skäms för, men de är inga offer utan de framstår som verkligt mänskliga i sina drömmar, ambitioner och frustrationer. Dvärgarnas projekt är att vända sina tillkortakommanden till en styrka.

'Vi måste alla lära oss att dansa med vårt träben', tänker Glauer vid ett tillfälle. 'Att göra något speciellt av sin oförmåga är att ta ansvar för den, det är att fullborda det som inte fick bli till.'

Lotta Lundberg har ett vackert språk, ibland kanske lite för vackert. En råare ton hade gärna fått komma in emellanåt för att skaka om läsaren lite. Visst finns det otäckheter i boken, inte minst de grymma voyeuraktiga läkarundersökningarna, men de är beskrivna med en viss distans. Däremot har författaren lyckats utmärkt med att fånga känslan av att vara främmande, och att desperat försöka att inte foga in den känslan i sin självbild.

Fakta: 

Skynda, kom och se
Författare: Lotta Lundberg
Förlag: Albert Bonniers

Annons

Rekommenderade artiklar

Ny lyrik som lyser upp vardagen

Lyrikskörden har hittills i höst varit minst sagt mager, långt ifrån vårens toppar i form av Sara Hallström, Mohamed Omar och Viktor Johansson. Nu har jag dock fått tre diktsamlingar i min hand som var och en på olika sätt hjälper mig att lyfta blicken bortom den grå betongen och se mer fantasieggande vyer - lyrikens styrka när den är som bäst, skriver Jakob Simonson.

Ekelöf motstår tidens tand

Det är få författare förunnat att vara älskade både av kritikerna och av den stora massan lyrikläsare, men detta gäller i ovanligt hög grad Gunnar Ekelöf. Med anledning av att han i år skulle ha fyllt 100 år ges hans samlade dikter ut i ny upplaga, och det är tur för mig som läst sönder min egen slitna utgåva, skriver Jakob Simonson.

Tidig feministisk skräckroman

Ann Radcliffes The Mysteries of Udolpho publicerades för första gången 1794 och har nu för första gången kommit ut på svenska.

© 2017 Göteborgs Fria