Stel och svart humor
Egentligen är Henrik Andersson fotograf. Nu arbetar han som regissör och manusförfattare med novellfilmen Weekend. En film om svårigheten i att umgås efter konstens alla regler. Det blir både obekvämt och komiskt.
Henrik Andersson tar emot i sitt kök för ett samtal om film och filmskapande. Hans debutfilm Weekend är färdigfilmad och nu återstår klipparbetet. Innan weekend har Henrik jobbat med stillbildsfoto och videoproduktion. Bland annat gjorde han videon till Björn Olssons låt 'Tjörn'. Han tycker att det syns i Weekend att han inte är filmare 'på riktigt'. Filmen är uppbyggd kring ett antal fasta situationer och det är ytterst få tagningar med rörlig kamera.
- Det började med att jag skrev en synopsis och tog ett antal stillbilder. Sen har vi utgått därifrån och filmen avviker väldigt lite från de ursprungliga bilderna.
Weekend handlar om ett gift par som tar emot ett annat par i sin sommarstuga. Det är väldigt stelt och lite obekvämt. Något som skulle kunna vara väldigt lätt, en helg på landet, blir helt plötsligt oerhört komplicerat.
- Det handlar om att umgås och det regelverk man måste förhålla sig till när man tar emot ett annat par som gäster.
I filmen dyker sedan upp en figur som kallas trähuggarn. Det är ett slags 'skadedjur' som ställer till det för paren.
- Trähuggarn är väldigt störande, utan att säga något så skapar han ett väldigt stort obehag. Det är inte skräck eller så, utan bara ett störande moment.
Henrik beskriver Weekend som en komedi, med en väldigt svart slags humor. Över huvud taget tycker han att komedi är en stark genre, som skapar en bred igenkänning hos publiken. Komedi kan också vara rakt och befriat från bildpoesi. Som exempel berättar han att han gillar fotot i den första Sällskapsresan.
- Fast bara om man tar bort Lasse Åberg, skrattar han.
Henrik Andersson klippte faktiskt om Sällskapsresan för en musikvideo. Men han fick inte tillstånd att använda materialet.
- Jag klippte det kring Roland Janssons rollfigur. Det var en dröm/mardrömsscen där han mår väldigt dåligt. Det var synd att jag inte fick använda det.
I filmarbetet vill Henrik gärna strama upp uttrycket. I Weekend har man arbetat väldigt mycket med formen. Alla skådepelarna använder peruker och har på sig vardagliga kläder.
- Vi ville försöka göra allt anonymt och ospecificerat. Scenografin och kostym har varit väldigt viktiga beståndsdelar.
Det är också för att få det stramt som man har utgått från Henriks stillbilder och mest använt sig av fasta tagningar. Det är inte någon stor poäng Henrik vill göra, utan kommer sig av sättet han arbetar på.
- Jag börjar ofta i en miljö och där samlar jag på mig bildmaterial, som jag sedan utgår från. Många gör ju tvärtom, börjar med en idé och får sen leta upp en miljö. Men det här sättet att arbeta passar mig bättre. Jag dras till vissa miljöer och fascineras av dem.
Film är, enligt Henrik, ett medium som har en otroligt stor kapacitet. Därför tycker han att det är synd att film i dag har så liten spännvidd.
- Det borde kunna vara spretigare och hända mer saker. I flera år nu har det nästan bara handlat om psykologiserande naturalism och realism. Man kan i och för sig kanske se en rörelse bort ifrån det nu. Men som sagt, det finns utrymme för en större mångfald, säger han.