Kulturen ska spränga gränser
Många anser att Göteborgs kulturliv bara består av sportevenemang och göteborgskalas. Det tycker inte Ewelina Tokarczyk, som sedan årsskiftet är kulturnämndens ordförande. Hon vill att staden ska bli bättre på att marknadsföra andra kulturyttringar och göra dem tillgängliga för alla medborgare.
Kulturen är viktig. Jag tror ingen skulle vilja leva i ett samhälle utan kultur. Ändå är det kulturen som man skär ner på först, säger Ewelina Tokarczyk.
Hon har ingen tidigare erfarenhet av kulturarbete, eller engagemang i kulturfrågor. Men Tokarczyk ser inte det som en nödvändighet för att vara kulturnämndens ordförande.
- Jag behöver inte kunna allt, jag har duktiga tjänstemän som har specialkunskaper. Det jag tillför kulturvärlden är den politiska visionen.
Hur ser då hennes kulturella vision ut?
- Det stora problemet för oss politiker är att göra kulturen tillgänglig för alla. Det fungerar inte i Göteborg och det fungerar inte någon annanstans heller. Men det finns i alla fall ljuspunkter, Stadsbiblioteket har mellan
3 000 och 5 000 besökare varje dag, vilket antagligen är en väldigt bred och varierad grupp.
Tillgänglighet är inte bara en fråga om tillträde. Alla har ju möjlighet att besöka till exempel museer, men gör det inte. Tokarczyk menar att det är en klassfråga.
- Om man inte känner sig som en del
av samhället är det lätt att uppfatta sig som utestängd från dess institutioner. Därför ser vi det som viktigt att låta skolbarn besöka museer och teatrar. På så sätt kan vi kanske förändra kulturlivets mångfald i framtiden.
Kommunens satsning på barn- och ungdomskulturen har resulterat i att 85 000 barn och ungdomar besöker museer varje år och
73 000 går på teater. Tokarczyk är stolt över ungdomskulturen i staden.
- De fria teatergrupperna i Göteborg håller hög kvalitet, det är svårt att förmedla kultur till barn och ungdomar, utan att skriva dem på näsan vad de ska tycka. Det handlar om att problematisera och samtidigt förklara saker som finns i ungdomarna vardag, säger hon.
Trots kommunens satsning på barn- och ungdomskulturen är det inte något som märks särskilt mycket. Göteborg har inte ett rykte om dig som kulturstad, utan tanken går snarast till stora pampiga evenemang som Ostindiefararen eller VM i friidrott. Tokarczyk håller med, men håller ändå inte med.
- Givetvis är det de stora evenemangen som syns mest, de med många sponsorer och en stor budget. Men Göteborg är ingen evenemangsstad, det är fel att påstå det. Vi har så mycket, som marknadsförs för dåligt. Hur många vet till exempel att Västra Götalandsregionenär bäst i Sverige på barnkultur, eller att Konstmuseet har tre stjärnor i Guide Rouge? Vi måste bli bättre på att marknadsföra oss.
Just marknadsföring är nyckeln till Göteborgs framtida kulturliv, enligt Tokarczyk. Hon vill satsa på det som redan finns, men inte riktigt syns.
- Göteborg är en film- och tv-stad, vi vill satsa på det och bredda det. Nordic Event på filmfestivalen är redan en marknadsplats för film, som kan bli större.
Generellt sett ser hon kulturen som en gränssprängare. Kulturens uppgift är att öppna nya arenor och ge människor nya idéer och tankesätt.
- Det är viktigt att vi inte blir fast i gamla tankespår och vanor. Men det är också viktigt att komma ihåg att vi bara kan bryta upp det invanda lite i taget.
Som exempel på något som hon försöker ändra steg för steg tar hon könsbalansen.
- Kulturen är kvinnodominerad, men styrs ändå av mäns tänkande. På kulturnämnden stöder vi 'kvalitetskultur', men vem är det som definierar kvalitet? Det där är något vi försöker ändra på.