Fria.Nu

Fyra livsmedelskedjor av sju saknar miljöpolicy

Priskriget pågår för fullt bland livsmedelskedjorna i landet. Lågpriskedjor som Netto och Lidl, gör att andra kedjor försöker pressa priserna, exempelvis Ica och Coop. Men har butikerna någon miljöpolicy? SFT har kollat upp sju olika livsmedelskedjor och tre av dem har nedskriven miljöpolicy.

Kedjorna vi har tittat närmare på är Axfood (Willys och Hemköp), Netto, Lidl, Ica, Coop och City Gross. Av de sju har tre en nedskriven miljöpolicy.

Axfood äger lågpriskedjan Willys samt Hemköp och har ingen nedskriven miljöpolicy.

- Vi har inte någon nedskriven policy för hur vi ska minska på det som är miljöskadligt. Vi har valt att jobba med handlingsplaner i stället och berätta vad det är vi gör samt att vi redovisar vårt resultat varje årsskifte, säger informationsansvarige Kenneth Wall på Axfood.

Resultatet redovisas i Axfoods årsredovisning och går att ta del av på Axfoods hemsida.

Willys och Hemköp har helt olika filosofi. Willys har som mål att ha Sveriges billigaste matkassar och fokuserar på låga priser. De har ett smalare sortiment med ungefär

7 500 artiklar. Hemköp har mer än dubbelt så många artiklar.

- Vill man handla miljövänligt ska det alltid finnas krav- och miljömärkta varor att välja på Hemköp, säger Kenneth Wall.

På Willys är det annorlunda. De ekologiska och miljövänliga varorna är inga storsäljare, enligt Kenneth Wall, och de är i regel dyrare. Det finns en del ekologiska och miljövänliga varor men mycket färre än hos Hemköp, och det miljövänliga sortimentet kommer förmodligen inte att utökas.

- Nej, inte om inte efterfrågan finns och det inte säljer bra. Om en vara efterfrågas av många kanske man köper in den, men inte annars. Exempelvis ekologisk mjölk, det köper många så det har vi på Willys.

Hur ser du på synsättet att det skulle vara en ekonomisk fråga att handla ekologiskt och miljövänligt?

- Det finns säkert de som hellre skulle köpa den ekologiska produkten men väljer lågprisvaran av ekonomiska skäl. Men jag tror inte att det är en klassfråga i så stor utsträckning. Att handla till lågpris är en trend som går över klassgränserna. Det bästa vore ju om fler valde ekologiska produkter för då skulle det finnas möjligheter för producenterna att sänka priserna, säger Kenneth Wall.

Kedjorna Coop och Ica går tydligt ut med vilken policy de har när det gäller miljö, hälsa och etik. Båda kedjorna skriver vad de vill uppnå och hur de arbetar för att göra det på sina hemsidor. Rapporter där deras resultat redovisas finns även att ladda ner.

Ica skriver bland annat att de ska verka för god miljö och hållbar utveckling, främja hälsa och goda matvanor. Coop skriver bland annat att de värnar om människors och djurs hälsa och inte i onödan tär på naturens resurser. De skriver också att de har ett mångårigt arbete bakom sig som resulterat i ett av de största sortimenten av miljömärkta produkter i Europa.

Tyska företaget Lidl har fått en del negativ publicitet i svensk dagspress. De har bland annat fått kritik för att de inte säljer en enda miljömärkt produkt, och för att de säljer kött med tillsatser så att det i stället klassas som köttberedning och där-av slipper märka ut ursprungslandet. På Lidls hemsida står ingenting om någon miljöpolicy och när vi ringer till Lidls huvudkontor i Sverige får vi svaret att de inte har någon ansvarig som kan svara på våra frågor. De vill att vi ska skicka frågorna med e-post vilket vi gör och de lovar att svara dagen därpå. Vi väntar fortfarande på svar.

Lågpriskedjan Netto ägs till hälften av Dansk Supermarked och till hälften av Ica. Enligt Netto ska upp emot 90 procent av den genomsnittliga konsumentens dagliga livsmedelsbehov täckas av Nettos sortiment på totalt 1 000 artiklar. Det är inte många varor om man jämför med exempelvis Willys 7 500 artiklar och Hemköp som har mer än dubbelt så många som Willys. Netto har inte någon direkt miljöpolicy.

- Vi har ingen nedskriven miljöpolicy där det står vad vi ska följa, säger Mark Jensen, VD, Netto.

Men bland Nettos artiklar finns en del miljövänliga varor.

- Ja, det finns en del, de är märkta med bra miljöval eller svanen. Exempelvis ska alla våra tvättmedel vara märkta med något av dessa märken, både våra egna märken och andra märken.

Netto har olika kampanjveckor där vissa varor lyfts fram till extra lågt pris just den veckan.

- Exempelvis hade vi en Krav-kampanj förra veckan där vi lyfte in ekologiska produkter till kampanjpriser, säger Mark Jensen.

Bergendahlsägda City Gross finns etablerad på fem olika platser i landet. De har enligt tidningen Fri Köpenskap landets billigaste matkasse för tillfället.

På deras hemsida kan man läsa om en färskvarugaranti, där kunderna erbjuds dubbla pengar tillbaka om de inte är nöjda med färskvarorna, men det står ingenting om någon miljöpolicy.

Anette Magnstedt, informatör på Bergendahlsgruppen som äger City Gross, var tvungen att ringa runt till ledningen och en del butikschefer för att ta reda på om City Gross överhuvudtaget har någon miljöpolicy.

- Det finns en miljöpolicy men den är ganska förlegad. Det har hänt en del inom dagligvaruhandeln sen den skrevs. Man håller nu på att se över den gamla, säger Anette Magnstedt.

Det är det enda hon kan säga i dag eftersom hon själv inte har tagit del av den nuvarande miljöpolicyn.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Miljöpropositionen från regeringen och (v) får kritik

Den 10 maj presenterades den nya miljöpropositionen av regeringen och vänsterpartiet. Greenpeace, Svenska naturskyddsföreningen och Miljöförbundet jordens vänner är alla besvikna på förslaget. Regeringen och vänsterpartiet konstaterar själva att fem av de sexton miljömålen är svåra att nå.

157 000 skrev under för flyktingamnesti

Över 157 000 personer har skrivit på påskuppropet för att Sverige ska behandla asylsökande mänskligt. I 28 tjocka pärmar överlämnades namnunderskrifterna i går till migrationsminister Barbo Holmberg. Namninsamlingen är en av de största i Sveriges historia.

Ideellt forum om sexualisering och ungdomar

I onsdags slogs portarna upp för USO 2005, Ung, Sexualisering, Offentlighet. Det var ett två dagar långt forum med fokus på sexualiseringen av det offentliga rummet utifrån ungdomars perspektiv.

'Hur ska ungdomar kunna påverka en miljardindustri?'

Det är onsdag morgon och folk börjar samlas i föreläsningssalen där USO 2005 ska hållas, ett projekt som belyser sexualiseringen av ungdomar och det offentliga rummet utifrån ungdomars eget perspektiv. Publiken består till största del av gymnasiestudenter.

Dioxin i ägg förbryllar fortfarande

Livsmedelsverket hittade hösten 2003 höga halter av dioxin i ekologiska ägg. Resultatet antydde att det fanns mer dioxin i ekologiska ägg än i ägg från höns i bur. Sedan dess har Jordbruksverket tillsammans med Livsmedelsverket försökt hitta orsakerna till detta. Utredningen är ännu inte klar.

© 2024 Fria.Nu