Fria.Nu

Piska mest effektivt för att minska trafiken

Transporterna ökar i Europa som en följd av ekonomisk tillväxt. För att dämpa trafiken tycks piskor vara effektivare än morötter, enligt internationella erfarenheter. Exemplet London visar att införande av trängselavgifter kan vara en bra metod i storstäder.

I Sverige och övriga Europa ökar såväl trafiken med personbilar som den tunga trafiken. En viktig faktor bakom den allt intensivare trafiken är den ekonomiska tillväxten.

Torsdag och fredag förra veckan hölls i Stockholm ett seminarium om hållbar transportplanering och stadsutveckling. Seminariet arrangerades av Sveriges kommuner och landsting, Stockholms stad, och EU-projektet PLUME.

Seminariet fokuserade på olika sätt att komma tillrätta med den växande biltrafiken och dess skadeverkningar.

- I Europa ökar transporterna snabbare än BNP. I USA däremot är det BNP som ökar snabbare. Där finns redan fler bilar än körkort och det finns något av en mättnad, sa Christer Ljungberg från konsultföretaget Trivector.

Ljungberg menade dock att transportökningen kanske kan dämpas redan inom kort som en följd av sinande oljefyndigheter.

- Till exempel i Nordsjön nådde råoljeproduktionen en topp för några år sedan. Uppsalaprofessorn Kjell Aleklett tror att det kommer att uppkomma en brist inom några år.

I vissa städer väntar man inte på en eventuell oljebrist utan handlar. I Lund har man genom projektet Lunda-MaTS lyckats bryta sambandet mellan ekonomisk tillväxt och trafikökning, så kallad decoupling. Tack vare satsningar på kollektivtrafik och cykeltrafik har biltrafiken inte ökat sedan 1998 trots att medelinkomsterna ökat med 20 procent.

Att minska bilåkandet är dock inte lätt. För att människor ska ändra resbeteende behöver de gå igenom en hel process, berättade Sonja Forward från Väg- och Transportforskningsinstitutet. Ett ändrat beteende är svårt att åstadkomma men inte omöjligt:

- I fråga om rökning har vi förändrat såväl normer som beteende, konstaterade hon.

David Blackledge från det engelska konsultföretaget Transport & Travel Research Ltd har sammanställt erfarenheter från olika transport- och samhällsplaneringsprojekt i Europa. En preliminär slutsats är att piskor är mer effektiva än morötter när det gäller att förändra resandet. Till exempel har förbättrad kollektivtrafik inte haft lika stor effekt som olika åtgärder som gjort bilresor mer tidskrävande eller dyra.

Och det är viktigt att åtgärder vidtas, med hänsyn till miljön och för att få fungerande städer:

- Det finns inget alternativ till ett mindre bilberoende sätt att leva, sa Blackledge.

Trängselavgifter är ett exempel på 'piska'. Borgmästaren Ken Livingstone lät i början av år 2003 införa ett avgiftssystem i centrala London, vilket ledde till att trafiken minskade med 18 procent. Före avgifterna var trängseln svår i hjärtat av London.

- Trängseln ökade och den allmänna meningen var att något måste göras, berättade Dan Firth från Transport of London.

Avgifterna på fem pund per dag blev en framgång och efter införandet ökade allmänhetens stöd för avgifterna från omkring 40 till drygt 50 procent.

Nu övervägs en utökning västerut av ytan som ska omfattas av avgiftssystemet.

I syfte att minska bilberoendet diskuteras inom EU obligatoriska transportplaner för städer med mer än 100 000 invånare. Transportplaner är hittills vanligast i Storbritannien, Frankrike och Italien.

Men en transportplan behöver inte alltid betyda att man vidtar trafikminskande åtgärder:

- Planerna är ofta baserade på tidigare infrastrukturplaner. Det finns ofta en ovilja att påverka efterfrågan, säger David Blackledge.

Fakta: 

Läs mer:
Mer om trängselavgifter i London: www.tfl.gov.uk/congestioncharging

PLUME

* PLUME står för Planning and urban mobility in Europe.

* Projektet är initierat av EU-kommissionen i syfte att förmedla erfarenheter och kunskaper gällande hållbart samhällsbyggande och tillgänglighet.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Hushåll lär sig minska på fossila bränslen

Hushållen som ingår i projektet Konsumera smartare sysslar med komplicerade frågor om energi och ekonomi. För att klara det får de diskutera sina framtidsbilder i idésmedjor.

Stockholms Fria

"Det blir tidernas kris år 2008"

Vi har nått oljetoppen och kan snart förvänta oss en energikris, en ekonomisk kris och en klimatkris. Det tror i alla fall Martin Saar och Oscar Kjellberg, som leder idésmedjorna inom projektet Konsumera smartare.

Stockholms Fria

Mer luft i däcken ska ge grönare stad

De flesta bilar körs med för lågt däcktryck. Detta ökar utsläppen, ger högre bränslekostnader och gör att däcken slits ut fortare. Nu pågår en kampanj som ska få bilister att köra med rätt tryck i däcken.

Stockholms Fria

Stadsutglesning i Stockholm

15 procent av Stockholmsregionens nya bostäder tillkommer genom att fritidshus permanentas. Detta i kombination med etablerandet av stormarknader i utkanten av tätorterna ökar regionens bilberoende.

Stockholms Fria

© 2024 Fria.Nu