Göteborgs Fria

'ZPMC är ett väldigt bra företag'

De har varit omskrivna i snart ett år för att ha arbetat i hamnen för slavlönerna fyra kronor i timmen. Men de kinesiska arbetarna själva har inte kommit till tals. Nu börjar arbetet bli klart och förmannen Gong Fei, 26, berättar om lönerna och den fackliga striden men också om tillvaron i Göteborg.

I ett mejl från Göteborgs hamn till Hamnarbetarförbundet och Transportarbetarförbundets klubbar angavs era löner från varvet ZPMC som fyra respektive tolv kronor i timmen. Hur har era villkor egentligen sett ut?
- Nu har vi ett väldigt fint förhållande till hamnen och även till arbetarna i hamnen. ZPMC kommer naturligtvis att betala oss månadsvis enligt kontraktet jag skrev under tillsammans med Malte (Segerdahl, Transports ombudsman, i ett hängavtal med grundlönen 22 419 kronor i månaden, reds. anm.). Och naturligtvis kommer arbetarna, inklusive jag, att få behålla de pengarna när vi återvänder hem. ZPMC är ett väldigt bra företag och ett väldigt stort företag som lyder lagarna. För ZPMC har kanske andra kranar på väg till andra städer i Sverige i framtiden.
- En lön på fyra kronor skulle betyda 32 kronor om dagen. Det stämmer inte enligt min uppfattning. I Kina kanske folk tjänar motsvarande 3 500 kronor. I alla fall på ZPMC, på andra företag vet jag inte.
- Ingångslönerna för jobbet här i hamnen har legat på 14 000 kronor för ingenjörer som jag och 6-11 000 kronor för arbetarna. Därtill kommer fri bostad, bil och mat. Och ju längre man stannar desto mer höjs lönen, så att den för en ingenjör till slut blir högre än vad vi får nu.
Du kom själv hit omkring 10 december förra året och det här är ditt första besök i Europa. Flera gånger har arbetet förlängts i ett par månader. Hur stämmer situationen i hamnen med dina förväntningar?
- Jag hade hoppats att kranarna skulle vara i gott skick, men det visade sig vara mer problem än jag trodde. Men nya kranar har alltid problem, annars skulle vi inte behöva vara här.
- Jag rättar till fel, tillsammans med hamnens ingenjör. Kranen stannar exempelvis under lastning. Då ringer de mig. När det blåser hårt brukar motorn få problem. Jag gör en bedömning och kontaktar eventuellt leverantörerna av de olika komponenterna. Vi har leverantörer från hela världen. Alla extrabeställningar täcker ZPMC, de ingår i hamnens pris på omkring 20 miljoner US-dollar för kranarna.
- I vintras, till exempel, var det för kallt. Då gjorde hamnen en lång lista på fel åt mig. Jag har betat av nästan alla, har ett, nej två, kvar bara. Det största gäller ett oväsen i kranarna, som överstiger gränsvärdena i kontraktet.
Vad tycker du om Göteborg och tillvaron här?
- Den här staden... Kanske är den för gammal för mig. Det mesta här kommer aldrig att förändras. Inte som Shanghai som förändras jättesnabbt. Där har du utveckling, fler chanser, fler möjligheter. Men å andra sidan finns här knappt några människor, så svenskarna har möjligheter ändå.
- Jag har lärt känna ingenjörerna och arbetarna i hamnen. De är mycket vänliga. De har bjudit hem mig men jag har inte haft tid. Jag vill äta kinesiskt och vila på kvällarna, se på tv.
- Vi har hunnit med några utflykter. Vi tog bilen med en färja till en ö, jag och de två arbetarna som är kvar. De körde för jag har inget körkort, men jag köpte krabba.
Hur är livet hemma i Shanghai?
- Mina föräldrar är pensionärer och bor i Shanghai. De är 50 och 54 år gamla, i Shanghai får kvinnor pensionera sig vid 50 och män vid 60, men tidigare om man har råd. Mamma har jobbat på sjukhus som läkarbiträde och pappa har en fabrik som gör tygnäsdukar. De har ett hundratal anställda.
- Hemma spelar jag fotboll eller går på restaurang med vänner när jag har tid. ZPMC bjuder oss på två inrikeflygresor om året.
- Jag är enda barnet och det är mina föräldrar också. Det betyder att om jag träffar en fru som också är enda barnet får vi tillsammans ha två barn.
Vad tycker du om fackföreningar?
- Vi är tacksamma för de höjda lönerna, men det hade de inte behövt göra. Vi kommer ju hit frivilligt, min chef har ingen pistol som han hotar mig med.
- I Kina har vi också fack, men inte som här. Här är arbetarna medlemmar i facket, i Kina är de inte det. Men vi har fack ändå. (Skratt.) Här skyddar facket arbetarna och ordnar förmåner.
- Men om Kina skulle ha fack som här vore det ett stort problem! Kanske skulle utvecklingen avstanna helt. Om du har mycket konkurrens har du också mycket utveckling.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

En kinesisk hamnarbetare i Göteborg berättar

Arbetare från Kina arbetar i hamnen i Göteborg. Tidningarna skrev mycket om dem förra året. Först fick de kinesiska arbetarna bara fyra kronor i timmen, men de svenska fackföreningarna såg till att de fick riktiga löner. Nu ska de snart åka hem till Kina igen. Förmannen Gong Fei, 26 år, berättar.

Amer blev utvisad till Västbanken

Migrationsverket sa att Amer var jordanier. De utvisade honom till Amman. Men han fick inte stanna i Jordanien. Polisen tvingade honom att åka till Västbanken.

Göteborgare köper ekologiskt tillsammans

För tre år sedan blev Leif Strandh pappa. Han ville att hans son skulle ha den bästa maten. Men man kan inte alltid hitta ekologisk mat i affärerna. Den kan också vara dyr. Därför startade Leif Strandh Ekobeställarna.

Växande Facebook en dröm för storebror

Den i Sverige kraftigt växande nätverkssajten Facebook är en dröm för säkerhetstjänster som övervakar de egna medborgarna. Det framgår av kartläggningar utförda av amerikanska bloggare, vars uppgifter inte tidigare publicerats i Sverige.

Sverige avvisade till Västbanken

De svenska myndigheterna sa att 33-åringen var jordanier och utvisade honom till Amman. Men den jordanska polisen tvingade honom att omedelbart åka vidare till Västbanken. Migrationsverkets beslutsfattare i ärendet är själv skeptisk till hanteringen.

© 2024 Fria.Nu