Starkt gestaltat om beroende och utsatthet
Martin Theorins pjäs "Vi gillar inte country och ser helst att du går" är en uppmaning att inte sätta sig i eventuella makthavares knän.
Att bevista Teater Pugilists föreställningar har nästan alltid inneburit att bli utsatt för såväl texternas som regins och skådespelarnas konservbrytande brutalitet mot alla ens lagrade fördomar. Under senare år har teaterns konstnärlige ledare Martin Theorin oförtrutet bräckt upp den clinch han gått in i mot en motståndare i form av en alltmer institutionaliserad manschauvinism. Pjäsattackerna har blivit allt mer ursinniga, fram till denna, hans senaste utbrott under en missvisande titel Vi gillar inte country och ser helst att du går.
Frågan är dock vem som i den här föreställningen är mest utsatt, skådespelaren eller publiken, eller, för den delen, Martin Theorin själv. För vad Teater Pugilist och den unga skådespelaren Lovisa Westerblom i själva verket alldeles utmärkt gestaltar är just en både konstnärlig och mänsklig utsatthet som emanerar ur ett beroende av männens, för att inte säga teaterkritikernas, gunst, om man är skådespelare. Men hennes sätt att sätta sig i mitt knä är inte det minsta insmickrande, tvärtom. Martin Theorins pjäs är i sig just en uppmaning att inte sätta sig i eventuella makthavares knän.
Men visst ligger det en hel del sanning i att skådespelaren Lovisa Westerblom under en period nu faktiskt slipper stämpla, eftersom dramatikern och regissören Martin Theorin "givit" henne arbete. Därför skriver han också helt konsekvent in hennes, den jobbsökande skådespelarens, starka argumentation och kritik mot pjästextens komplicerade verklighetssyn, i sin egen text. Det är inte så litet spännande att söka utröna vart pjäsen syftar medan man som publik utsätts för Westerbloms explosiva utbrott. Men så snart myntet trillat ned är man också rejält fast i pjäsens dramatiska dubbelhet, sittande som en publik gisslan mitt i konfliktens själva nav. Minst av allt är det ointressant.
Recensionen är tidigare publicerad i Bohusläningen.
Vi gillar inte country och ser helst att du går
Scen: Teater Pugilist på Konstepidemin
Manus och regi: Martin Theorin
I rollen: Lovisa Westerblom