Hyllning till elektronmusik
Jens Patric Svensson förenar ljudkonst med pop på sitt debutalbum Musique AuEl.
Under devisen ”Reality combined through collective thoughts” skapar Jens Patric Svensson musik. De fem spåren på det fina debutalbumet Musique AuEl är elektroniska kompositioner som utan problem rör sig mellan ljudkonst och pop.
Albumets första spår Sens skapar en mörk atmosfär fylld av kantiga syntljud som bäddas in i mjuka basgångar. Ambient musik som utmanar.
Influenser som Cluster och Asmus Tietchens flimrar förbi i öppningsspåret medan efterföljande Mind Imprint och Numera Si Potes känns som en hommage till musique concrete-traditionen som växte fram under 50-talet och som kan sägas vara starten för den elektroniska musikens framväxt. Då skapades framtidens musik.
Jag lyssnar på Jens Patric Svenssons Musique AuEl som en hyllning till föregångare inom den elektroniska genren. Utan Kraftwerk skulle inte samtidens musik låta som den gör. Och Svenssons kärleksfulla blinkning till pionjärerna är tydlig i titelspåret.
I går var den elektroniska musiken akademisk och avantgardistisk. I dag är den ett språk som alla förstår. Den suggestiva Cosmogram är det mest tillgängliga spåret som Jens Patric Svensson erbjuder. Inte för alla, men perfekt för de sena klubbtimmarna.