”Mångkultur är ett tecken på rikedom" | Göteborgs Fria
  • Gruppen Melodic Melange består av Ahmad al Khatib, Johannes Lundberg, Anders Hagberg och Lisbeth Diers.
Göteborgs Fria

”Mångkultur är ett tecken på rikedom"

Under Planeta Festival presenteras två grupper från plattformen Connecting worlds där musiker från hela världen ingår. "Att ta intryck från olika musikaliska kulturer är något som präglat hela mitt musikerliv", säger initiativtagaren Anders Hagberg.

Planeta är ett nätverk av arrangörer som tillsammans vill lyfta fram musik och dans från världens alla hörn. På tisdag inleds den återkommande festivalen som arrangerats sedan 2003. Tony Allen från Nigera, Barriada Quinteto från Kuba, Frank Paco från Mozambique, London Klezmer Quartet från England, Jambinai från Sydkorea och världsledande Odissi-dansaren Sujata Mojhpatra från Indien är några av artisterna som kommer till femdagarsfestivalen.

Saxofonisten och flöjtisten Anders Hagberg, tillika konstnärlig ledare av plattformen Connecting worlds, har en aktiv vecka famför sig. Någon dag innan Planeta Festival uppträder han tillsammans med bandet Melodic Melange, därefter är det dags för att presentera en helt ny konstellation som gör sin debutspelning på festivalen.

– Det är en grupp bestående av tablavirtuosen Suranjana Ghosh från Calcutta, japanska kotoartisten Karin Nakagawa och mig. Det blir urpremiär för den här gruppen och det känns väldigt spännande, säger Anders Hagberg.

Tanken med Connecting worlds är att låta musiken och konsten vara en bro för kontakt, samtal och samarbeten mellan olika kulturer.

– Att arbeta genreöverskridande och att ta intryck från olika musikaliska kulturer är något som präglat hela mitt musikerliv. För ett par år sedan fick jag en förfrågan att göra ett stycke för en dubbelkvartett innehållande stråkar. Det gjordes av Melodic Melange och stycket fick titeln Connecting worlds, vilket sedan kom att bli namnet på plattformen, säger Hagberg, som i tillägg till att vara musiker och kompositör beskriver sin roll som en katalysator när det gäller att skapa konstnärliga möten.

– Något som intresserar mig är de klangliga kontraster som uppstår när en japansk koto och indiska tablas möter mina blåsinstrument. Det är spännande med skapandet av nya instrumenteringar, och ett sätt att skapa ett kreativt flöde genom att gå utanför de givna ramarna.

Under sin ungdomstid på 70-talet tog han bland annat intryck av bland andra Don Cherry som arbetade inkluderande och som hade ett öppet sinne när det gäller att släppa in influenser från olika delar av världen i sin jazzmusik.

– Mycket av musiken som skapades under 70-talet hade en positiv och gränslös approach. Man vidgade sitt synsätt och började intressera sig för indisk, arabisk och asiatisk musik. Det är en miljö som inspirerat mig, säger Hagberg.

Som lärare på Improvisationsprogrammet och Världsmusikprogrammet på Musikhögskolan kan Anders Hagberg glädjas åt att studenterna verkar dela hans intresse för andra musikkulturer.

– Jag tycker Musikhögskolan står för en öppenhet, det är högt i tak på skolan där eleverna uppmuntras till olika genreöverskridande samarbetsprojekt. En annan förklaring är att det i dag är det lättare att lyssna och ta del av musik från världens alla hörn, det är även lättare och billigare att resa runt och inspireras av andra kulturer än när jag växte upp.

Världsmusik är ett problematiskt begrepp, är det så du definierar din egen musik?

– Jag håller med om att beteckning är problematisk. Inom världsmusik buntas väldigt mycket ihop, och att under samma paraply tala om samisk jojk och indisk klassisk raga är lätt bisarrt. Jag väljer att se min musik i en vid tolkning av begreppet jazz och med ett stort inslag av improvisation.

I en tid där avstånd växer mellan olika grupper i samhället är det viktigt att visa att vi har mer likheter än olikheter, menar Anders Hagberg, som under demonstrationerna mot NMR den 30 september lade märke till att många valde att använda musik för att protestera

– Det är upprörande att nazister tillåts marschera på Göteborgs gator under den judiska högtiden Yum Kippur. Det känns då viktigt att visa på mångfaldens kraft och rikedom. Det är hemskt att det 2017 är mer viktigt än någonsin att säga detta, säger Anders Hagberg och tilläger att Connecting worlds främst inte är ett politiskt projekt.

– För mig är det ett konstnärligt projekt där min drivkraft är att skapa spännande möten med grymma musiker. Sedan tror jag tror på musiken och konstens kraft att säga saker som vi inte riktigt kan formulera med ord.

Fakta: 

Planeta Festival

Vad: Musikfestival med globala förtecken.

När: 1-5 november

Connecting worlds: Japan-Sverige-Indien, Biskopsgårdens kyrka, 5 nov, kl 18, fri entre.

Melodic Melange: Biskopsgårdens kyrka, 29 okt, kl 18.

Program: www.planeta.se

Annons

Rekommenderade artiklar

”I min värld är allt lera"

Konstnären Karin Karinson har mutat in ett eget område inom svensk keramisk skulptur. GFT träffar henne för att prata om loppisfynd som finner sin väg in i hennes verk.

© 2017 Göteborgs Fria