Opera om barns utsatthet | Göteborgs Fria
  • Barnoperan Den långa långa resan är inspirerad av tecknaren Ilon Wiklands liv och flykt från Estland under andra världskriget. På bilden ses Sanna Gibbs och Ingrid Tobiasson.
  • Ilon Wikland.
Fria Tidningen

Opera om barns utsatthet

Barn på flykt är temat för Unga på Operans nya föreställning Den långa långa resan. Illustratören Ilon Wiklands historia har fått representera det aktuella ämnet.

Kriget kom till Estland när Ilon Wikland var en liten flicka. Hon fick flytta ensam med sin hund till sin farmor som bodde i en liten stad vid havet. Men soldaterna kom dit så Ilon fick fly. Helt själv fick hon fly över havet till Sverige.

Tillsammans med Rose Lagerkrantz skrev Ilon Wikland ner historien om sin flykt. Boken fick namnet Den långa långa resan och nu sätter Unga på Operan upp en barnföreställning baserad på denna.

– Vi väljer att göra den nu för att när barn i dag ser en tidning eller tittar på tv möts de av andra barn som är på flykt eller blir dödade. I terrordådet i Stockholm var det ju en flicka som blev dödad. Det här är en fråga som de har omkring sig som de måste få bearbeta på sitt sätt, säger Anna Karinsdotter, konstnärlig chef för Unga på Operan.

När Ilon Wikland kom till Sverige kände hon sig ensam. Hon blev sjuk och trodde att hon skulle dö, inte av sjukdomen utan av ensamheten. Men snart fick Ilons faster, som var konstnär och bodde i Sverige, nys om att Ilon var här. Hon tog med sig färgkritor och besökte Ilon på sjukhuset.

– Ilon får tillbaka sin livsglädje via konsten, hon kunde rita och teckna. Så det här är en historia där det vänder, även om hon möter väldigt mycket smärta, sorg och ensamhet så kommer en vändpunkt och man går ut i ett ljus. Det har känts viktigt att få fram också, säger Anna Karinsdotter.

Genom att sätta upp Den långa långa resan vill Unga på Operan skapa en diskussion om barns utsatthet.

– Vi kan skapa diskussioner på olika nivåer. För barnpubliken handlar det om att de ska få bearbeta det de har omkring sig. För vuxenpubliken handlar det om att ta ett visst ansvar för barnen som lider nöd omkring oss, att se dem, säger Anna Karinsdotter.

De skolklasser som ser föreställningen kommer först att få besök av representanter från Operan och tillsammans pratar man om föreställningen och tematiken. Det är för att barnen ska ha ett verktyg att också ta hand om det som kanske bubblar upp när de ser föreställningen.

Unga på Operan är en del av Operan i Stockholm som jobbar med att göra angelägna och spännande föreställningar för barn.

– Vi utgår alltid från barnens perspektiv. Vi pratar jättemycket med vår publik för att kunna skapa verk som knyter an till deras värld och verklighet, förklarar Anna Karinsdotter.

I ett operahus där alla konstformer finns representerade finns också möjlighet att beröra och ge barnpubliken upplevelser som de kanske inte visste att de kunde få.

– Poängen är att knyta an till den här publiken och att ibland utmana, ibland diskutera, ibland vara konst för konstens skull.

Att all text är sång, precis som i vilken opera som helst, är ingenting som ställer sig i vägen för barnpubliken.

– De tycker om det för att det blir en sådan fysisk upplevelse av de akustiska rösterna tillsammans med den akustiska musiken. Det kommer åt djupa strängar i det mänskliga och man blir väldigt känslomässigt påverkad, säger Anna Karinsdotter.

Anna Karinsdotter berättar att provpubliken till Den långa långa resan uppskattar föreställningen och gillar att det är mycket känslor. Ilons hund, som spelar en central roll i berättelsen, är i själva verket en stor dockhund som förs av en sångare som sjunger. Ett trick som verkar ha övertygat publiken.

– Några av barnen sa i går att det är ovanligt att få se en hund som kan sjunga opera.

Fakta: 

Ilon Wikland

Född: 1930 i Tartu, Estland. Ilon Wikland flydde under andra världskriget Estland och kom som 14-åring till Sverige.

Illustratör: Mest känd är Wikland för sina illustrationer till Astrid Lindgrens böcker. Hon har illustrerat bland annat Mio, min Mio, Ronja Rövardotter, Barnen i Bullerbyn och Karlsson på Taket. I dag har hon ett nära samarbete med bland andra Mark Levengood.

Den långa långa resan: Premiär den 6 maj.

Rekommenderade artiklar

”Jag vill inte att mångfalden missas”

Ebba Berg skriver lättlästa böcker om Barnen i Lyckeskolan. Det är helt vanliga böcker om helt vanliga barn. Det som skiljer böckerna från mängden är att de är pepprade med mångfald.

De har koll på barnböcker

Alla minns vi vad vi läste för böcker när vi var barn. Men hur ser marknaden ut i dag? Och varför kan barnböcker vara viktiga?

© 2019 Göteborgs Fria