Med megafon som ständigt sällskap | Göteborgs Fria
  • Magdalena Ågren är tidigare bekant som medlem i Sork och Trapped in a loop. När hon gör musik på egen hand gör hon det under namnet Mag, aktuell med skivan Magnitude.
Göteborgs Fria

Med megafon som ständigt sällskap

Mag kallar sig Magdalena Ågren då hon gör musik på egen hand. Fem år har det tagit för henne att bli färdig med albumet Magnitude, som nu äntligen släpps. ”Det tar tid att få till det rätta skitiga och skeva soundet”, konstaterar Magdalena.

Det har inte funnits många lediga dagar i Magdalena Ågrens kalender de senaste veckorna. Nyss hemkommen från en releaseturné till Frankrike och Storbritannien har hon massor av intryck att dela med sig av. Höjdpunkten på turnén var stoppet i Liverpool.

– Det var ett helt fantastiskt ställe som jag spelade på där. Det låg i ett ruffigt och ogästvänligt industriområde, men när man öppnade dörren till klubben så blev man helt tagen, allt var så genomtänkt och bemötandet från alla var väldigt trevligt. Ett annat minnesvärt stopp var på franska landsbygden där jag spelade i en by där invånarantalet var typ femton personer, men det kom folk från hela trakten, så det var speciellt.

Att få spela sin musik för en ny publik och få positiv respons är betalning för det slit som det innebär att arbeta med kultur.

– Jag känner efter varje turné att man får energi att orka hålla på med det här, säger Magdalena Ågren.

Vid sidan om musiken har hon flera arbeten, bland annat som tekniker och publikvärd på Konsthallen. Hon trivs med detta men säger att tiden till det egna skapandet är knapp.

– Fördelen att göra musik på egen hand är att jag kan gå till studion när jag vill. Jag behöver aldrig kompromissa med andra för att hitta tiden som behövs.

Hon beskriver sig som något av en perfektionist som gärna putsar på sitt sound, som aldrig får bli polerat: ”Det ska låta lite skitigt och skevt”. I fem år har hon arbetat med albumet, och mestadels har hon spelat in i en isolerad stuga i Jordala.

– Att det tagit tid att bli färdig beror på många saker. Att jag är ganska petig och noggrann spelar roll, och att jag inte har någon som sätter ner foten och säger till mig att gå vidare. Sedan har jag andra musikprojekt som gör att den egna musiken fått vänta lite, säger Magdalena Ågren.

Banden vid sidan av soloprojektet är för närvarande Sork och Trapped in a loop. Mag står någonstans mitt emellan de två bandens uttryck. Från Sork, där Pontus Torstensson, Petrus Fredestad och Helena Engarås är de övriga medlemmarna, hämtas en postpunkig ådra medan de improviserade och monotona elementen hos Mag även återfinns hos Trapped in a loop, ett samarbete med gitarristen Richard Widerberg.

Trapped in a loop är även en av låttitlarna på Magnitude. En lätt klaustrofobisk känsla karakteriserar låten, vars titel även ringar in en återkommande tematik rörande aktivism kontra passivitet. I 10 000 Years konstateras att framstegstankarna är en chimär då vi fastnat i ett ekorrhjul medan Riot On Your Own uppmanar oss till att agera.

– Många av mina låtar är uppmaningar till mig själv och andra att försöka gå utanför de ramar som stänger in oss. Livet behöver inte vara fyrkantigt, betonar Magdalena Ågren.

Soundet på Magnitude är egensinnigt och svårt att ringa in, men om man anstränger sig går det att dra referenser till det tidiga 80-talets förening av minimal synt och industri med band som Cabaret Voltaire och Clock DVA. När jag även nämner vissa likheter med svenska Kitchen and the Plastic Spoons lyser Magdalena upp.

– De är skitbra. Jag har strävat efter att skapa energin som finns när jag spelar live och ville även arbeta fram ett direkt sound.

Ett band som något oväntat fungerat som inspiration under Magnitudes tillkomst är Philemon Arthur & The Dung.

– De har hängt med sedan jag var tonåring. Tidigare såg jag dem som ett skämt, men med tiden har jag kommit att uppskatta deras råa och oslipade sound, och deras lekfullhet. De censurerade sig inte utan släppte på sina hämningar. På något vis vill jag också arbeta utan att censurera mig, säger Magdalena Ågren.

Mag är en artist som alltid syns i sällskap med megafon och trombon. Megafonen, modell äldre, har hängt med länge.

– Jag började sjunga i megafonen för att jag tidigare var osäker på min sångröst, sedan har den hängt med. När den blev stulen i somras var det tungt. Det var som att bli av med en gammal kompis.

Nu har hon hittat en likadan megafon, men påpekar att beroendet av den har minskat. Trots megafon är det svårt att nå ut och höras som alternativ musikartist.

– När man inte släpps av ett stort bolag existerar man knappt i medievärlden. Det är tråkigt eftersom kulturen blir så snäv.

Ansträngningen som krävs för att hitta bra musik bortom mainstream-fåran är minimal. I Göteborg finns det, enligt Magdalena, mängder av bra band som inte får den uppmärksamhet de är värda.

– Jag lyssnar för tillfället gärna på Cheap Imitations. Tentakel är bra och ett annat band jag måste nämna är Svärta. ”Har du inte hört dem?” De är grymt bra.

Att hon själv valde att åka utomlands för att uppmärksamma ett skivsläpp tycker hon känns naturligt då hon upplever att det finns ett större intresse för henne där.

– Men jag hade faktiskt en release här, för den digitala utgåvan. Den såldes ihop med en liten gris i plast eller porslin och där en nedladdningskod till skivan följde med.

Magdalena Ågren verkar gärna i gränslandet till konstscenen och uppträder lika ofta på gallerier som på mer etablerade scener. Hon hoppas att så många som möjligt som är intresserade av musik som inte följer en självklar mall ska hitta fram till Magnitude. För att få hjälp att nå ut släpps skivan genom ett samarbete med den egna etiketten Surplus Recordings och Zeon Light Skiva.

– Så helt på egen hand är jag inte. Och utan Christian Pallin (artistbokare och manager till Mag, reds. anm.) hade det nog inte blivit något av detta alls, betonar Magdalena Ågren

Christian Pallin dyker i samma stund upp och slår sig ned i soffan bredvid Magdalena.

– Jag kommer precis från ett möte på Oceanen och har fixat en releasespelning åt dig. Kolla i kalendern om 19 november funkar.

– Så då verkar det bli en spelning i Göteborg i alla fall, konstaterar Magdalena med ett leende. Och det finns fler tillfällen att se mig live. Den här helgen är jag en av akterna då Koloni gästar Inkonst i Malmö.

Fakta: 

Magdalena Ågren

Magdalena Ågren är tidigare bekant som medlem i Sork och Trapped in a loop. När hon gör musik på egen hand gör hon det under namnet Mag.

Född: Oxelösund

Bor: Göteborg

Tidigare: Var medlem i trion Surplus People. numera är hon en del av banden Sork och Trapped in a loop.

Soloartisten Mag: Har gjort över 100 livespelningar sedan soloprojeket startade för 8 år sedan.

Aktuell: Med soloskivan Magnitude. Releasespelning på Oceanen 19 nov.

Rekommenderade artiklar

Det våras för jazzen

Ett säkert vårtecken är Gmlstn Jazz. Under en vecka erbjuds jazz från lokala akter, men även internationella stornamn.

Mandolinvirtuoser till Oceanen

Systrarna Sreeusha och Sireesha från Chennai i Indien är för första gången på turné utanför Indien. I kväll står de på Oceanens scen.

© 2018 Göteborgs Fria