Malin Wättring blåser liv i jazztraditionen | Göteborgs Fria
  • Till sin debutskiva, som kom förra året, skrev Malin Wättring musik till hennes kvartett, och även låtar för en oktett. Nu tar hon steget till att skriva för storband när hon samarbetar med Bohuslän Big Band.
Göteborgs Fria

Malin Wättring blåser liv i jazztraditionen

För året debuterade jazzmusikern Malin Wättring med ett album som hyllades unisont. Nu är hon aktuell med musik hon komponerat till sin kvartett och Bohuslän Big Band, som har del i att Malin Wättring tog upp saxofonen. ”Min pappa jobbade med Bohuslän Big Band, han sjöng Ray Charles-låtar med dem och det var under den konserten som jag bestämde mig för att jag ville spela saxofon.

Det finns några svenska storband som alla känner till. Bohuslän Big Band är ett av dem, på västkusten är de en institution nästan av samma dignitet som Göteborgs symfoniker. Sedan 12 år tillbaka är storbandet en del av Vara konserthus verksamhet och de håller numera till i Pedagogen Park, i Mölndal, som fungerar som både replokal och arbetsplats.

Malin Wättring säger, möjligen lite avundsjukt, att storbandet går till jobbet och jag tänker att medlemmarna i Bohuslän Big Band har lyxen att vara fast anställda i kontrast till frilansmusikerns mer osäkra vardag.

Hon tar inte spårvagnen till Mölndal varje dag, men delar en lokal i Gamlestadens fabriker med ett gäng andra musiker.

Jag träffar henne där, i det moderniserade industrilandskapet, för en pratstund om storbandsprojektet och andra framtidsplaner.

Malin Wättring berättar att hon under studierna vid Högskolan för scen- och musik skrev musik för reducerat storband och på fjolårsalbumet finns förutom hennes kvartett även låtar för en oktett, så steget till att jobba med ett storband är logiskt.

Hur började projektet med Bohuslän Big Band?

– Förra året var jag med i deras up and coming-projekt där de spelar med unga musiker och det kändes jättebra! Senare under våren kontaktade de mig och frågade om jag ville göra ett samarbete med dem, det ville jag gärna och från och med i början av året skriver jag musik för kvartetten och storbandet, sammanlagt är det 45 minuter musik.

Under slutet av augusti har de haft repetitioner och innan konserterna i oktober blir det ytterligare två träffar och Malin Wättring ska dessutom tillbringa lite tid på tonsättarcentrum i Visby och sätta de sista bitarna på plats.

Det finns många starka åsikter om hur storbandsjazz ska vara. Både formen, sättningen, och genren i sig kan uppfattas som statisk och konservativ.

– Det finns en stark tradition som man behöver förhålla sig till. Det är uppstyrt, med en tydlig struktur. Jag gillar att blanda uttryck och stilar och kommer delvis från total frihet. Storband är traditionstungt, men jag försöker utmana traditionen något. Det finns så mycket kunskap hos musikerna och jag har försökt tänka på personligheterna i bandet och skapa plats för alla. Musiken ska vara ett rum där man får prata fritt.

Det är inte klart om samarbetet även kommer att resultera i en skiva. Hon vill det, men behöver antagligen finansiera det själv på något sätt. Radion kanske ska spela in, men inget är klart.

Jag nämner Cecilia Perssons skiva med Norrbotten Big Band som precis har kommit ut och Malin Wättring tar upp ett annat, liknande projekt.

– Jag kontaktade Lina Nyberg och hörde hur hon gjorde när hon jobbade med Norrbotten Big Band. Det är så det måste vara. Man lär av varandra.

Komponerandet till en större ensemble har givit mersmak och hon säger att det känns som att nästa steg är att även skriva musik för stråkar.

– Jag tycker om att gå in i en egen bubbla, att vara själv och skapa. Men det måste finnas en motsats också, att få jobba utåtriktat. I höst ska jag bland annat jobba som musiklärare på windplay, blåsinstrumentaffären Windcorps musikskola för alla åldrar, vilket känns jättekul!

Hon har även undervisat på popkollo, musiklägret för enbart tjejer, och gillar det pedagogiska arbetet. Antagligen har hon det i blodet. Malin Wättrings mamma är fiollärare och pappan är också musiker. Och på ett sätt är det en cirkel som sluts i och med samarbetet med Bohuslän Big Band.

– För 20 år sedan jobbade pappa med Bohuslän Big Band, han sjöng Ray Charles-låtar med dem och det var under den konserten som jag bestämde mig för att jag ville spela saxofon.

Tidigare hade hon, som barn, spelat fiol, men avskydde det. Men ett annat stränginstrument lockar numera, i hennes halvhemliga soloprojekt.

– Jag spelar gitarr och sjunger. Jag får utlopp för en helt annan sida av min musikalitet i det projektet, till exempel att få uttrycka mig med text. Det är ett behov som inte blir tillgodosett då jag spelar sax. Jag har lyssnat mycket på rock och grunge och jag älskar att dra på förstärkaren på hög volym. Det ger en känsla jag inte får av att spela sax. Soloprojektet ligger och puttrar och väntar på att jag ska ta tag i det. Nu blir det kanske tid för det.

Fakta: 

Malin Wättring

Ålder: 29 år

Bor: Bergsjön

Utbildning: Improvisationslinjen vid Högskolan för scen- och musik

Aktuell: Konserter med sin kvartett och Bohuslän Big Band 12–16 oktober. Förutom Malin Wättring på saxofoner är övriga medlemmar i kvartetten Naoko Sakata, piano, Donovan von Martens, kontrabas och Anna Lund, trummor. I höst kommer även kvartetten spela på Umeå jazzfestival.

Rekommenderade artiklar

”I min värld är allt lera"

Konstnären Karin Karinson har mutat in ett eget område inom svensk keramisk skulptur. GFT träffar henne för att prata om loppisfynd som finner sin väg in i hennes verk.

© 2018 Göteborgs Fria