• Göteborg är inte de enda med planer på temporära bostäder för nyanlända i form av moduler. I Fagersjö har modulhusen nyligen öppnats och flera boende har redan flyttat in.
  • Det är inte regelrätta bostäder så det är inte lämpligt att bo där år efter år, säger Martin Öbo som är tillförordnad fastighetsdirektör i Göteborg.
Göteborgs Fria

Temporära bostäder dröjer – nyanlända kan få bo i villavagnar

I januari kom beskedet att staden ville bygga temporära bostäder för nyanlända. Men från 1 000 bostäder i form av moduler med första inflyttning redan innan sommaren ser det i dag helt annorlunda ut. Nu föreslås upp mot 200 tillfälliga boendeplatser i form av villavagnar för att lösa det akuta behovet.

Av de tolv ursprungliga förslagen på platser för modulbostäder har fastighetsnämnden fattat beslut om att gå vidare med sex stycken. Natur- och kulturvärden och hur platsen används av närboende är sådant som satte stopp för vissa av platserna, men också till exempel läget i förhållande till kollektivtrafik och samhällsservice.

Bollen med att söka bygglov ligger nu hos Framtiden byggutveckling AB, och den första bygglovsansökningen för Askimsviken lämnades in i förra veckan.

Men 1 000 temporära bostäder i form av moduler med plats för totalt ungefär 3 000 personer kommer det inte att bli på dessa sex platser. Eftersom bara hälften av de ursprungliga platserna blev kvar och det dessutom inte beräknas kunna bo lika många som det från början var tänkt på varje plats, minskade antalet snabbt.

Fastighetskontoret bestämde sig för att bredda strategin. Bland annat kan det bli uppemot 300 bostäder i de planerade nya kvarteren i Frihamnen, samt flytande bostäder för 200 personer vid Röda Sten.

Inte heller dessa lösningar kommer att finnas på plats tillräckligt snabbt för att möta behovet. I år kommer 880 personer att anvisas till Göteborg från Migrationsverket och prognosen är 1 300 personer under nästa år. Martin Öbo är tillförordnad fastighetsdirektör och säger att staden har tittat på många olika lösningar.

– Självklart har vi utgått från Göteborgs ordinarie bostadsbestånd och det som ligger i planerad nyproduktion. Många andra kommuner tänker också förvärv av bostäder, att till exempel köpa upp bostadsrätter, men vi har inte fått politisk accept att det är en framkomlig väg här. Ur det ordinarie bostadsbeståndet har vi inte fått fram tillräckligt med bostäder.

Därför diskuteras också det som kallas mellanboenden, en ännu mer tillfällig form av boende under några månader, i form av villavagnar på Lilleby camping.

Ärendet kommer att tas upp på fastighetsnämnden i nästa vecka, och ordförande Jahja Zeqiraj, S, säger att detta är det enda sättet att komma fram med bostäder väldigt snabbt.

– Vi har fått en bosättningslag från den 1 mars i år som gör att kommunen ska ordna bostad åt alla nyanlända som anvisas till kommunen. Men jag ser inte framför mig att vi kommer att ha villavagnar som en beständig lösning framöver.

Förslaget är att 80 villavagnar, med två eller sovrum vardera, ska hyras in av ett privat företag och ställas upp på campingen. Mellan 160 och 200 personer ska få bostad där under ett antal månader i väntan på en mer permanent boendelösning, och vagnarna kan stå klara för inflyttning redan 1 oktober i år.

– Det är inte den bästa lösningen men det är en fullgod lösning. Om vi inte hade haft den boendesituationen vi har i dag, både i Göteborg och i hela Sverige, så är inte villavagnar något vi hade förordat över huvud taget, säger Jahja Zeqiraj.

För det som kallas mellanboende finns ingen formell definition av vad det egentligen innebär. ”Några månader” är vad som står i beslutsunderlaget. Men någon maxtid på hur länge någon kan bli kvar i villavagnarna har man inte satt. Regelmässigt finns möjligheten att ha kvar vagnarna i flera år på Lilleby camping men det är inte vad som planeras.

– Vår ambition är att kommunen ska hyra in villavagnarna under ett års tid, men tanken är inte att det är samma personer som ska bo där under hela året, utan att det sker en omsättning, säger Martin Öbo och fortsätter:

– Det är inte regelrätta bostäder så det är inte lämpligt att bo där år efter år. För den enskilda tror vi inte att det är en vettig lösning att bo där en längre tid, inte minst med tanke på sociala aspekter som skola, socialt umgänge och integration.

Priset för att hyra vagnarna beräknas bli drygt 20 miljoner kronor per år, och utslaget på mellan 160 och 200 boende blir det en månadskostnad på mellan 8 500 och 10 500 kronor per plats.

– Det är istället för de andra lösningar vi annars är skyldiga att erbjuda som handlar om vandrarhem och hotell från allra minst 2 000 kronor per dygn, till och med upp mot 8 000-10 000 kronor. Utifrån ett kort perspektiv ser vi att det är den snabbast framkomliga vägen för kommunen att ta, och att alternativen hade varit både dyrare och mindre värdiga, säger Jahja Zeqiraj.

Men även om avtalet om mellanboendet på Lilleby camping går igenom, saknas fortfarande bostad för 300 anvisade personer bara i år.

– Det pågår ett intensivt arbete att försöka lösa det och vi har ingen konkret lösning i dag. Men det är självklart vår målsättning, säger Martin Öbo.

Tillbaka till det som i januari lanserades som temporära bostäder i form av moduler. Vad gäller förslagen som upprörde och engagerade många göteborgare under våren, har alltså mycket förändrats.

Den ursprungliga tidsplanen om inflyttning redan i maj, och därefter från september och framåt under hösten i resterande bostäder är långt ifrån verkligheten.

Nu har Framtiden satt upp målbilden om inflytt i det första huset i mars 2017, men om det verkligen kommer att gå vet man inte.

– Om bygglovet vinner laga kraft inom den utsatta tiden så kommer det fortfarande att kunna gå, men sannolikheten att det blir överklagat är stor och då kommer det säkert att dröja ytterligare, säger Martin Blixt som är vd för Framtiden byggutveckling AB.

Fakta: 

Fridkullagatan

Lilla Glasmästaregatan

Askimsviken

Kärralundsvallen

Väster om Lemmingvallen

Björkekärrsplan

Tre modulhus om tre våningar. Totalt i de tre husen planeras 15 ettor, 24 tvåor och 18 treor. Om det bor lika många personer i varje lägenhet som det finns rum, alltså en person i varje etta, två personer i tvåorna och tre personer i treorna finns det plats för 117 personer på området.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Ny app gör att fler anmäler hinder

Höga trottoarkanter eller trappsteg och brist på skyltning är exempel på de enkelt avhjälpta hinder som försvårar mångas vardag. I våras lanserade Göteborgs stad en ny app för att anmäla hindren. Det har gett resultat.

Göteborgs Fria

De sittstrejkar mot utvisningar

I solidaritet med de ensamkommande som strejkar i Stockholm pågår sedan i fredags en strejk också vid Järntorget.

Göteborgs Fria

© 2024 Fria.Nu