Koko Molander

Fördjupning


Koko Molander
  • Priserna för de som reser med kollektivtrafik ökar och ökar på de flesta håll i landet - men det finns några undantag
Fria.Nu

Flera kommuner har gratis kollektivtrafik

Priserna för de som reser med kollektivtrafik ökar och ökar på de flesta håll i landet - men det finns några undantag där det är gratis att hoppa på bussen.

Kiruna, Avesta och Hallstahammar är kommuner som i dag har avgiftsfri kollektivtrafik i olika form.

– Vi har haft avgiftsfritt sedan 2006 och vi ser att det är guld värt för våra kommuninvånare, säger Catarina Pettersson (S), kommunalråd i Hallstahammar.

Kommunen ligger i Västmanlands län och har nära 16 000 invånare. Även grannkommunen Surahammar har varit med sedan starten. Den regionala trafiken som går ut ur kommunerna har dock en sedvanlig taxa som betalas av resenärerna.

– Visst har vi fått försvara vårt val från andra politiker i länet som tycker att det blir konstigt att vi helt plötsligt har gratis buss. Men jag tycker att det är upp till varje kommun att bestämma, säger Catarina Pettersson.

I den mätning som Hallstahammar har gjort under deras 10 år med avgiftsfritt kom det fram att antalet resenärer fördubblats sedan det blev gratis.

Kollektivtrafikresorna i Avesta ökade med 80 procent per vecka när nolltaxan infördes 2012. 39 procent av de nya resorna med buss gjordes förut med bil, vilket motsvarar 100 000 färre bilresor på ett år.

Nästan lika många, 34 procent, var även tidigare bussresor, medan 22 procent ersatte en gång- eller cykelresa.

Det kostar Avesta kommun fyra miljoner kronor extra om året att ha gratis kollektivtrafik.

– Vi tycker att det är värt den extra kostnaden som det har inneburit. Jag vet inte om det kan fungera i alla kommuner, men hos oss har resandet ökat mycket och att kunna erbjuda medborgarna det här känns bra, berättade kommunalråd Lars Isacsson (S) för Fria i samband med att utvärderingen presenterades för drygt två år sedan.

I Kiruna kan de som bor inom kommunen använda kollektivtrafiken med Kirunakortet som kostar 100 kronor per år. Resandet med lokaltrafiken har ökat med 300 procent. Kostnaden under 2013 var 3,3 miljoner.

Niklas Sirén, vice ordförande för kommunstyrelsen i Kiruna, argumenterar på SVT Debatt att fler kommuner skulle vinna på att införa nolltaxa.

– Sakargumenten för de som inte vill ha fria bussresor har visat sig gripna ur luften. I bästa fall tyder detta på rädsla för förändring. I sämsta fall en vilja till klasscementerande politik. En offensiv miljöpolitik med ekonomiskt utjämnande effekt är precis vad som behövs, skriver han.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

© 2024 Fria.Nu