• Richard Widerberg driver, tillsammans med David Sabel, klubben Morricone. Klubben huserar på 24 kvm, som är en ny kreativ mötesplats för konstnärer som arbetar med elektroakustiska musik.
Göteborgs Fria

Rum för ljudkonstnärer

I det gamla Sockerbruket vid Klippan huserar 24 kvm, ett ställe som är tänkt att bli en ny kreativ mötesplats för konstnärer som arbetar med nutida musik. Här är tanken att man som konstnär på daglig basis ska kunna möta andra konstnärer i ett gemensamt utvecklingsarbete.

Idén till 24 kvm kommer från den konstnärsdrivna dans- och konstscenen 3:e Våningen, som äger lokalen. Personerna som står bakom projektet är Gun Lund från 3:e Våningen. Jon Mårtensson från Elektron, Dan Henriksson från Ideofon, samt ljudkonstnärerna David Sabel och Richard Widerberg.

– Just nu håller vi på med att bygga en studio i ett rum och det finns även ett större rum för större projekt. Det har precis blivit möjligt att ansöka om projektplatser för våren. En annan tanke är att arrangera workshops, säger Richard Widerberg.

Tillsammans med David Sabel arrangerar Widerberg även klubben Morricone som en del av verksamheten på 24 kvm.

– Stället är främst tänkt som ett arbetsställe, men vi vill även ha någon form av utåtriktad verksamhet. I Göteborg finns det redan olika scener för konstmusik och ljudkonst, och det finns även en livlig elektronisk musikscen. Vi känner att det ändå finns ett glapp mellan dessa världar som vi vill överbrygga. Vår tanke är att kunna erbjuda allt från konceptuell ljudkonst till techno. Vi vill även att de artisterna som vi bjuder in kan hålla i workshops, säger Richard Widerberg.

Namnet på klubben är givetvis en hommage till den italienske kompositören Ennio Morricone, som förutom att han gjort filmmusik till westernfilmer med Clint Eastwood även skapat experimentell musik.

– Han är en tonsättare som överbryggar avstånd mellan experimentell och kommersiell popmusik. Vi vill tillåta popkultur också, vilket sällan får plats när det handlar om ljudkonst.

Hur ser du som ljudkonstnär på behovet av en plattform som 24 kvm?

– Det finns många bra organisationer och föreningar som jobbar med nutida musik, men det som saknats har varit en samlingsplats. Det har nog handlat om att det inte varit någon som haft en lokal för detta tidigare. Internationellt har det varit vanligt att man inom ljudkonsten samlas kring workshops.

Hur är Göteborg som stad när det kommer till experimentell musik?

– Det finns många som håller på med intressanta saker här. Problemet är att man får gräva en del för att upptäcka dem, det finns mycket som inte kommer upp till ytan. Förhoppningsvis kan 24 kvm bli ett ställe där fler får möjlighet att synas och höras.

Traditionellt är den elektroniska musikscenen befolkad av manliga konstnärer. Att aktivt verka för en bättre representation när det gäller kvinnliga konstnärer är prioriterat av 24 kvm.

– Vi vill absolut få en bättre balans och kommer aktivt verka för detta. En av våra klubbkvällar blev, på grund en del avhopp, enbart med manliga artister. Det var något vi fick kritik för, och nästa klubb kommer vi enbart att bjuda in kvinnliga artister, säger Richard Widerberg.

ANNONSER

Rekommenderade artiklar

Hon ger ut sin egen poesi

Louise Halvardsson gav ut sin diktsamling Hejdå tonårsångest - 35 dikter innan 35 på eget förlag. Nu har hon nominerats till Selmapriset.

Fria Tidningen

Feministisk sf-klassiker blir musik

Hur låter en bok? Kompositören Erik Dahl ger svaret då han stiger in i Ursula Le Guins litterära universum för att tolka klassikern Mörkrets vänstra hand.

Fria Tidningen

Solidaritetsorkester med hopp om framtiden

Christopher Ali Solidarity Quartet är svåra att sätta fingret på. Muslimsk mystik, ökenblues och svenskt vemod är några av inslagen på debutalbumet To Those Who Walked Before Us.

Fria Tidningen

© 2024 Fria.Nu